Jej cieľom je poskytovať starostlivosť tupozrakým a škúliacim deťom vo veku od troch do piatich rokov. Do ortoptickej starostlivosti prichádzajú deti po odporučení detského očného lekára.
„Prvý mesiac zisťujem, ako môžem na ktoré dieťa vplývať, aby som ho zaujala a aby spolupracovalo. Každé dieťa je iné a to treba brať do úvahy. Časom sa nové deti prispôsobia. Opakujú jeden od druhého, čím sa mnohé naučia. Najúčinnejšia je liečba už od troch rokov. Keď je dobrá spolupráca medzi rodičmi, ortoptickou sestrou a lekárom, tak sa dá mnohé napraviť,“ hovorí Janka Babálová, ortoptická sestra z MŠ na Hlinách IV. Ortoptická starostlivosť začína aktívnou pleoptickou liečbou. Dieťaťu sú predkladané hmatovo-zrakové úlohy, napríklad vypichovanie a prekresľovanie obrázkov, vypĺňanie plochy, alebo fixácia na konkrétny bod. „Na spestrenie cvičení používame drobné skladačky, puzzle, mozaiky a podobne. Terapia spočíva aj v prístrojovej liečbe. Súčasťou sú pravidelné kontroly u detského oftalmológa.“ Svalový trenažér, Campbellov stimulátor, stereoskop, alebo troboskop na nácvik binokulárneho videnia, ktorý deti volajú „veľký prístroj“, to sú niektoré z prístrojov, ktoré môžete nájsť v tejto triede. Deti majú najradšej vypichovanie obrázkov do papiera podľa čiary, ale najmenej sa tešia na cvičenie. Buď sú zaradené do špeciálnej triedy, alebo sú integrované v bežných triedach materskej školy. Umiestnenie závisí od závažnosti poruchy. Diagnostickú činnosť vykonávajú aj medzi ostatnými deťmi v materskej škole. Každý rok objavia niekoľko detí, ktoré potrebujú ortoptickú starostlivosť. „Deti denne absolvujú pleoptické cvičenia, podľa odporučania detského lekára a ortoptickej sestry. Aby cvičenia priniesli požadovaný účinok, je potrebné vykonávať ich systematicky a sústavne. Deti ich uskutočňujú odpočinuté, pozitívne stimulované a formou hry,“ dodáva ortoptická sestra Janka Babálová. Materská škola na Hlinách IV takto prispieva k nápravám spomínaných očných porúch a integrácii detí v školskom veku v plnej miere do populácie zdravých detí.