Svojou pôsobnosťou pokrýva celé Slovensko. Významnou zložkou činnosti AV je aj spolupráca s osobnosťami z oblasti vedy a techniky, spoločenského a kultúrneho života v regióne. Prostredníctvom rôznych seminárov, kurzov a iných aktivít sa AV vždy usilovala aktuálne spopularizovať moderné poznatky najširším vrstvám občanov od detského veku až po seniorov. Súkromná obchodná akadémia v správe AV bola zaradená do siete škôl v roku 1996. Spočiatku škola poskytovala vzdelávanie len v 2-ročnom pomaturitnom kvalifikačnom štúdiu v študijných odboroch malé a stredné podnikanie a cestovný ruch. O ďalších aktivitách školy sme sa rozprávali s jej riaditeľom Tomášom Milatom.
Máme dosť odhodlania i vytrvalosti
Kam smeruje vaša škola?
Jednoznačne chceme byť modernou strednou školou, ktorá poskytuje špičkové vzdelanie v ponúkaných študijných odboroch. To všetko v nadštandardných priestoroch s odborne i pedagogicky vyspelými učiteľmi, formou moderných vyučovacích metód a s pomocou didaktickej techniky či najnovších informačných technológií. Na všetkých elokovaných pracoviskách školy dnes študuje viac ako 800 študentov, ktorých vyučuje bezmála 250 kvalifikovaných externých a interných učiteľov.
Pre ďalšie obdobie intenzívne pracujeme na tom, aby sme už v školskom roku 2007/08 mohli otvoriť denné štúdium v študijnom odbore Manažment regionálneho cestovného ruchu. Bude určené pre žiakov, ktorí skončia deviatu triedu ZŠ. Jeho absolventi budú odborníkmi v ekonomických disciplínach, čo im pomôže samostatne ekonomicky viesť vlastné malé alebo stredné zariadenie cestovného ruchu a zároveň nadobudnú aj praktické zručnosti pre zaujímavé vyplnenie času svojich klientov. Animačné aktivity budeme realizovať v rámci nepovinných predmetov, na sústredeniach a kurzoch lyžovania, snowboardingu, vodáckych športoch, vysokohorskej turistiky, skalolezenia a základoch jazdectva. Časť vyučovania bude priamo v teréne, spojená s poznávaním prírodných a historických pozoruhodností regiónu. Pre lepšiu jazykovú prípravu pri vyučovaní cudzích jazykov pobočka AV zabezpečí anglických resp. nemeckých vyučujúcich a formou výmenných pobytov chceme ponúknuť možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí. Osobitnou časťou vyučovania bude získavanie zručností pre tvorbu projektov na čerpanie prostriedkov z fondov Európskej únie.
Máte vybudovaný aj vlastný informačný systém?
V rámci AV si ho postupne budujeme. Zatiaľ má jednoduchú podobu databázy údajov o škole, učebných textov, okruhov, téz na skúšky a pod. a slúži najmä potrebám pracovníkov školy. Chceme ho však dopracovať tak, aby slúžil predovšetkým žiakom ako zdroj najrôznejších informácií nielen zo školy. Očakávame, že sami študenti ho budú napĺňať vlastnými podnetmi a námetmi, projektmi, vynikajúcimi školskými prácami a podobne.
Premýšľali ste aj o spolupráci s verejnosťou?
Naším širším zámerom je vytvoriť postupne zo školy centrum poznania otvorené nielen pre žiakov, ale aj pre širšiu verejnosť. Sme presvedčení o tom, že škola by mala byť miestom stretávania sa všetkých, ktorí chcú pracovať na sebe, zdokonaľovať sa v profesijnej oblasti, ale aj v oblasti najrôznejších záujmov. V budúcnosti chceme poskytovať aj priestor pre zmysluplné vyplnenie voľného času. Vzhľadom k postupnému profilovaniu sa školy smerom k oblasti cestovného ruchu, radi by sme vytvorili Informačné centrum, ktoré bude zamerané na aktivity v cestovnom ruchu v našom regióne. Ďalšou víziou je aj verejne prístupná knižnica s počítačovým vybavením a pripojením na internet predovšetkým pre obyvateľov zo sídliska Hliny.
Znamená to, že chcete byť školou otvorenou pre všetkých?
Je to jedna z našich priorít. Nemá zmysel uzatvárať sa vo vlastnom mikropriestore. Každá škola by sa mala otvoriť reálnym potrebám a možnostiam, ktoré poskytuje okolie. Škola odtrhnutá od praxe je mŕtvou inštitúciou, ktorá vydáva vysvedčenia, ale inak je nanič. Preto ochotne ponúkame spoluprácu všetkým inštitúciám, podnikom i osobnostiam z praxe, pre spoločný zámer zapojiť odborníkov z oblastí študijného zamerania školy do procesu výchovy a vzdelávania. A naopak, sprostredkovať študentom možnosti osvojenia si praktických činností a zručností v zariadeniach zakotvených v reálnom živote a v prostredí trhovej ekonomiky.
