V minulom čísle sme písali o kontroverznom riadení odboru dopravy na úrade Žilinského samosprávneho kraja. Zistili sme informácie o uzatváraní dodávateľských zmlúv na vykonávanie všeobecnej údržby ciest II. a III. triedy súkromnými firmami. Tento týždeň v súvislosti s týmito súkromnými firmami vyplávali na povrch ďalšie skutočnosti, ktoré by mohli svedčiť o klientelizme niektorých vedúcich pracovníkov.
Žilinská Správa a údržba ciest (SaÚC) má udržiavať cesty II. a III. triedy. V praxi to však vyzerá tak, že cesty udržiava súkromná firma Helvet, ktorej jediným konateľom je od začiatku istý pán Ivan Hlavoň z Považskej Bystrice. Firma vyhrala výberové konanie na údržbu ciest, pretože bývalé zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) rozhodlo, že cesty budú udržiavať súkromné firmy. Doteraz by to ešte bolo zdanlivo v poriadku, ale ŽSK jej navyše prenajal aj štrnásť posýpačov a tri nakladače. V tejto spojitosti je zaujímavý aj ďalší fakt a to, že riaditeľom Investičnej výstavby a správy ciest Žilina (IVaSC) je tiež Ivan Hlavoň, otec majiteľa firmy, ktorá vyhrala súťaž vypísanú SaÚC a pre ŽSK vykonáva údržbu ciest. IVaSC je štátna inštitúcia a SaÚC je v pôsobnosti samosprávneho kraja. Ťažko ale ktokoľvek poprie, že odvolaný šéf dopravy ŽSK Daniel Škerda niekoľko rokov sídlil v budove patriacej IVaSC a takmer denne sa tu musel stretávať s riaditeľom Ivanom Hlavoňom. Veľmi úzko totiž spolupracovali. Ako sa dá potom v tejto situácii interpretovať fakt, že keď organizácia podriadená Danielovi Škerdovi vypíše výberové konanie, vyhrá ho firma Hlavoňovho syna? Nezaváňa to klientelizmom? „To, že môj syn je majiteľom firmy, je jeho vec. Do súťaže išiel ako každý iný a moje postavenie ju nemohlo nijako ovplyvniť. Súťaž bola korektná,“ povedal riaditeľ IVaSC Žilina Ivan Hlavoň. Zároveň ale potvrdil, že sa so Škerdom poznali. „S jeho odborom sme spolupracovali a denne prichádzali do styku,“ priznal. S vedúcim sa vraj často hádali, pretože mal svojské nápady, s ktorými Hlavoň nesúhlasil.
Do súťaže na zimnú údržbu v kraji bola prihlásená aj firma Žilinské komunikácie, ktorá sa stará o údržbu ciest v meste. Jej riaditeľ Eduard Hulín cíti s priebehom súťaže nespokojnosť. Tvrdí, že všetci uchádzači nemali rovnaké podmienky. „Firma Helvet nikdy predtým nerobila údržbu ciest a nemala na to ani techniku. Je to totiž firma, ktorá vyrába farbu pre dopravné značenie. Techniku jej prenajal samosprávny kraj. Druhá vec je cena, za ktorú údržbu robia. Myslíme si, že zimnú údržbu sme schopní urobiť lacnejšie,“ povedal Hulín. Naopak s jeho názorom nesúhlasí Hlavoň. „Žilinské komunikácie nedokážu zabezpečiť ani údržbu svojich ciest a okrem toho sú päťkrát drahší. Úrad pre verejné obstarávanie platnosť súťaže potvrdil.“
Ešte väčšie podozrenie vzbudzuje situácia v Čadci. Verejnú súťaž na údržbu ciest tu totiž vyhrala firma PRESTIMEX, ktorej spoločníkom bol do novembra 1999 súčasný riaditeľ Správy a údržby ciest Čadca František Faktor. Je minimálne podozrivé, keď bývalá firma spoločníka Faktora vyhrá verejnú súťaž a dostane zákazku od SaÚC, ktorej riaditeľom je ten istý František Faktor. Nezaváňa to opäť klientelizmom? Podľa samotného Faktora nie. „Ja s firmou PRESTIMEX nemám už nič spoločné. Svoj podiel som pred šiestimi rokmi predal. Možnože sa toto moje tvrdenie môže zdať niekomu málo dôveryhodné, ale hovorím to úprimne a od srdca,“ uviedol Faktor. Súčasne vylúčil akékoľvek špekulácie o klientelizme. Podľa jeho slov sa do výberového konania prihlásili len dve firmy, pričom neúspešná spoločnosť RISS Kysucké Nové Mesto nemala v poriadku všetky doklady. Zaujímavé však je, že spoločnosť RISS nakoniec ako subdodávateľ zimnú údržbu ciest na Kysuciach realizuje, pretože si ju u nej objednal PRESTIMEX.
Podľa ekonóma Petra Bologu pri takýchto subdodávkach je zrejmé, že zvyšujú konečnú cenu, čo sa premietne do zvýšených výdavkov ŽSK. Jednoducho každá z firiem chce zarobiť, čím sa predražuje zimná údržba pre ŽSK.
„V súčasnosti sa intenzívne venujeme skúmaniu daného stavu a nedá sa to rozlúsknuť na počkanie. Pripúšťam však, že sa pri prideľovaní zimnej údržby postupovalo neštandardne, či zvláštne, a tak jedným z mojich prvých krokov bolo aj odvolanie bývalého vedúceho odboru dopravy,“ reagoval na naše zistenia župan Juraj Blanár.