STREČNO. Mohla by to byť zážitková jazda v atraktívnej doline formovanej Váhom so strmými malofatranskými kopcami a dvojicou stredovekých hradov. Hotová idylka a magnet pre turistov. Namiesto toho je cesta pod Strečnom synonymom strachu, nervozity a neschopnosti dobudovať cestnú infraštruktúru.
Každý vodič si vydýchne, keď je na konci mimoriadne preťaženej kľukatej cesty medzi Žilinou a Martinom. Okolo tridsaťtisíc vozidiel, ktoré denne prejdú týmto úsekom, zlá kvalita komunikácie, ale i podráždenosť vodičov strácajúcich čas v kolónach, sa musí odraziť v častých nehodách a ešte častejších kolónach.
Strečno trpí dennodenne na nápor vozidiel. Ak by si motorista mohol vybrať, určite by sa tomuto úseku vyhol. Alternatívna trasa cez Terchovú je však ešte pomalšia a nie je o nič bezpečnejšia.
A tak sa vodiči zakaždým, keď sa potrebujú presunúť okolo hradov Strečno a Starhrad, pýtajú: Ako je na tom Strečno?
Otázka, ktorá sa nespočetnekrát denne objavuje na sociálnych sieťach, naštartovala skupinu dobrovoľníkov, ktorí pomerne systematicky a podrobne mapujú dianie na ceste.
Takmer desať rokov monitorovania dopravy
Verejný dopravný infoservis Ako je na tom Strečno? poskytuje na sociálnych sieťach, na vlastnom webe a v dopravných aplikáciach pre Android a IOS informácie o nehodách, zdržaní či prácach na ceste. Na Facebooku sleduje ich hlavnú stránku už vyše 33-tisíc a v pridruženej dopravnej skupine takmer 22-tisíc ľudí.
Za projektom už takmer desaťročie stojí dvojica nadšencov, ktorým vypomáhajú hlavne samotní vodiči a každodenne ich zásobujú správami ohľadom prejazdnosti tohto vyťaženého úseku cesty I/18. Situáciu na ceste sledujú popri svojej práci a doteraz prakticky zadarmo.
Martin Kovanič spolu so svojim spolupracovníkom vytvorili webovú stránku dopravného servisu ako rekciu na zúfalstvo vodičov, ktorí zháňali informácie o prejazdnosti cesty. Neskôr sa pridali dopravné aplikácie pre Android a IOS. Časom sa ich dopravný infoservis rozšíril aj na ostatné sociálne média. Dnes si záujemca môže vybrať, či ho bude sledovať na Facebooku, Instagrame, sieti X alebo Threads.
Tvrdí, že Strečno bolo aj v minulosti fenoménom, ale i strašiakom pre vodičov.
„Začiatočníci sa tam báli jazdiť. Niektorí vodiči jazdili rýchlo, nehody boli časté aj v minulosti. Ľudia z Martina, ktorí dochádzali za prácou smerom na Žilinu, mali každý deň obavu, či sa do práce dostanú a tak si vymieňali informácie. Každý sa obáva prejazdu cez túto cestu. Koľko to bude trvať a či vôbec prejde,“ objasnil motiváciu spustiť projekt mapovania dopravnej situácie pod hradom Strečno.

Správcovia dopravného servisu si pravidelne sadajú k počítaču alebo chytajú do ruky mobilné zariadenia a zverejňujú informácie, ktoré získavajú najmä od motoristov, ale i od úradov, polície, záchranárov či od odťahoviek.
„Snažíme sa, aby bol pre motoristov vždy niekto z nás k dispozícii. Verejnosť by si mala predstaviť správcov tohto dopravného projektu ako ľudí, ktorí nesedia denne niekde v kancelárií a majú rozdelené služby, je to výhradne dobrovoľníctvo popri bežnej živote, práci a rodine,“ vysvetlil Martin Kovanič a poďakoval sa motoristom, ktorí ich zásobujú aktuálnymi správami.