Tento rok oslávite desiate výročie svojej histórie. Máte za sebou detské kroky. Iste to nebolo jednoduché.
Každý rodič vie, aké je náročné postupne viesť dieťa k samostatnosti a zrelosti. Nie inak je to aj s inštitúciou, ktorá musí neustále hľadať svoju tvár, svoje miesto na pozadí regiónu a medzi inými inštitúciami, ktoré sledujú podobné ciele. Konkrétna budúcnosť sa zrkadlí vo víziách. Tie sa však na konkrétne výsledky menia spravidla neľahko. Za všetkým je tvrdá práca a neraz aj nevyhnutné omyly. Za svojich spolupracovníkov i za seba však môžem zodpovedne vyhlásiť, že máme dosť odhodlania a vytrvalosti, aby sme sa pokúsili svoje predstavy postupne cieľavedome realizovať a vytvárať tak zodpovedajúce podmienky pre všetkých, ktorí k nám prídu študovať.
Štúdium nie je len pre mladých
Čo vás priviedlo k štúdiu na SOA?
Predovšetkým nutnosť, pretože v dnešnej dobe bez maturity ďaleko nezájdete, a potom aj potreba dokázať samému sebe, že na to mám. Keď som bol mladý zajac, dôležité bolo všetko okrem školy. Naši ma síce naháňali, dorob si maturitu, ale ja som bol vtedy „múdry“. Teraz to bolo treba dohnať.
Aké bolo externé štúdium?
Jednoznačne náročné. Myslím, že budúci prváci to budú mať oveľa jednoduchšie, pretože budú mať na celé štúdium o rok viac, ako sme mali my. Napríklad na angličtine alebo na účtovníctve by som bol isto privítal viac hodín. Faktom je, že to celé stálo kopec času a námahy, aj rodina si užila svoje, ale stálo to zato a som na seba hrdý, že som to dokázal. Tento rok si dávam prihlášku na bakalára, bez maturity by to nebolo možné.
Čo vás v škole najviac prekvapilo?
Asi som prekvapil hlavne sám seba, lebo v mojom veku sa veľa ľudí na štúdium nedáva. Aj keď je to skôr pohodlnosť ako neschopnosť učiť sa. Prekvapilo ma tiež, akí super ľudia sa zišli v triede. Boli sme fantastický kolektív, tie vzťahy do veľkej miery pretrvali a mnohí sa ešte stále stretávame.
Dali by ste sa na takéto štúdium ešte raz?
Určite. Dalo mi to veľa, aj keď niektoré predmety nemuseli byť v takom rozsahu a niektoré nemuseli byť vôbec. Celkovo ma celé štúdium posunulo ďalej. Zdvihlo mi sebavedomie, otvorilo možnosti... Všetkým, čo sa ešte trápia, držím palce.
Chcete maturitu v ekonomickom odbore?
Súkromná obchodná akadémia v správe Akadémie vzdelávania na Jarnej ulici 13 v Žiline otvára v školskom roku 2006/2007 triedy:
6317 6 obchodná akadémia
(3-ročné externé štúdium)
URČENÉ
•absolventom 3-ročných učebných odborov bez maturity.
ČO PONÚKA
•obsah vyučovania je daný učebnými osnovami denného štúdia,
•konzultácie sú vo všetkých elokovaných pracoviskách školy
•spravidla počas víkendov,
•študenti sa klasifikujú polročne na základe komisionálnych
•skúšok,
•štúdium sa končí praktickou i teoretickou maturitnou skúškou
•z odborných predmetov, slovenského jazyka a literatúry
•a cudzieho jazyka.
6314 6 cestovný ruch
(2-ročné diaľkové kvalifikačné pomaturitné štúdium)
URČENÉ
•absolventom stredných škôl s maturitou.
ČO PONÚKA
•vyučovanie je cez soboty na elokovanom pracovisku školy v Žiline.
•študenti sa klasifikujú na základe priebežne dosahovaných
•výsledkov počas polroka,
•štúdium sa končí vykonaním maturitnej skúšky z praktickej
•a teoretickej časti odborných predmetov
Čo k tomu treba
•podať prihlášku do 31. mája,
•lekárske potvrdenie o spôsobilosti na štúdium,
•úhradiť zápisné.
Informácie
na www.aveducation.sk, saoza.riaditel@aveducation.sk,
telefón: 041/700 27 00
v elokovaných pracoviská SOA v Žiline, Bardejove, Bratislavce,
Čadci, Dolnom Kubíne, Galante, Liptovskom Mikuláši,
Nitre, Poprade, Považskej Bystrici, Prešove, Prievidzi, Topoľčanoch, Trebišove, Trenčíne a v Trnave.