Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Horská služba už nie je zadarmo

Turisti a návštevníci hôr by mali vedieť, že od začiatku tohto mesiaca sú zásahy Horskej záchrannej služby (HZS) spoplatnené.

V neočakávanej situácii, s nedostatočným výstrojom, vlastnou vinou, či vinou iných sa môže stať, že ľudia zostanú v horách v nebezpečnej situácii a nemôžu sa z nej dostať. Často pri tom dochádza k zraneniam. Od 1. júla začala platiť novela Zákona o Horskej službe, ktorá uzákoňuje poplatky za technické zásahy HZS. „Turisti si nemusia nosiť so sebou do hôr nejaké väčšie sumy peňazí, ale musia si uvedomiť, že pokiaľ sa im niečo stane, tak pôjdeme v každom prípade do záchrannej akcie. Na výber poplatkov za technický zásah je určená firma, ktorá to bude potom riešiť. Predtým sa platilo tiež, ale len v prípade, keď išlo o zavinenie zo strany turistov, napríklad po požití alkoholu,“ hovorí Jozef Šupica (na snímke) z Horskej záchrannej služby Malá Fatra. Zásah HZS sa delí na poskytovanie zdravotnej starostlivosti a technický zásah. Všetky úkony týkajúce sa zdravotnej starostlivosti aj naďalej hradia zdravotné poisťovne. Technické zásahy, čiže hľadanie a transport si bude musieť postihnutý uhradiť sám. V súčasnosti už bez rozdielu, či bol porušený zákon, alebo nie. „Viac zásahov máme v zime. Súvisí to s lyžovaním, veľa prípadov je však aj vo voľnom teréne. Teraz v lete premáva vo Vrátnej lanovka na Chleb, predpokladá sa teda, že tu bude viac zásahov ako počas predchádzajúcich rokov. Ľahko sa dá dostať hore na hrebeň, môže však prísť búrka, ľudia nemajú so sebou výstroj do hôr a často ani potrebnú kondíciu.“ Výška poplatkov za zásah Horskej služby sa pohybuje podľa náročnosti a najazdených kilometrov. „Jednoduchý zásah v nie ťažko dostupnom teréne stojí 3,5 až 4-tisíc korún. Za stredne náročný zásah v náročnejšom teréne sa platí od 7,5 do 13-tisíc. Najdrahšie sú zásahy v horolezeckých terénoch, lavínové nešťastia a dlhodobé pátrania. Tu sa náklady pohybujú aj nad 100-tisíc korún, hlavne pri dlhodobých pátraniach,“ dodáva Jozef Šupica. Medzi najčastejšie prípady patrí vyhľadávanie a vyslobodzovanie osôb v tiesni, poskytovanie prvej pomoci, preprava k najbližšiemu dopravnému prostriedku alebo zdravotníckemu zariadeniu, alebo prevoz telesných pozostatkov. Typickým technickým zásahom je uviaznutie. Človek príde do terénu, z nejakej príčiny však nemá možnosť ísť ďalej, ani sa vrátiť a vtedy potrebuje pomoc záchranárov. Časté sú aj pátrania po stratených osobách, častokrát trvajú aj niekoľko dní, či dokonca týždňov. Ani po novele zákona nebudú záchranári v horách nikomu brániť v pohybe, ani nebudú návštevníkov hôr strážiť. Ak sa však turistom, horolezcom či skialpinistom niečo stane a budú ich zachraňovať, musia im potom náklady uhradiť. Na novelu zákona o Horskej službe zareagovali štyri poisťovne. Pred odchodom do hôr existuje možnosť poistiť sa pre prípad zásahu Horskej záchrannej služby. Poisťovňa potom preplatí prípadné náklady spojené so zásahom HZS. Zásahy Leteckej záchrannej zdravotnej služby sú hradené zdravotnými poisťovňami, pacient za ne nebude platiť ani po 1. júli.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 33 676
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 323
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 392
  4. Aká je chémia vôní 10 172
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 476
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 336
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 708
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 677
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 163
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Gbeľany majú na piate miesto

S trénerom ŠK Gbeľany Petrom Raždíkom sme zhodnotili jesennú časť.

Futbalisti Gbelian v obrannom postavení v zápase prvého kola na ihrisku Čierneho, kde prehrali 1:0.
Ilustračné foto.

Za zosnulým Štefanom Pelikánom

Akademický sochár nás opustil v 85 rokoch.

Štefan Pelikán

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

V Nitre padnú hlavy. Len či správne...

Húfna kritika (aj) od ex-hráčov. Za Nitru nastupuje v prvej slovenskej lige najmenej odchovancov v histórii.

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Trasa a financovanie cestného obchvatu Detvy nie sú stále vyjasnené

Rozšírenie priemyselnej zóny naráža na odmietavé postoje.

Už ste čítali?