Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Nehovorte počas jazdy s vodičom!

Keď sa vo väčšom meste na ulici spýtate, ako sa ide tam alebo onam, ukážu vám často úplne opačný smer. Nie, nechcú vás pomýliť. Ukážu vám len, kde je najbližšia autobusová zastávka, odkiaľ sa môžete na dané miesto pohodlne zaviesť.

Na Slovensku začali autobusy premávať na troch medzimestských linkách ešte pred 1. svetovou vojnou. Horné Považie križujú až od roku 1949. František Hrabovský z Hlbokého nad Váhom má 76 rokov a týmto hromadným dopravným prostriedkom jazdil od roku 1953.



Nie je to tak dávno, keď ľudia z dedín dochádzali peši za prácou do miest denne aj vyše desať kilometrov. Jednu zmenu pracovali a jednu vlastne kráčali, unavení prišli už do roboty. Kto mal vtedy bicykel, to už bol pán. Bol to ťažký život, ale inej možnosti ľudia nemali. Po vojne bolo v záujme štátu, aby všetci chodili do školy a do práce. Preto zaviedli pravidelnú autobusovú dopravu. Bývalé Československo sa stalo autobusovou veľmocou. Ľudia si to ani neuvedomovali, ale od začiatku autobusy chodili denne a načas. Ja som dostal vodičský preukaz v roku 1949 a v roku 1953 som už viezol prvým spojom ľudí z Bytče do Dlhého Poľa. Začínal som na malej Prage RND. Cestujúci sedeli ešte na drevených laviciach. Prvé autobusy boli nepohodlné, ale ľudia ich radi používali, dokonca radšej než vlaky, lebo boli rýchlejšie. A to sme jazdili najviac 30 kilometrov za hodinu. Vodiči boli síce vyobliekaní v parádnych uniformách, ale sedačky neboli ešte pérované a volant nemal posilňovač. Večer ma preto poriadne boleli kríže a ruky som mal vyťahané. Vo vnútri sa nekúrilo a nemali sme ani rádio.
Aj cesty boli spočiatku biedne. Do mnohých dedín, ale i do Žiliny poza Váh sme chodili dlho ešte po prašnej ceste. Za autobusom sa ťahali husté mračná prachu. Na zastávke sme preto vždy chvíľu stáli, až potom som otvoril dvere. Svoje si užili aj ľudia bývajúci okolo ciest. V čase dažďov zase bola cesta samé blato. V zime neraz museli cestujúci vystúpiť a roztlačiť ma. Postupne však cesty rozšírili, vyrovnali a vyasfaltovali. Vtedy sa všetko robilo ručne.
Ľudia si na autobusy veľmi rýchlo zvykli. Doviezli sa aj tam, kam sa nedostali vlakom. Autobusy preto bývali natrieskané a vozili sme aj dvakrát viac ľudí ako bolo povolené. Prv bolo normálne, keď si niekto zobral do autobusu aj hus, sliepku alebo malé prasiatko. Počas jazdy nám to potom kvičalo a kotkodákalo ako na gazdovskom dvore. Batožina sa vtedy vozila aj v koši na streche.
Cestovné lístky do 70-tych rokov predávali sprievodcovia, ktorých sme vozili so sebou. Najlacnejšie cestovné bolo 40 halierov. Na niektorých spojoch som mal za autobusom pripojenú aj vlečku.
Robili sme sviatky – piatky, vstával som okolo štvrtej ráno a spávať sme chodili skoro o polnoci. Ak sme končili na dedinách, zostali sme na noc v našich nocovniach.
Vozový park sa nám postupne menil. Jazdil som potom na Škode 706 RO CAR, neskôr na ŠKODE 706 RTO. Vozil som aj zájazdy a svadby. Autobusy boli stále využité. Po siedmich rokoch šoférovania som robil v podniku dispečera a potom vedúceho dopravy. Najazdil som tisícky kilometrov bez nehody.
Dnešné cesty sú proti tým bývalým luxusné. Aj autobusy sú čoraz modernejšie. Jazdí však už aj veľa áut, a tak sú cesty preplnené. Prv ľudia nevedeli, čo je to dopravná zápcha. Dnes sa tiež občas odveziem autobusom do Bytče, ale už len ako cestujúci. Mám aj staré auto, takže som na šoférovanie nezanevrel. Ale radšej som na záhrade so svojimi včelami. Autobusom teraz jazdí môj syn. A dokonca aj moja dcéra robí pri autobusoch – na podniku v kancelárií.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 827
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 834
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 363
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 317
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 126
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 888
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 946
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 791
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 731
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Žilinská Kia ruší pre nedostatok dielov od zahraničného dodávateľa nočné zmeny

Do stredy bude fabrika fungovať iba v dvojzmennej prevádzke.

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Žilinská nemocnica hlási už 84 nakazených pracovníkov

V Pandemickom pavilóne je hospitalizovaných 17 pacientov.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?