Podľa informácií, s ktorými sa na našu redakciu obrátili niekoľkí čitatelia, by mal byť do prípadu zapletený riaditeľ Úradu ŽSK Ján Dreisig. Rozhodli sme sa preto situáciu overiť. ŽSK je totiž zodpovedným správcom fondu mikroprojektov programu Interreg III A Slovenská republika - Česká republika a v rámci neho môžu rôzne mimovládne organizácie požiadať o nenávratný finančných príspevok na neinvestičné aktivity malého rozsahu. Jeho cieľom je poskytnúť priamu podporu cezhraničnej spolupráce v regiónoch. O nenávratný finančný príspevok z tohto programu zažiadalo aj Občianske združenie pre rozvoj regiónu Turiec (OZ), za ktoré dokumenty podpisuje aj Ján Dreisig. Ten istý Ján Drei- sig však pôsobí aj ako riaditeľ Úradu ŽSK a ako člen monitorovacieho výboru sa priamo zúčastňuje na tvorbe programov prerozdeľovania peňazí zo štrukturálnych fondov EÚ. Zakladajúcim členom spomínaného združenia je navyše aj vedúci odboru regionálneho rozvoja ŽSK Stanislav Pitoňák, ktorého oddelenie sa priamo podieľa na hodnotení predložených projektov. „Som zakladajúcim, teraz však už len radovým členom združenia. Nie som ani konateľom, ani štatutárom, ani predsedom. Združenie vypracovalo projekt, ten je však ešte len v štádiu podania žiadosti. Ide o projekt Po stopách múzeí v ŽSK na vydanie knihy o múzeách. Nepísal som ho, ani som naň nedal podnet a nemám z neho žiadny zisk. Toto je jediný projekt, ktorý OZ za rozvoj regiónu Turiec do programu Interreg podalo,“ hovorí Ján Dreisig. Nám sa však do ruky dostala kópia žiadosti o nenávratný finančný príspevok z fondu pre mikroprojekty Interreg III A. Prostredníctvom nej žiadalo OZ pre rozvoj regiónu Turiec o finančný príspevok pre projekt s názvom Múzeá bez hraníc a v kolónke štatutárny zástupca okrem predsedu Vladimíra Janeka figuruje aj podpredseda Ján Dreisig. Obaja spoločne žiadosť aj podpísali. Je teda viac ako jasné, že Dreisig klamal, keď nám tvrdil, že je len radovým členom združenia. Rovnako Dreisig tvrdil, že združenie vzniklo ešte pred jeho príchodom na ŽSK. Pripomeňme, že Ján Dreisig pôsobil od roku 2001 do roku 2003 ako poslanec a v roku 2003 sa stal riaditeľom Úradu ŽSK. V redakcii však máme k dispozícii kópiu stanov združenia, ktoré boli zaregistrované v septembri 2003 a aj prezenčnú listinu z ustanovujúcej schôdze zo dňa 11. novembra 2003. Združenie teda v každom prípade vzniklo v roku 2003, a tak nie je pravda, že ešte pred jeho príchodom na ŽSK. „O tomto projekte som sa dozvedel, až keď bol podaný. Akékoľvek spájanie s mojou osobou je zbytočné,“ tvrdí ďalej Dreisig aj napriek tomu, že je pod žiadosťou podpísaný. Na našu otázku, či sa mu nezdá, že podávanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok na úrad, ktorého je riaditeľom, je minimálne neetické, nám povedal: „Tvrdenie, že je to neetické, je úplne scestné. Projektom som chcel pomôcť regiónu Turiec a osoby, ktoré sú doňho zapojené, z neho nemajú absolútne žiadny profit. Keď sme združenie zakladali, osobne som dbal na to, aby sme nezaložili iný typ združenia, ktoré by napomohlo k obohacovaniu nejakých osôb.“ Prečo nám teda Ján Drei- sig klamal? Ďalší z členov OZ a zároveň vedúci odboru regionálneho rozvoja ŽSK Stanislav Pitoňák priznáva: „Projekty formálne hodnotia pracovníčky môjho odboru, ale zároveň aj na Ministerstve regionálneho rozvoja v Bratislave. Výsledky potom navzájom konzultujú,“ hovorí Pitoňák, mimochodom Dreisigov blízky spolupracovník. Podľa našich informácií projekt bol schválený a s jeho realizáciou sa začne v roku 2006. Aj keď treba povedať, že podľa zákona je pravdepodobne všetko v poriadku, zostáva na posúdenie, či takáto situácia je naozaj aj v súlade s etikou a predovšetkým, či sa nejedná o konflikt záujmov. O názor sme požiadali riaditeľku Aliancie Fair - play Zuzanu Wienk: „Podľa dokumentov, ktoré ste mi poskytli, má osoba riaditeľa úradu VÚC priamy vplyv na rozhodovací orgán, ako aj osoby, ktoré pripravujú hodnotenie a selekciu projektov. Existujte obrovské riziko, že tento vplyv, nadštandardný prístup k informáciam a kompetencie, môže zneužiť.“