Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Bakelitové autíčko nesklamalo

Trabant bolo prvé auto na svete s karosériou z umelej hmoty. Prvý sériovo vyrobený kus opustil linky v polovici roku 1958.

V bývalej NDR ich do roku 1990 vyrobili vyše troch miliónov. Na Slovensko sa vozili od roku 1963. Počas dvadsiatich rokov sa ich k nám dostalo vyše 132-tisíc a dodnes ich je tu vyše 10-tisíc. Žilinčan Kazimír Papp (74) je po úraze chrbtice invalidom a na svojho špeciálne upraveného „traboša“ nedá dopustiť.


Prečo ste sa rozhodli práve pre trabanta?
V roku 1959 som mal na vojenčine úraz na chrbticu a odvtedy mám bezvládne nohy. Najskôr som mal Velorexa, no v roku 1966 som si kúpil prvého trabanta. Tento je už môj druhý, mám ho od roku 1974. Všetky autá som si upravil na ručné ovládanie. Prv u nás jazdilo omnoho menej áut a čakalo sa na ne aj niekoľko mesiacov. Na prvého trabanta som v Mototechne zložil zálohu a až po polroku mi prišiel telegram, že si ho môžem vyzdvihnúť. Ten druhý som dostal na poukaz od zväzu invalidov už o pol roka.
Kam ste sa vozili na svojom autíčku?
Trabantom som vozil často rodinu na výlety. Mal som kamarátov a príbuzných aj v zahraničí, tak som sa vybral aj do Rakúska alebo západného Nemecka. Vtedy sa tam dalo dostať len na pozvanie. Na ulici si ma obzerali ako atrakciu. Pozornosť zvedavcov upúta aj dnes, keď zaparkujem pri luxusnom vozidle. Rád som sa vozil na ňom aj po lesných cestách a na garáž som na ňom navozil všetok stavebný materiál.
Nechal vás niekedy pre poruchu na ceste?
Za tie roky sa to stalo len jediný raz, keď mi „odišla“ spojka. Museli ma domov odtiahnuť. A raz v zime, keď som sa chcel v Kunerade vyhnúť inému autu, spadol som s ním do potoka.
Aké sú výhody a nevýhody trabanta?
Je to veľmi jednoduché auto a opraviť sa dá niekoľkými kľúčmi. Keďže je šedivej farby, netreba ho ani umývať. Motor je chladený vzduchom, tak sa nemusím báť, že mi zamrzne voda v chladiči. Pri nakladaní invalidného vozíka dosť ničím karosériu, no tomu plastu to nevadí. Plech by však už dávno hrdzavel. Nevýhodou je, že jeho dvojvalcový motor veľmi rachotí a keď dlhšie postojí, tak pri štartovaní poriadne dymí. Ináč vytiahne aj 120 kilometrov za hodinu, pri priemernej spotrebe 7 litrov na 100 km.
Zúčastňujete sa aj celoslovenských stretnutí fanúšikov trabantov?
Na týchto stretnutiach sa zíde aj 120 trabantov nielen od nás, ale i z Čiech, Poľska, Maďarska. Niektoré sú recesisticky upravené ako kabriolety, či náklaďáky. Bol som tam však len raz, lebo sú všade schody a to nie je pre mňa.
A čo vravíte na vtipy o trabantoch?
Počul som mnohé, no neprekáža mi to. Svojho trabanta by som nemenil za žiadne iné auto a keby to bolo lacnejšie, kúpil by som si zase len nový trabant.


 



 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 239
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 823
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 015
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 771
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 367
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 350
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 235
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Uplynulý týždeň priniesol opäť zaujímavé udalosti.

8 h

Odberové tímy vykonali spolu 29 165 testov.

11 h
Škola ponúka množstvo benefitov. Okrem vlastnej autoškoly a autocvičiska, kde môžu žiaci získať za zaujímavých finančných podmienok vodičské oprávnenie skupiny B, majú  možnosť získať aj ďalšie certifikáty.

Patrí medzi tie väčšie stredné školy v regióne. Vo všetkých formách štúdia ju navštevuje okolo 500 žiakov s naozaj pestrým študentským životom. Reč je o Strednej odbornej škole dopravnej v Žiline.

20. jan
Futbalisti Hričovského Podhradia v dresoch, ktoré im daroval hráč Herthy Berlín Peter Pekarík. Pre klub ich vybavil jeho brat Jozef.

Futbalisti malej obce inkasovali druhý najnižší počet gólov v súťaži (17).

24. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

20 h

Testovanie pokračuje aj v nedeľu. V okrese Púchov je priebežná pozitivita pod pol percenta.

24 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

20 h

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

24. jan

Už ste čítali?