Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Zaujímavé prepojenia

Žilinská Správa a údržba ciest (SaÚC) má udržiavať cesty II. a III. triedy. V praxi to však vyzerá tak, že cesty udržiava súkromná firma Helvet, ktorej jediným konateľom je od začiatku istý pán Ivan Hlavoň z Považskej Bystrice...

V minulom čísle sme písali o kontroverznom riadení odboru dopravy na úrade Žilinského samosprávneho kraja. Zistili sme informácie o uzatváraní dodávateľských zmlúv na vykonávanie všeobecnej údržby ciest II. a III. triedy súkromnými firmami. Tento týždeň v súvislosti s týmito súkromnými firmami vyplávali na povrch ďalšie skutočnosti, ktoré by mohli svedčiť o klientelizme niektorých vedúcich pracovníkov.


Žilinská Správa a údržba ciest (SaÚC) má udržiavať cesty II. a III. triedy. V praxi to však vyzerá tak, že cesty udržiava súkromná firma Helvet, ktorej jediným konateľom je od začiatku istý pán Ivan Hlavoň z Považskej Bystrice. Firma vyhrala výberové konanie na údržbu ciest, pretože bývalé zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) rozhodlo, že cesty budú udržiavať súkromné firmy. Doteraz by to ešte bolo zdanlivo v poriadku, ale ŽSK jej navyše prenajal aj štrnásť posýpačov a tri nakladače. V tejto spojitosti je zaujímavý aj ďalší fakt a to, že riaditeľom Investičnej výstavby a správy ciest Žilina (IVaSC) je tiež Ivan Hlavoň, otec majiteľa firmy, ktorá vyhrala súťaž vypísanú SaÚC a pre ŽSK vykonáva údržbu ciest. IVaSC je štátna inštitúcia a SaÚC je v pôsobnosti samosprávneho kraja. Ťažko ale ktokoľvek poprie, že odvolaný šéf dopravy ŽSK Daniel Škerda niekoľko rokov sídlil v budove patriacej IVaSC a takmer denne sa tu musel stretávať s riaditeľom Ivanom Hlavoňom. Veľmi úzko totiž spolupracovali. Ako sa dá potom v tejto situácii interpretovať fakt, že keď organizácia podriadená Danielovi Škerdovi vypíše výberové konanie, vyhrá ho firma Hlavoňovho syna? Nezaváňa to klientelizmom? „To, že môj syn je majiteľom firmy, je jeho vec. Do súťaže išiel ako každý iný a moje postavenie ju nemohlo nijako ovplyvniť. Súťaž bola korektná,“ povedal riaditeľ IVaSC Žilina Ivan Hlavoň. Zároveň ale potvrdil, že sa so Škerdom poznali. „S jeho odborom sme spolupracovali a denne prichádzali do styku,“ priznal. S vedúcim sa vraj často hádali, pretože mal svojské nápady, s ktorými Hlavoň nesúhlasil.
Do súťaže na zimnú údržbu v kraji bola prihlásená aj firma Žilinské komunikácie, ktorá sa stará o údržbu ciest v meste. Jej riaditeľ Eduard Hulín cíti s priebehom súťaže nespokojnosť. Tvrdí, že všetci uchádzači nemali rovnaké podmienky. „Firma Helvet nikdy predtým nerobila údržbu ciest a nemala na to ani techniku. Je to totiž firma, ktorá vyrába farbu pre dopravné značenie. Techniku jej prenajal samosprávny kraj. Druhá vec je cena, za ktorú údržbu robia. Myslíme si, že zimnú údržbu sme schopní urobiť lacnejšie,“ povedal Hulín. Naopak s jeho názorom nesúhlasí Hlavoň. „Žilinské komunikácie nedokážu zabezpečiť ani údržbu svojich ciest a okrem toho sú päťkrát drahší. Úrad pre verejné obstarávanie platnosť súťaže potvrdil.“
Ešte väčšie podozrenie vzbudzuje situácia v Čadci. Verejnú súťaž na údržbu ciest tu totiž vyhrala firma PRESTIMEX, ktorej spoločníkom bol do novembra 1999 súčasný riaditeľ Správy a údržby ciest Čadca František Faktor. Je minimálne podozrivé, keď bývalá firma spoločníka Faktora vyhrá verejnú súťaž a dostane zákazku od  SaÚC, ktorej riaditeľom je ten istý František Faktor. Nezaváňa to opäť klientelizmom?  Podľa samotného Faktora nie. „Ja s firmou PRESTIMEX nemám už nič spoločné. Svoj podiel som pred šiestimi rokmi predal. Možnože sa toto moje tvrdenie môže zdať niekomu málo dôveryhodné, ale hovorím to úprimne a od srdca,“ uviedol Faktor. Súčasne vylúčil akékoľvek špekulácie o klientelizme. Podľa jeho slov sa do výberového konania prihlásili len dve firmy, pričom neúspešná spoločnosť RISS Kysucké Nové Mesto nemala v poriadku všetky doklady. Zaujímavé však je, že spoločnosť RISS nakoniec ako subdodávateľ zimnú údržbu ciest na Kysuciach realizuje, pretože si ju u nej objednal PRESTIMEX.
Podľa ekonóma Petra Bologu pri takýchto subdodávkach je zrejmé, že zvyšujú konečnú cenu, čo sa premietne do zvýšených výdavkov ŽSK. Jednoducho každá z firiem chce zarobiť, čím sa predražuje zimná údržba pre ŽSK.
„V súčasnosti sa intenzívne venujeme skúmaniu daného stavu a nedá sa to rozlúsknuť na počkanie. Pripúšťam však, že sa pri prideľovaní zimnej údržby postupovalo neštandardne, či zvláštne, a tak jedným z mojich prvých krokov bolo aj odvolanie bývalého vedúceho odboru dopravy,“ reagoval na naše zistenia župan Juraj Blanár.


 


 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 905
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 394
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 661
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 182
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 094
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 315
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 550
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 665
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 361
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 978
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Inkasovali rovnaký počet gólov ako posledné Pohronie. V čom sú ale Žilinčania najlepší v súťaži?

Na jesennú časť žilinských futbalistov sme sa pozreli rečou čísel.

Gólová radosť Žilinčanov

Mosty vo Vraní v ohrození. Bude vo februári prejazd cez premostenie nelegálny?

Prenájom dočasných mostov je drahý. Župa rokouje o tom, aby celú záležitosť prevzala na seba NDS.

Bývalú predsedníčku Krajského súdu Žilina opäť zadržali

V akcii Plevel 2 bola zadržaná aj sudkyňa Mária U.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?