Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

HROZÍ Žiline dopravný KOLAPS?

Architekt Antonín Stuchl, vedúci tímu, ktorý vypracoval v Stavoprojekte Smerný územný plán mesta Žilina (SÚP), tvrdí, že áno.

„Náš SÚP bol schválený v roku 1980. Architekt pri jeho tvorbe musel predvídať všetky funkcie mesta až dvadsať rokov dopredu. Toľko by mal platiť aj schválený SÚP, prípadne aj ďalej, pokiaľ nie je schválený nový. Ten však už päť rokov mešká. Mestu to vyhovuje, môže stavať, kde chce a čo chce. Stačí, keď to odsúhlasí mestské zastupiteľstvo. A v Žiline sa odsúhlasí na podnet primátora všetko,“ je presvedčený Antonín Stuchl.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Železničnej zriaďovacej stanici v priestore Tepličky nad Váhom a osobnej stanici v Žiline sa venoval doktor Suk z pražského Dopravoprojektu, náš najerudovanejší expert v otázkach železničnej dopravy. Jednou z jeho požiadaviek bolo, aby sa koľajisko na osobnej stanici rozšírilo o 70 metrov smerom na sever. Toto si vyžadovalo posunutie rieky Váh do priestoru Sihote. „Všetko bolo zapracované aj do schváleného SÚP, ale pri realizácii komunikácie Ľavobrežná sa to vôbec nerešpektovalo. Mesto nezobralo do úvahy ani požiadavky SÚP na vybudovanie priemyslového parku pri Tepličke nad Váhom a neuvažovalo ani o náraste cestnej a železničnej dopravy,“ hodnotí súčasnú situáciu Antonín Stuchl. A zároveň kladie otázku, akým spôsobom sa bude zásobovať automobilka Kia a ako sa budú jej výrobky expedovať. „Keď sa spustí už konečná výroba, bude Kia vyvážať približne tisíc áut denne. V súčasnej situácii sa všetko bude asi dopravovať len cez mestské komunikácie, čo značne zaťaží celú dopravnú sieť Žiliny.“
Samozrejme, že existujú aj alternatívne riešenia. Tie si však vyžadujú čas a množstvo finančných prostriedkov, ktoré sa dali ušetriť, keby sa mesto držalo pôvodného smerného územného plánu mesta z roku 1980. „Podľa môjho názoru je jedinou možnosťou vybudovať cestné napojenie priemyslového parku diaľničným privádzačom do priestoru križovatky na diaľnici D 1, ešte pred vstupom do tunela Višňové – Dubná skala. Jeho vybudovanie je však otázkou niekoľkých rokov. Dovtedy treba hľadať možnosti expedície železnicou,“ tvrdí Antonín Stuchl. Tu však narážame na ďalší problém, že už dnes je žilinská železničná stanica v podstate nepriepustná, keď prichádzajúce a odchádzajúce vlaky sa nasmerujú až na poslednú chvíľu na voľné koľaje a nástupištia. V budúcnosti by mala ešte pribudnúť aj kyvadlová železničná doprava Lietavská Lúčka – Varín, perón pre veľmi rýchle vlaky a obslužné koľaje pre všetky služby železničnej stanice. Koľajište sa rozšíriť už nedá, bráni v tom novovybudovaná Ľavobrežná, komunikácia pri Váhu. To všetko by sa malo doriešiť na Žilinskej univerzite. „Celý tento problém ponúkla mestu riešiť Žilinská univerzita, zatiaľ to však mesto neakceptovalo. Existujú aj ďalšie otázky. Prečo sa vôbec nerešpektuje návrh kolegu Suka na celú zriaďovaciu stanicu? Prečo cesta na Terchovú nevedie podľa SÚP medzi Tepličkou a závodom Kia? Prečo až k závodu nevedú bicyklové a pešie trasy? To všetko by som zhrnul tak, že nerešpektovanie pôvodného SÚP bude pre mesto znamenať ďalšie finančné náklady na dobudovanie ciest, železnice, vlečiek, cyklotrás, železničných a autobusových zastávok pred priemyselnými závodmi a na napojenie peších trás od Tepličky. Koľko to bude stáť? To ani pri najlepšom neviem odhadnúť,“ uzatvoril Antonín Stuchl.



 

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 772
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 087
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 207
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 072
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 588
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 495
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 445
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 824

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Veľké Rovné
  2. Peter Maroncik: Tak už máme v Čechách nového, dobrého prezidenta.
  3. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  4. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  5. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  6. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  7. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  8. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 141
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 9 870
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 5 483
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 808
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 682
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 849
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 420
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 296
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ján Kožuško, zakladateľ projektu Programko.sk

Na samotných kurzoch sa lektori nevenujú len tematike, na ktorý je workshop zameraný, ale poslucháčov upozorňujú aj na nástrahy internetu. Veď pojem kyberšikana sa v našom slovníku natrvalo usadil. V internetových vodách číhajú na deti rôzne nástrahy.


8 h

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


22 h

S ohňom bojovalo 19 profesionálnych hasičov.


23 h
Ilustračné foto.

Týmto dopravným úsekom by sa vodiči najradšej vyhli.


a 3 ďalší 30. jan

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Veľké Rovné
  2. Peter Maroncik: Tak už máme v Čechách nového, dobrého prezidenta.
  3. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  4. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  5. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  6. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  7. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  8. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 141
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 9 870
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 5 483
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 808
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 682
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 849
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 420
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 296
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu