Nemohli sa pozerať na zúfalstvo vodičov pod Strečnom. Dobrovoľníci zadarmo robia dopravný servis

Dobrovoľníci monitorujú nebezpečný úsek.

Častý obrázok na ceste pod hradom Strečno. Častý obrázok na ceste pod hradom Strečno. (Zdroj: TASR)

STREČNO. Mohla by to byť zážitková jazda v atraktívnej doline formovanej Váhom so strmými malofatranskými kopcami a dvojicou stredovekých hradov. Hotová idylka a magnet pre turistov. Namiesto toho je cesta pod Strečnom synonymom strachu, nervozity a neschopnosti dobudovať cestnú infraštruktúru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Každý vodič si vydýchne, keď je na konci mimoriadne preťaženej kľukatej cesty medzi Žilinou a Martinom. Okolo tridsaťtisíc vozidiel, ktoré denne prejdú týmto úsekom, zlá kvalita komunikácie, ale i podráždenosť vodičov strácajúcich čas v kolónach, sa musí odraziť v častých nehodách a ešte častejších kolónach.

SkryťVypnúť reklamu

Strečno trpí dennodenne na nápor vozidiel. Ak by si motorista mohol vybrať, určite by sa tomuto úseku vyhol. Alternatívna trasa cez Terchovú je však ešte pomalšia a nie je o nič bezpečnejšia.

A tak sa vodiči zakaždým, keď sa potrebujú presunúť okolo hradov Strečno a Starhrad, pýtajú: Ako je na tom Strečno?

Otázka, ktorá sa nespočetnekrát denne objavuje na sociálnych sieťach, naštartovala skupinu dobrovoľníkov, ktorí pomerne systematicky a podrobne mapujú dianie na ceste.

Takmer desať rokov monitorovania dopravy

Verejný dopravný infoservis Ako je na tom Strečno? poskytuje na sociálnych sieťach, na vlastnom webe a v dopravných aplikáciach pre Android a IOS informácie o nehodách, zdržaní či prácach na ceste. Na Facebooku sleduje ich hlavnú stránku už vyše 33-tisíc a v pridruženej dopravnej skupine takmer 22-tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Za projektom už takmer desaťročie stojí dvojica nadšencov, ktorým vypomáhajú hlavne samotní vodiči a každodenne ich zásobujú správami ohľadom prejazdnosti tohto vyťaženého úseku cesty I/18. Situáciu na ceste sledujú popri svojej práci a doteraz prakticky zadarmo.

Martin Kovanič spolu so svojim spolupracovníkom vytvorili webovú stránku dopravného servisu ako rekciu na zúfalstvo vodičov, ktorí zháňali informácie o prejazdnosti cesty. Neskôr sa pridali dopravné aplikácie pre Android a IOS. Časom sa ich dopravný infoservis rozšíril aj na ostatné sociálne média. Dnes si záujemca môže vybrať, či ho bude sledovať na Facebooku, Instagrame, sieti X alebo Threads.

Tvrdí, že Strečno bolo aj v minulosti fenoménom, ale i strašiakom pre vodičov.
„Začiatočníci sa tam báli jazdiť. Niektorí vodiči jazdili rýchlo, nehody boli časté aj v minulosti. Ľudia z Martina, ktorí dochádzali za prácou smerom na Žilinu, mali každý deň obavu, či sa do práce dostanú a tak si vymieňali informácie. Každý sa obáva prejazdu cez túto cestu. Koľko to bude trvať a či vôbec prejde,“ objasnil motiváciu spustiť projekt mapovania dopravnej situácie pod hradom Strečno.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Vlastnia najlukratívnejšie športové zariadenia v Žilinskom kraji. TOP 10 spoločností s najvyššími tržbami Čítajte 

Správcovia dopravného servisu si pravidelne sadajú k počítaču alebo chytajú do ruky mobilné zariadenia a zverejňujú informácie, ktoré získavajú najmä od motoristov, ale i od úradov, polície, záchranárov či od odťahoviek.

„Snažíme sa, aby bol pre motoristov vždy niekto z nás k dispozícii. Verejnosť by si mala predstaviť správcov tohto dopravného projektu ako ľudí, ktorí nesedia denne niekde v kancelárií a majú rozdelené služby, je to výhradne dobrovoľníctvo popri bežnej živote, práci a rodine,“ vysvetlil Martin Kovanič a poďakoval sa motoristom, ktorí ich zásobujú aktuálnymi správami.

Desiatky správ denne

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBEBU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Cesta pod Strečnom

Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Súvisiace témy: Strečno, Doprava
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  4. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  7. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  8. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 17 880
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 16 155
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 153
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 689
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 254
  6. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 946
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 385
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 1 996
  1. Dávid Polák: Palestína rozmenená na drobné
  2. Martin Bača: Šachové ťah(olam)y (3)
  3. Monika Albertiová: Hanba sa nenosí: Čo nám prezrádzajú úsmevy mladých poslancov s influencermi
  4. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 34. „Užitoční idioti I.“
  5. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  6. Marian Letko: Valí sa na nás ďalšie zvyšovanie DPH. A čo my riešime?
  7. Zora Horská: Zasa raz som obhájila pozíciu trápnej matky
  8. Alexandra Drobná: Očakávania, čakanie , rozhodnutie.
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 46 361
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 14 483
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 12 161
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 11 239
  5. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 764
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 574
  7. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici 6 045
  8. Rastislav Puchala: Pomóóóóc, Angličania idú 5 556
  1. Marcel Rebro: Ruskú vodku káže, francúzsky koňak pije: Fico a jeho malý geopolitický chaos
  2. Věra Tepličková: Aj kraj pod Veľkou Javorinou už bude v bezpečí - Michal vraj vstúpi!
  3. Roman Kebísek: Novomeský nazval Clementisa „svätým za dedinou, v nej však nevítaným“ (1939)
  4. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  5. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  6. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  7. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  8. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu