Zaujímavé prepojenia

Žilinská Správa a údržba ciest (SaÚC) má udržiavať cesty II. a III. triedy. V praxi to však vyzerá tak, že cesty udržiava súkromná firma Helvet, ktorej jediným konateľom je od začiatku istý pán Ivan Hlavoň z Považskej Bystrice...

V minulom čísle sme písali o kontroverznom riadení odboru dopravy na úrade Žilinského samosprávneho kraja. Zistili sme informácie o uzatváraní dodávateľských zmlúv na vykonávanie všeobecnej údržby ciest II. a III. triedy súkromnými firmami. Tento týždeň v súvislosti s týmito súkromnými firmami vyplávali na povrch ďalšie skutočnosti, ktoré by mohli svedčiť o klientelizme niektorých vedúcich pracovníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Žilinská Správa a údržba ciest (SaÚC) má udržiavať cesty II. a III. triedy. V praxi to však vyzerá tak, že cesty udržiava súkromná firma Helvet, ktorej jediným konateľom je od začiatku istý pán Ivan Hlavoň z Považskej Bystrice. Firma vyhrala výberové konanie na údržbu ciest, pretože bývalé zastupiteľstvo Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) rozhodlo, že cesty budú udržiavať súkromné firmy. Doteraz by to ešte bolo zdanlivo v poriadku, ale ŽSK jej navyše prenajal aj štrnásť posýpačov a tri nakladače. V tejto spojitosti je zaujímavý aj ďalší fakt a to, že riaditeľom Investičnej výstavby a správy ciest Žilina (IVaSC) je tiež Ivan Hlavoň, otec majiteľa firmy, ktorá vyhrala súťaž vypísanú SaÚC a pre ŽSK vykonáva údržbu ciest. IVaSC je štátna inštitúcia a SaÚC je v pôsobnosti samosprávneho kraja. Ťažko ale ktokoľvek poprie, že odvolaný šéf dopravy ŽSK Daniel Škerda niekoľko rokov sídlil v budove patriacej IVaSC a takmer denne sa tu musel stretávať s riaditeľom Ivanom Hlavoňom. Veľmi úzko totiž spolupracovali. Ako sa dá potom v tejto situácii interpretovať fakt, že keď organizácia podriadená Danielovi Škerdovi vypíše výberové konanie, vyhrá ho firma Hlavoňovho syna? Nezaváňa to klientelizmom? „To, že môj syn je majiteľom firmy, je jeho vec. Do súťaže išiel ako každý iný a moje postavenie ju nemohlo nijako ovplyvniť. Súťaž bola korektná,“ povedal riaditeľ IVaSC Žilina Ivan Hlavoň. Zároveň ale potvrdil, že sa so Škerdom poznali. „S jeho odborom sme spolupracovali a denne prichádzali do styku,“ priznal. S vedúcim sa vraj často hádali, pretože mal svojské nápady, s ktorými Hlavoň nesúhlasil.
Do súťaže na zimnú údržbu v kraji bola prihlásená aj firma Žilinské komunikácie, ktorá sa stará o údržbu ciest v meste. Jej riaditeľ Eduard Hulín cíti s priebehom súťaže nespokojnosť. Tvrdí, že všetci uchádzači nemali rovnaké podmienky. „Firma Helvet nikdy predtým nerobila údržbu ciest a nemala na to ani techniku. Je to totiž firma, ktorá vyrába farbu pre dopravné značenie. Techniku jej prenajal samosprávny kraj. Druhá vec je cena, za ktorú údržbu robia. Myslíme si, že zimnú údržbu sme schopní urobiť lacnejšie,“ povedal Hulín. Naopak s jeho názorom nesúhlasí Hlavoň. „Žilinské komunikácie nedokážu zabezpečiť ani údržbu svojich ciest a okrem toho sú päťkrát drahší. Úrad pre verejné obstarávanie platnosť súťaže potvrdil.“
Ešte väčšie podozrenie vzbudzuje situácia v Čadci. Verejnú súťaž na údržbu ciest tu totiž vyhrala firma PRESTIMEX, ktorej spoločníkom bol do novembra 1999 súčasný riaditeľ Správy a údržby ciest Čadca František Faktor. Je minimálne podozrivé, keď bývalá firma spoločníka Faktora vyhrá verejnú súťaž a dostane zákazku od  SaÚC, ktorej riaditeľom je ten istý František Faktor. Nezaváňa to opäť klientelizmom?  Podľa samotného Faktora nie. „Ja s firmou PRESTIMEX nemám už nič spoločné. Svoj podiel som pred šiestimi rokmi predal. Možnože sa toto moje tvrdenie môže zdať niekomu málo dôveryhodné, ale hovorím to úprimne a od srdca,“ uviedol Faktor. Súčasne vylúčil akékoľvek špekulácie o klientelizme. Podľa jeho slov sa do výberového konania prihlásili len dve firmy, pričom neúspešná spoločnosť RISS Kysucké Nové Mesto nemala v poriadku všetky doklady. Zaujímavé však je, že spoločnosť RISS nakoniec ako subdodávateľ zimnú údržbu ciest na Kysuciach realizuje, pretože si ju u nej objednal PRESTIMEX.
Podľa ekonóma Petra Bologu pri takýchto subdodávkach je zrejmé, že zvyšujú konečnú cenu, čo sa premietne do zvýšených výdavkov ŽSK. Jednoducho každá z firiem chce zarobiť, čím sa predražuje zimná údržba pre ŽSK.
„V súčasnosti sa intenzívne venujeme skúmaniu daného stavu a nedá sa to rozlúsknuť na počkanie. Pripúšťam však, že sa pri prideľovaní zimnej údržby postupovalo neštandardne, či zvláštne, a tak jedným z mojich prvých krokov bolo aj odvolanie bývalého vedúceho odboru dopravy,“ reagoval na naše zistenia župan Juraj Blanár.


 


 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 301
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 607
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 881
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 672
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 816
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 411
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 518
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 508
  1. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  2. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  5. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  6. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  8. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 166
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 487
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 359
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 899
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 739
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 497
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 645
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Polícia spracovala podnet na jeho väzobné stíhanie.


Keď sa povie skákací hrad, väčšina z nás si spomenie na detský smiech, nekonečné vyskakovanie a farebný svet radosti.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


1
Ilustračné foto.

Vybrali sme ideálnu jedenástku 21. kola regionálnych a oblastných súťaží.


  1. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  2. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  3. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  4. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  5. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  6. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  7. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  8. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 166
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 775
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 487
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 359
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 899
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 739
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 497
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 645
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu