ŽILINA. Na Slovensku bola prvou strojmajsterkou. Dnes na plynulosť a bezpečnosť železničnej dopravy dohliada zo žilinskej oblastnej správy depa už trinásty rok.
„Je to práca ktorá si vyžaduje široký záber skúseností. Každý deň je pracovná zmena iná. Nedá sa povedať, kde príde k mimoriadnej udalosti, kde padnú stromy, kedy nastane porucha na hnacom vozidle alebo vagóne. Vznikajú rôzne problémy a nikdy neviete, čo vás v práci čaká. Musíte mať preto veľa skúseností a široký prehľad,“ rozpráva strojmajsterka Železničnej spoločnosti Slovensko JANA MORAVČÍKOVÁ z Kotešovej, ktorá naberala skúsenosti dlhodobo.
Prešla si pozíciami operátorky, techničky aj spracovateľky dát. Chcela sa však posúvať dopredu a dozvedať stále viac. Do práce nastúpila hneď po Strednej priemyselnej škole dopravnej vo Zvolene.
Už vtedy jej bol svet železníc blízky minimálne z rodiny, jej starý otec totiž v Žiline pôsobil ako posunovač. Časom si k prostrediu razila vlastnú cestu a dodnes v ňom popri profesionalite pracuje aj srdcom.
Vraj vás vystihuje, že si popri vašej vedúcej pozícii zakladáte aj na empatii a ľudskosti.
Vždy sa snažím k druhým pristupovať s úctou a porozumením. K strojmajstrovi sa napríklad príde zahlásiť rušňovodič, ktorý práve nastupuje do služby.
Informujem ho o pridelení hnacieho vozidla, o väzbe vlakov, podrobím ho detalkoholovej skúške. Počas pracovnej doby musí byť v poriadku.

Snažím sa preto vyhnúť akýmkoľvek konfliktom, má predsa zodpovednosť za mnohých ľudí. Ako strojmajsterka ho kontrolujem, či má pridelené pracovné prostriedky a predpísané pomôcky pre výkon služby.
Vždy pritom hovorím, že sa rušňovodičovi lepšie nastupuje do práce, keď mu nadriadený vytvorí pracovnú pohodu za účelom minimalizácie stresu.
Koľko ľudí máte pod sebou?
Pracujeme v nepretržitej prevádzke po dvanásť hodín a v jednej zmene máme zhruba štyridsať nástupov rušňovodičov. Vozíme osobné vlaky zo Žiliny do Trenčína – Zlatoviec, do Liptovského Hrádku, smerom na Zwardoň, Rajec, Prievidzu. Rýchliky vozíme tiež do Prahy, Ostravy, Bratislavy či Popradu.
Ide o dosť rozsiahlu oblasť, pričom riešime aj viaceré okolnosti od menších porúch cez dopady živelných pohrôm až po smrteľné nešťastia.
Dáva vám práca zabrať psychicky?
Áno, občas dáva. Ale keď mám problémovú zmenu, som celkovo rada, že môžem kolegom pomôcť. Neberiem to ako stres, ale výzvu.
V úlohe strojmajstra treba skĺbiť viaceré zručnosti vrátane istých manažérskych schopností. S akými predpokladmi sa vôbec človek môže hlásiť na túto prácu?
Človek z ulice by ju skrátka robiť nemohol, musí mať skúsenosti z každého smeru a riadny prehľad. Mimoriadne situácie si vyžadujú sa rýchlo zorientovať v krátkej chvíli.
Napríklad, keď dôjde k poruche hnacieho vozidla a rušňovodič má odrobených 13 hodín, ďalej nemôže riadiť hnacie vozidlo. Vtedy treba vedieť, kto ho môže nahradiť a či má daný kolega vhodné oprávnenie na dané hnacie vozidlo a trať. Strojmajster sa musí vyznať vo všetkom, čo sa týka prevádzky železničnej dopravy.
Keď som aj pôsobila ako spracovateľka dát, vedela som, že nejde o moju parketu. Vždy som bola zvedavá a snažila sa so všetkým pomáhať. Mám radšej dni, keď nestíham, ako chvíle, kedy by som sa mala nudiť a zažívať stereotyp.

Aj strojmajstrov bolo veľa takých, ktorí išli na zácvik a po dvoch mesiacoch to vzdali. Ide o stresovú robotu v tom zmysle, že stále musíte vedieť fungovať. Môže sa zrazu kaziť všetko, občas sa začnú mimoriadnosti doslova sypať. Keď som na strojmajstra nastupovala, tiež som sa zo začiatku samej seba pýtala, či to zvládnem. Skúsila som a ide to.
Dokonca ste boli medzi ženami - priekopníčkami.
Vtedy som bola prvá žena. Teraz by mali byť ďalšie dve, ale zrejme v menších depách. Keď som začínala, jeden rušňovodič mi dokonca povedal, že žene treba radšej varechu do ruky.
Ako to vníma dnes, ešte u vás pracuje?
Áno, a myslím si, že už zmenil názor. Odvtedy som s ním robila už viackrát. A hoci žena všeobecne nie je technický typ, na druhej strane možno dokáže rýchlejšie potrebnú opravu hnacích vozidiel zmanažovať.
Je to práca, ktorá si vyžaduje široký záber skúseností. Každý deň je pracovná zmena iná. Nedá sa povedať, kde príde k mimoriadnej udalosti, kde padnú stromy, kedy nastane porucha na hnacom vozidle alebo vagóne. Vznikajú rôzne problémy a nikdy neviete, čo vás v práci čaká. Musíte mať preto veľa skúseností a široký prehľad.
Keď je zmena pokojná, riešite si obvyklé pracovné povinnosti. Mám na starosti údržbu hnacích vozidiel, rušňovodiči mi ohľadom nich nahlasujú problémy a ja sa snažím o čo najrýchlejšiu nápravu, aby boli čo najskôr opäť funkčné.
Niekedy zas nastane toľko problémov, že ich riešite od rána do večera. Nedávno som mala náročný deň, kedy som obedovala až doma večer o deviatej. Aj také zmeny sú. Chcem však, aby sa ľudia rýchlo a bezpečne dostali, kam potrebujú.
Občas aj na úkor svojich potrieb a pohodlia...
Samozrejme, a ľudia sediaci vo vlaku, predovšetkým tí, ktorí vlaky ničia, by si mali uvedomiť, koľko úsilia a roboty musíme vynaložiť, aby vlak odišiel načas.
Krútia hlavou nad meškaním, no málokto zohľadňuje, akú snahu dávame do riešenia situácie. Nikto nechce časový sklz, ani my nie.
Treba ale počítať so živelnými pohromami či údržbami dopravnej cesty. V Žiline napríklad prebiehajú stavebné práce, pričom musím povedať, že naozaj obdivujem tamojších výpravcov, ako všetko zvládajú vrátane sťažností od cestujúcich.

Kiež by sme si my ľudia viac cenili každú snahu a napredovanie, rovnako aj cestovanie vlakom. Len si sadnete a komfortne sa dopravíte do cieľa, len keby vlaky neboli zbytočne znečisťované a cestujúci vnímali aj to, čo musia železničná zamestnanci robiť pre to, aby táto doprava bezproblémovo a bezpečne fungovala.