e-roka, prezidenta dcérskej spoločnosti Hyundai Glovis. Šéf koncernu Chung Mong-koo najskôr zmizol na služobnú cestu do USA. Chung Mong-koo bol vlani v septembri aj v Bratislave a stretol sa s premiérom Mikulášom Dzurindom.
Chung Mong-koo sa už ale minulý týždeň postavil pred vyšetrovateľov. „Ľuďom sa ospravedlňujem,“ povedal šesťdesiatosemročný Chung novinárom pred vstupom do budovy štátneho zastupiteľstva. Aj keď je prípad už dobre známy, akcie spoločnosti Hyundai v pondelok klesli o viac než dve percentá a kurz akcií sesterskej automobilky Kia Motors klesol o viac než tri percentá.
Zástupcovia automobilky sa za úplatkársky škandál verejne ospravedlnili a oznámili, že Chungova rodina venuje celý svoj podiel v divízii Glovis na charitu. Hodnota podielu je asi miliarda dolárov. Podľa prokuratúry však tento krok nebude mať žiadny vplyv na priebeh vyšetrovania. Hovorca bývalého ministra SR Maroš Havran povedal, že rokovania s predstaviteľmi Hyundai/Kia boli vždy vedené na profesionálnej úrovni a k nijakým pokusom o korupciu zo strany firmy nedošlo.
Automobilka Hyundai sa však pre korupčný škandál údajne rozhodla odložiť slávnostný ceremoniál začiatku výstavby svojej novej továrne v Česku. Plánovali ho na polovicu mája. Kia na Slovensku v máji plánuje spustiť skúšobnú výrobu, ktorá by mala trvať do konca roka. V decembri spustia hromadnú výrobu. Podľa hovorcu Dušana Dvořáka nebude mať korupčná aféra v Kórei žiadny vplyv na investíciu na Slovensku. „Ideme podľa plánu. Na nás to nebude mať žiadny vplyv. Už teraz skúšame niektoré stroje a zariadenia. Od mája začne aj skúšobná výroba,“ povedal minulý týždeň Dvořák. Aj podľa analytika z M.E.S.A. 10 Mareka Jakobyho by nemala mať aféra na slovenskú investíciu žiadny vplyv. „Osobne si nemyslím, že to bude mať vplyv, pretože investíciu realizuje Kia. V Čechách určitý problém nastať mohol, pretože investíciu realizuje priamo Hyundai,“ povedal Jakoby. Podľa jeho slov nie je dôvod, prečo by sa to malo prejaviť aj na Slovensku. Zvlášť po tom, v akom je už pokročilom štádiu.
Juhokórejská automobilka má ambície stať sa do roku 2010 jednou z piatich najväčších automobiliek sveta, aj preto stavia nové továrne.
Ak Kia investíciu obmedzí, zmluva jej neukladá sankcie
Výhodnosť investičných zmlúv s Kia a Hyndai Mobis v čase ich podpisu kritizovali nielen predstavitelia SMK a KDH, ale aj niektorí právnici. V dokumentoch sa napríklad píše, že „pokiaľ spoločnosť Kia nezrealizuje investičný plán, nebude sa to považovať za porušenie tejto zmluvy akýmkoľvek spôsobom“. V zmluve sa ďalej uvádza, že keď Kia nezrealizuje všetky investície, „nebude sa od nej vyžadovať vrátenie akejkoľvek už získanej štátnej pomoci“. Firma v takom prípade tiež nemusí nahradiť náklady, ktoré pri príprave investície vznikli Slovensku, alebo mestu Žilina. Určitým rizikom v súčasnosti môže byť aj to, že vláda odmietla dotovať juhokórejských dodávateľov automobilky, za čo ju tí chcú pohnať pred arbitráž. Neposkytnutie štátnej pomoci dodávateľom automobilky by mohla byť pre Kórejčanov zámienka na vypovedanie investičnej zmluvy. Ak by k tomu došlo, Kia a Hyundai Mobis nemajú žiadne sankcie ani povinnosti vrátiť poskytnutú štátnu pomoc, či zaplatiť náklady, ktoré slovenskej strane vznikli.
Autor: mif, iš