DOLNÁ TIŽINA. Neprehľadná a nebezpečná križovatka medzi Strážou a Dolnou Tižinou prejde radikálnou prestavbou. Župa v týchto dňoch spúšťa verejné obstarávanie na zhotoviteľa rozsiahleho projektu, ktorého súčasťou je aj takmer kilometer novej cesty medzi Strážou a Belou a nový chodník medzi obcami.
„Predpokladaná doba výstavby je 480 dní od momentu, keď zhotoviteľ prevezme stavenisko,“ poskytla informáciu hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Eva Lacová.
Motoristi z Dolnej Tižiny musia byť pri výjazde z obce na Žilinu aj na Terchovú poriadne opatrní. Dávajú prednosť autám, ktoré prichádzajú z neprehľadného úseku od Terchovej a často dosť rýchlo. Z križovatky navyše vychádzajú do prudkého kopca. Neskúsení vodič alebo začiatočník to nemusí mať ľahké.
Dolnotižinčan Peter Hurinek je rád, že križovatka bude mať nové parametre, pretože motoristi na nej počas každého prejazdu prežívajú stres. „Mnohokrát sa stalo, že v zimných mesiacoch bol problém vôbec vyjsť a odbočiť. S úsekom majú problém i chodci. Z priľahlej obce Stráža k nám chodia do školy deti, ktoré sú nútené kráčať po úzkom príjazde určenom pre autá,“ opisuje situáciu.

Bude aj chodník
Projekt ráta s vybudovaním nového chodníka s LED osvetlením, ktorý bezpečne prepojí obce Stráža a Dolná Tižina. Vybudujú sa tiež nové priechody pre chodcov s inteligentným osvetlením a senzormi na detekciu pohybu.
Úzky úsek súčasnej cesty druhej triedy za hotelom Diana, ktorý ohrozujú zosuvy, úplne zrušia a komunikáciu na asi kilometrovom úseku preložia a postavia múr dlhý 655 metrov na spevnenie priľahlého svahu. Počas stavebných prác budú motoristi prechádzať do Dolnej Tižiny cez dočasnú komunikáciu.
Cesta malebnou dolinou obsluhuje významné turistické centrá Terchová, Belá a Zázrivá. Slúži aj na presuny motoristov smerom na Oravu a nápor zažíva vždy, keď sú problémy pod Strečnom.
„Cesta II/583 je v úseku od Gbelian do Terchovej v smere od Žiliny pomerne exponovanou komunikáciou, na ktorej sa vyskytujú priemerné denné intenzity na úrovni asi 10-tisíc vozidiel,“ povedal pred časom Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Ďalšie vylepšenia
Župa v posledných rokoch investovala do zvýšenia bezpečnosti na trase, kde sú nehody takmer na dennom poriadku.
Okrem modernizácie tohto úseku cesty terchovskou dolinou by mali motoristi v budúcnosti cítiť vylepšenia aj na ďalších problémových križovatkách.
Momentálne prebieha verejné obstarávanie na úpravu križovatky medzi Varínom a Koňhorou. V rámci tohto projektu sa vybudujú nové odbočovacie pruhy a autobusové zálivy, nové vrstvy vozovky s dopravným značením i chodník s osvetlením.
Na úpravu čaká najproblematickejšia križovatka na tomto úseku Varín – Gbeľany. „Ďalšie zásahy na ceste II/583 vrátane mostov a zvodidiel Žilinský samosprávny kraj pripraví, keď budú k dispozícii finančné prostriedky z vlastného rozpočtu alebo eurofondov,“ vysvetlila Lacová.
