„Náš SÚP bol schválený v roku 1980. Architekt pri jeho tvorbe musel predvídať všetky funkcie mesta až dvadsať rokov dopredu. Toľko by mal platiť aj schválený SÚP, prípadne aj ďalej, pokiaľ nie je schválený nový. Ten však už päť rokov mešká. Mestu to vyhovuje, môže stavať, kde chce a čo chce. Stačí, keď to odsúhlasí mestské zastupiteľstvo. A v Žiline sa odsúhlasí na podnet primátora všetko,“ je presvedčený Antonín Stuchl.
Železničnej zriaďovacej stanici v priestore Tepličky nad Váhom a osobnej stanici v Žiline sa venoval doktor Suk z pražského Dopravoprojektu, náš najerudovanejší expert v otázkach železničnej dopravy. Jednou z jeho požiadaviek bolo, aby sa koľajisko na osobnej stanici rozšírilo o 70 metrov smerom na sever. Toto si vyžadovalo posunutie rieky Váh do priestoru Sihote. „Všetko bolo zapracované aj do schváleného SÚP, ale pri realizácii komunikácie Ľavobrežná sa to vôbec nerešpektovalo. Mesto nezobralo do úvahy ani požiadavky SÚP na vybudovanie priemyslového parku pri Tepličke nad Váhom a neuvažovalo ani o náraste cestnej a železničnej dopravy,“ hodnotí súčasnú situáciu Antonín Stuchl. A zároveň kladie otázku, akým spôsobom sa bude zásobovať automobilka Kia a ako sa budú jej výrobky expedovať. „Keď sa spustí už konečná výroba, bude Kia vyvážať približne tisíc áut denne. V súčasnej situácii sa všetko bude asi dopravovať len cez mestské komunikácie, čo značne zaťaží celú dopravnú sieť Žiliny.“
Samozrejme, že existujú aj alternatívne riešenia. Tie si však vyžadujú čas a množstvo finančných prostriedkov, ktoré sa dali ušetriť, keby sa mesto držalo pôvodného smerného územného plánu mesta z roku 1980. „Podľa môjho názoru je jedinou možnosťou vybudovať cestné napojenie priemyslového parku diaľničným privádzačom do priestoru križovatky na diaľnici D 1, ešte pred vstupom do tunela Višňové – Dubná skala. Jeho vybudovanie je však otázkou niekoľkých rokov. Dovtedy treba hľadať možnosti expedície železnicou,“ tvrdí Antonín Stuchl. Tu však narážame na ďalší problém, že už dnes je žilinská železničná stanica v podstate nepriepustná, keď prichádzajúce a odchádzajúce vlaky sa nasmerujú až na poslednú chvíľu na voľné koľaje a nástupištia. V budúcnosti by mala ešte pribudnúť aj kyvadlová železničná doprava Lietavská Lúčka – Varín, perón pre veľmi rýchle vlaky a obslužné koľaje pre všetky služby železničnej stanice. Koľajište sa rozšíriť už nedá, bráni v tom novovybudovaná Ľavobrežná, komunikácia pri Váhu. To všetko by sa malo doriešiť na Žilinskej univerzite. „Celý tento problém ponúkla mestu riešiť Žilinská univerzita, zatiaľ to však mesto neakceptovalo. Existujú aj ďalšie otázky. Prečo sa vôbec nerešpektuje návrh kolegu Suka na celú zriaďovaciu stanicu? Prečo cesta na Terchovú nevedie podľa SÚP medzi Tepličkou a závodom Kia? Prečo až k závodu nevedú bicyklové a pešie trasy? To všetko by som zhrnul tak, že nerešpektovanie pôvodného SÚP bude pre mesto znamenať ďalšie finančné náklady na dobudovanie ciest, železnice, vlečiek, cyklotrás, železničných a autobusových zastávok pred priemyselnými závodmi a na napojenie peších trás od Tepličky. Koľko to bude stáť? To ani pri najlepšom neviem odhadnúť,“ uzatvoril Antonín Stuchl.