Všetko je však viazané na medzinárodné dohody a technické požiadavky, ktoré zaručia kompatibilitu s okolitými železničnými správami. Hoci v Žiline sa stretávajú dve medzinárodné trasy, naše mesto sa na modernizáciu ešte načaká. „Prvoradá je realizácia programu modernizácie železničných tranzitných koridorov,“ píše na webovej stránke Ladislav Saxa, generálny riaditeľ Železníc SR. Preto dostane zelenú rekonštrukcia trate na úseku Žilina – Čadca, na ktorú bude nadväzovať úsek Čadca – Skalité, štátna hranica. Stavať by sa tu mohlo začať už na budúci rok. „Robí sa už dokumentačná príprava,“ informovala hovorkyňa Železníc Nela Blašková. So Žilinou by sa malo začať až v roku 2013. Tu by sa mala celá zriaďovacia stanica presunúť do Tepličky nad Váhom, aby sa nákladná doprava z mesta definitívne vylúčila. Podľa slov Nely Blaškovej by to mohlo Žiline priniesť nové možnosti rozvoja, prístup k Váhu a zníženie hlučnosti. Náklady na modernizáciu železnice v Žiline sa odhadujú na dve a pol miliardy korún. Prevažnú časť financií poskytne Európska únia, ostatok sa bude platiť zo štátneho rozpočtu.
Čo prinesie modernizácia:
•modernizácia koridoru Bratislava – Čierna nad Tisou je rozdelená do 12 úsekov,
•vzhľadom na technický stav niektorých úsekov na trati Žilina – Košice sa rekonštrukcia nahradí modernizáciou na úroveň koridorovej trate,
•v rámci modernizácie sa budú robiť aj úpravy staníc a zastávok, predĺžia sa koľaje v staniciach a vybudujú mimoúrovňové bezbariérové nástupištia,
•na úseku Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou je
51 oceľových mostov, niektoré sa upravia tak, aby vyhovovali požiadavkám modernizácie trate z hľadiska zaťažiteľnosti a priechodnosti, iné sa ponechajú a ďalšie mostné objekty pribudnú.
Ako sa celý zámer realizuje:
P.č. Úsek Dĺžka úseku (km) Orient. investičné náklady v mil.Sk Predpokladaný termín realizácie
1. Bratislava Rača - Trnava 41,7 7 894 do r. 2006
2. Trnava - Nové Mesto n/V 55 7 137 do r. 2006
3. Nové Mesto n/V. - Púchov 57,5 7 608 do r. 2006
4. Púchov - Žilina 45 3 804 do r. 2006
5. Žilina – Ružomberok 57 21 177 po r. 2006
6. Ružomberok – Kráľová Lehota 42 po r. 2006
7. Kráľová Lehota – Poprad 42 po r. 2006
8. Poprad – Sp.Nová Ves 26 po r. 2006
9. Sp.Nová Ves – Margecany 40 po r. 2006
10. Margecany – Košice 35 po r. 2006
11. Košice – Michaľany 48 12 085 po r. 2006
12. Michaľany – Čierna n/T. 47 po r. 2006
Celkom 536,2 59 705