Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Bakelitové autíčko nesklamalo

Trabant bolo prvé auto na svete s karosériou z umelej hmoty. Prvý sériovo vyrobený kus opustil linky v polovici roku 1958.

V bývalej NDR ich do roku 1990 vyrobili vyše troch miliónov. Na Slovensko sa vozili od roku 1963. Počas dvadsiatich rokov sa ich k nám dostalo vyše 132-tisíc a dodnes ich je tu vyše 10-tisíc. Žilinčan Kazimír Papp (74) je po úraze chrbtice invalidom a na svojho špeciálne upraveného „traboša“ nedá dopustiť.


Prečo ste sa rozhodli práve pre trabanta?
V roku 1959 som mal na vojenčine úraz na chrbticu a odvtedy mám bezvládne nohy. Najskôr som mal Velorexa, no v roku 1966 som si kúpil prvého trabanta. Tento je už môj druhý, mám ho od roku 1974. Všetky autá som si upravil na ručné ovládanie. Prv u nás jazdilo omnoho menej áut a čakalo sa na ne aj niekoľko mesiacov. Na prvého trabanta som v Mototechne zložil zálohu a až po polroku mi prišiel telegram, že si ho môžem vyzdvihnúť. Ten druhý som dostal na poukaz od zväzu invalidov už o pol roka.
Kam ste sa vozili na svojom autíčku?
Trabantom som vozil často rodinu na výlety. Mal som kamarátov a príbuzných aj v zahraničí, tak som sa vybral aj do Rakúska alebo západného Nemecka. Vtedy sa tam dalo dostať len na pozvanie. Na ulici si ma obzerali ako atrakciu. Pozornosť zvedavcov upúta aj dnes, keď zaparkujem pri luxusnom vozidle. Rád som sa vozil na ňom aj po lesných cestách a na garáž som na ňom navozil všetok stavebný materiál.
Nechal vás niekedy pre poruchu na ceste?
Za tie roky sa to stalo len jediný raz, keď mi „odišla“ spojka. Museli ma domov odtiahnuť. A raz v zime, keď som sa chcel v Kunerade vyhnúť inému autu, spadol som s ním do potoka.
Aké sú výhody a nevýhody trabanta?
Je to veľmi jednoduché auto a opraviť sa dá niekoľkými kľúčmi. Keďže je šedivej farby, netreba ho ani umývať. Motor je chladený vzduchom, tak sa nemusím báť, že mi zamrzne voda v chladiči. Pri nakladaní invalidného vozíka dosť ničím karosériu, no tomu plastu to nevadí. Plech by však už dávno hrdzavel. Nevýhodou je, že jeho dvojvalcový motor veľmi rachotí a keď dlhšie postojí, tak pri štartovaní poriadne dymí. Ináč vytiahne aj 120 kilometrov za hodinu, pri priemernej spotrebe 7 litrov na 100 km.
Zúčastňujete sa aj celoslovenských stretnutí fanúšikov trabantov?
Na týchto stretnutiach sa zíde aj 120 trabantov nielen od nás, ale i z Čiech, Poľska, Maďarska. Niektoré sú recesisticky upravené ako kabriolety, či náklaďáky. Bol som tam však len raz, lebo sú všade schody a to nie je pre mňa.
A čo vravíte na vtipy o trabantoch?
Počul som mnohé, no neprekáža mi to. Svojho trabanta by som nemenil za žiadne iné auto a keby to bolo lacnejšie, kúpil by som si zase len nový trabant.


 



 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 656
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 419
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 233
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 054
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 829
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 790
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 398
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 089
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 533
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 521
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Na týchto miestach sa bude testovať v Žiline

V Žiline bude počas celoplošného testovania vytvorených 71 odberných miest

Ilustračná fotografia.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?