RAJECKÁ DOLINA. Desať rokov ležal v zásuvke projekt časti diaľničného privádzača, ktorý by spojil Rajeckú dolinu s diaľnicou D1 pri Lietavskej Lúčke.
Zdalo sa, že nákladný projekt diaľničiari nikdy nepostavia, no veci sa začali pomerne rýchlo hýbať.
Kým jedna časť privádzača od Lietavskej Lúčky do Žiliny je už roky sprejazdnená, druhá časť bola takmer odpísaná. Tlak z regiónu, kde doprava kolabuje každé ráno, priniesol zásadný posun.
Národná diaľničná spoločnosť vyhodnotila verejné obstarávanie na výstavbu takzvanej prvej etapy diaľničného privádzača Lietavská Lúčka - Žilina. Najnižšiu cenu spomedzi šiestich uchádzačov ponúkol bratislavský Doprastav. Stavba má stáť 52,74 milióna eur bez DPH.
Práve cena bola rozhodujúcim kritériom pri vyhodnotení ponúk. Diaľničiari predpokladanú hodnotu zákazky vyčíslili na 76,4 milióna eur bez DPH. Štúdia realizovateľnosti pritom odhadovala investičné náklady na viac ako 98 miliónmi eur.

Impulz pre región
Pre takmer zabudnutý zámer bolo kľúčové, že ministerstvo financií pred časom aktualizovalo štúdiu uskutočniteľnosti projektu napojenia Rajeckej doliny na diaľnicu D1 a uznalo, že výstavba novej štvorkilometrovej komunikácie, ktorá odbremení obce pri Žiline, je nevyhnutná a ekonomicky rentabilná.
V júli minulého roka sa projekt nedokončeného privádzača dostal na zoznam strategických investícii a v najbližších týždňoch sa už južne od krajského mesta môže stavať.
Oblastná organizácia cestovného ruchu Rajecká dolina dlhodobo poukazovala na význam diaľničného privádzača pre región, v ktorom intenzita dopravy je už dávno za hranicou únosnosti. Jej predseda predstavenstva Peter Slyško bol tým, kto prinútil úrady, aby projekt oprášili.
„Rajecká dolina sa stala súčasťou dopravných servisov, keď každé ráno zápchy smerom na Žilinu a popoludní zo Žiliny sú citeľné. A samozrejme, v rámci rozvoja regiónu, kde plánujeme ďalšie aktivity, je nesmierne dôležité, aby sme vytvorili kľúčovú a bezpečnú destináciu. Cesta, ktorá vedie cez Bytčicu a Lietavskú Lúčku je nebezpečná, chodníky sú v kritickom stave. Diaľničný privádzač bude stimulom pre tento región,“ mysli si Slyško.

Postavia päť mostov
Cesta prvej triedy z Rajeckých Teplíc do Žiliny je najmä v ranných hodinách paralyzovaná vysokou frekvenciou áut.
Denne ich prejde úsekom pri Lietavskej Lúčke asi 16-tisíc. Čím bližšie k Žiline, tým sú zápchy častejšie a priemerné rýchlosti vozidiel klesajú na 10 až 20 km/h.
Keď po rokoch dali analytici ministerstva financií na papier plusy a mínusy výstavby takmer štvorkilometrového úseku, uznali, že v projekte treba pokračovať.
Privádzač sa bude začínať v lokalite Slnečné Skaly a končiť v križovatke Lietavská Lúčka, kde sa napojí na diaľnicu D1. Na 3,8 kilometrovej ceste bude päť nových mostov a takmer jeden kilometer protihlukových stien.

Posun aj na D3
Rozsiahle stavebné práce by sa mali ešte v tomto roku začať aj severne od Žiliny. Ukončené sú verejné obstarávania na zhotoviteľov všetkých troch úsekov kysuckej diaľnice D3. Zmluvy s dodávateľmi by sa mali podpisovať v Žiline 30. septembra. Vysúťažená cena za všetky časti je 890 miliónov eur.
Malo by ísť o posledné úseky diaľnice, ktoré z väčšej časti zaplatí Európska únia. Dokončená by mala byť do roku 2030.