Na ceste do práce alebo doma, všade čakajú nástrahy skrývajúce riziko úrazu. Málokto sa zamyslí nad tým, čo v prípade, keď sa niečo prihodí? Najúčinnejší spôsob je poskytnutie prvej pomoci. Okamžitá intervencia v prospech záchrany života a zdravia postihnutého je najlepším riešením. Existujú aj však aj situácie, kedy sme úplne bezradní. Čo v tomto prípade?
Samozrejme, každému hneď napadne telefonicky privolať záchrannú zdravotnú službu na čísle 155. Ale máme aj ďalšiu možnosť. Veď čas od privolania prvej pomoci po odborný zásah lekára trvá v priemere 15 minút. V prípade bezprostredného ohrozenia života človeka je každá minúta vzácna, každá sekunda znamená záchranu. Preto nadácia Reťaz života v rámci projektu Partnerstvo proti zbytočnej smrti zriadila Telefonické centrum záchrany, ktoré funguje od roku 2003. Jeho podprogramom je Linka záchrany, kde na telefónnom čísle 0850 11 13 13 čaká lekár, ktorý odbornými radami usmerňuje volajúceho, ako má pomáhať postihnutému. Linka má celoslovenskú pôsobnosť a funguje 24 hodín denne.
Na Slovensku sa buduje integrovaný záchranný systém (IZS) pre zjednodušenie privolania pomoci. V telekomunikačnej sieti bolo zriadené bezplatné jednotné európske číslo tiesňového volania s číslom 112, ktoré platí v celej Európe. IZS je zložený zo základnej záchrannej zložky, ktorú tvoria Hasičský a záchranný zbor, poskytovatelia záchrannej zdravotnej služby, kontrolné chemické laboratória civilnej obrany, Horská a Banská záchranná služba. Druhou zložkou systému sú ostatné záchranné zložky ako Armáda SR, obecné hasičské zbory, obecná polícia, ale aj Slovenský Červený kríž. Takže keď vytočíme číslo 112, operátor nás prepojí na službu, ktorú potrebujeme.
Navštívili sme stredisko rýchlej záchrannej služby v Žiline, ktorá v tomto roku oslavuje okrúhle narodeniny. Od roku 1976, teda plných 30 rokov, zachraňuje ľudské životy. Pri stole plnom telefónnych liniek sedí sympatická operátorka Anna Hodoňová. „Mám na starosti štyri štátne linky, dve linky 155, linku so 112, dve domáce linky a vysielačku. Stáva sa, že je odrazu štyri aj päť volaní,“ hovorí. Operátori sú špeciálne školení, aby pri viacerých telefonátoch vedeli určiť prioritné prípady. Musia zvážiť, či bude vyslaná záchranka, pohotovosť, alebo v pracovných dňoch obvodný lekár. Záchranka sa vysiela predovšetkým tam, kde je bezprostredné ohrozenie života. „Operátori sú vyškolení tak, aby dokázali volajúceho človeka zdravotnícky usmerniť. Vysvetlia postup poskytnutia pomoci v prípade, že niekto upadne do bezvedomia, dostane infarkt a rôzne iné,“ dopĺňa sekundárna lekárka záchrannej služby Eva Habániková.
„Najhoršia situácia nastane vtedy, keď musím okamžite rozhodovať a linku niekto zneužije. Často sa stáva, že nám volajú deti len tak z nudy alebo pre zábavu, a to predovšetkým v čase školských prázdnin. Linku zneužívajú aj dospelí, obťažujú nás vulgarizmami a pritom niekto práve potrebuje našu pomoc. Zneužitie linky je trestným činom. Všetky čísla sa evidujú, volajúcich môžeme identifikovať a vziať na zodpovednosť,“ pokračuje Anna Hodoňová.
Na záver Eva Habániková vyzýva všetkých ľudí: „Pokiaľ zavoláte rýchlu záchrannú službu, zostaňte pri postihnutom až do nášho príchodu. Veľmi často sa stáva, že nás svedok autonehody zavolá a odíde s pocitom, že vykonal všetko, čo mal. Lenže vy ste povinní poskytnúť mu prvú pomoc podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia a zároveň nám pomôžete rýchlo nájsť zraneného.“