Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Samosprávy budú žalovať štát

Prvýkrát v histórii Slovenska nastala situácia, kedy samospráva žaluje štát. Ide o financovanie prímestskej autobusovej dopravy (SAD).

Podľa predsedov slovenských samosprávnych krajov by sa na ňom štát mal podieľať. V tejto veci chcú po rokovaniach  s príslušnými ministrami v uplynulých mesiacoch, podať na štát žalobu vo veci určenia kompetencie verejnej správy na úseku dopravy. „Jediným riešením, keď nedošlo k dohode, je ústavná žaloba. Nie o peniaze, ale aby Ústavný súd rozhodol, kto má pravdu, kto to má zaplatiť. Keď rozhodne, tak to buď zaplatia VÚC-ky alebo štát. Druhá vec je tá, že zástupcovia VÚC-iek budú čakať na výsledky júnových volieb a je možné, že s novou vládou sa mimosúdne dohodnú,“ hovorí George Trabelssie, prezident Zväzu autobusovej dopravy. Ako sa uvádza v tlačovej správe vydanej po stretnutí predsedov samosprávnych krajov v Bratislave (16. – 17. mája): „Kompetencie, týkajúce sa dopravnej obslužnosti daného regiónu z pohľadu samosprávnych krajov, nie sú originálne, ale prenesené.“ Predsedovia samosprávnych krajov sa dohodli, že do rozhodnutia súdu budú posudzovať vlastnú dopravnú obslužnosť a možnosti zliav v každom kraji individuálne. Každý bude hľadať riešenie, aby sa postupovalo ekonomicky a aby to občan nepocítil. „V prvom rade treba podotknúť prečo je verejná doprava financovaná z verejných financií, to je veľmi podstatný moment. Autobusová doprava slúži na dva účely, aby každá obec na Slovensku mala spojenie s mestom. U nás je veľa koncových obcí, ktorých obyvatelia nenaplnia autobus a ten je od začiatku stratový, ide však o verejný záujem. Občania žiadnej obce nemôžu ostať odrezaní od sveta. Druhým momentom je sociálny faktor, ktorým sú zľavy pre žiakov, dôchodcov a iných, kde tiež musí byť finančná podpora z verejných financií. Spočiatku prechádzali tieto kompetencie, ktoré financoval štát, na VÚC-ky. Prechod však nebol úplne v poriadku. Neprechádza plynulo a zákony neboli novelizované tak, ako majú byť. Asi pred rokom sme sa dohodli s ministrom dopravy, že štát bude v priebehu roku 2005 participovať na financovaní, lebo transformácia nebola dokonalá. Ona je v princípe dobrá, ale nebola dokonalá. Potom minister financií transfer zastavil a tam vzniklo napätie. Na druhej strane rokovania so županmi boli v takom duchu, že oni urobili v SAD-kách kontrolu a podľa zákona zistili, že máme nárok na peniaze, ktoré žiadame,“ pokračuje George Trabelssie. Každý z predsedov samosprávnych krajov bude rokovať s vlastnou SAD-kou a hľadať riešenia. V stredu 24. mája sa konalo rokovanie za účasti riaditeľov SAD-iek, Zväzu autobusovej dopravy a župana ŽSK, kde sa dohodol text dohody, ktorá zaručí, aby neboli v našom samosprávnom kraji krátené spoje z dôvodu dlžôb z minulého roku. Z tohto dôvodu sa nebude zdražovať ani cestovné. Samosprávny kraj v súčasnosti vykonáva kontroly v SAD-kách, aby na halier vyčíslil ich finančný nárok. V pondelok tento týždeň by mala byť podpísaná dohoda, ktorá by tento záväzok uznala, aby ho SAD-ky vedeli zaúčtovať. Bol osvojený aj nový systém financovania, ktorý zabezpečuje obnovu vozového parku, zlacnenie cestovného pre dôchodcov, nie veľký nárast dotácií, efektívnejšie hospodárenie, väčší dôraz na kontrolu a škrtanie neopodstatnených nákladov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 778
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 794
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 877
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 269
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 848
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 392
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 967
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 805
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 9 524
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Mesto Žilina zháňa dobrovoľníkov na celoplošné testovanie

Záujemcovia by mali byť vo veku od 18 do 50 rokov.

Ilustračné foto.

Nadšení pamiatkari. Známy komín z bytčianskeho kaštieľa existuje

V rámci komplexnej obnovy kaštieľa chcú komín vrátiť späť na jeho pôvodné miesto.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?