Najmä, keď sú chránené bezpečnostným PIN kódom, alebo si aspoň jej majiteľ myslí, že je tomu tak. PIN kód totiž klienta banky chráni pred tým, aby sa ktokoľvek nepovolaný dostal na jeho účet, ak nepozná PIN kód. Nie vždy to ale platí.
„S manželkou sme boli na nákup. Pri pokladni, keď som platil, pokladníčke som podal kartu a ona mi okamžite vydala pokladničný blok bez toho, aby som naťukal PIN kód,“ opísal nám svoj prekvapujúci zážitok Jaroslav Soviar z Bytče. Predavačky sa na problém spýtal, ale tá ho nevedela vyriešiť. „Zostala vyľakaná. Nevedel som, čo s tým mám robiť, tak som si vypýtal pokladničný blok s jej podpisom a odišiel som do Slovenskej sporiteľne (SLSP),“ hovorí Soviar. Tam mu na jeho prekvapenie povedali, že operácia skutočne prebehla. „Pýtal som sa, ako je to možné bez zadania PIN kódu. Veď je to predsa v našej dobe nemysliteľné,“ usudzuje klient. Pracovníčky vraj ihneď volali na informačnú linku SLSP. Dostali prekvapujúcu odpoveď. Ak je to tak, treba vraj vymeniť kartu. „Pýtal som sa, kto to zaplatí a oni povedali, že majiteľ karty. To ma teda nahnevalo. Nebudem predsa platiť za kartu, ktorá je nefunkčná a mne spôsobuje problémy,“ dodal J. Soviar. Dostal odpoveď, že s tým viac nemôžu urobiť.
Jaroslavovi Soviarovi zatiaľ „chybná karta“ finančnú stratu nespôsobila. Dozvedel sa však, že podobnú skúsenosť majú už viacerí ľudia v jeho okolí. Žeby to bola náhoda? Veď je to nebezpečné. „Ak chcete kartu použiť, musíte zadať buď PIN kód alebo pri novších typoch podpisový vzor. Keď to tak nie je, nikto netuší, koľko finančných operácií môže pokladníčka v prípade vašej nepozornosti z karty urobiť. Navyše všetci zákazníci sú v domnienke, že ich karta je chránená. Keď ju náhodou stratím, alebo mi ju ukradnú, zlodej mi môže bez problémov vybieliť celý účet. To je predsa nemysliteľné,“ právom sa obáva Jaroslav Soviar.
Hovorkyňa SLSP Miriam Fuňová však tvrdí, že niečo také nie je možné bez súhlasu majiteľa karty. „Sú prípady, kedy sa niečo také môže stať. V prípade čipových kariet totiž existuje systém mikroplatieb. Klient si totiž môže určiť limit na platbu drobných nákupov. Pokiaľ to má dohodnuté v zmluve, tieto platby nemusia byť verifikované a nemusí zadať PIN, ani podpis. Klient však o tom musí v každom prípade vedieť a nedeje sa to bez jeho súhlasu,“ povedala Fuňová. Jaroslav Soviar hovorí, že k takejto dohode medzi ním a bankou nedošlo. Miriam Fuňová naopak tvrdí, že nám nemôže prezrádzať bankové tajomstvo a všetky podrobnosti o zmluve medzi klientom a bankou. „Dohodli sme sa však, že klient si môže do piatich dní do pobočky prísť pre novú kartu a my mu ju bezplatne vystavíme a vydáme,“ uzavrela Fuňová. Pre banku je tým zrejme situácia vyriešená. Pre J. Soviara však celá záležitosť zostáva záhadou. V budúcnosti si pri platbe bankomatovou kartou bude dávať mimoriadny pozor.