Rušňovodičkou je tri roky, spomína na ťažšie začiatky: Videla som, že si človek ľahol na koľajnice

Martina Veľasová sa v práci našla.

Martina Veľasová sa stala rušňovodičkou aj po vzore svojho otca.Martina Veľasová sa stala rušňovodičkou aj po vzore svojho otca. (Zdroj: archív MV)

ŽILINA. Pred vyše tromi rokmi bola na kurze pre rušňovodičov ako jediná žena. Svoje schopnosti dokazuje počas riadenia vlakov dodnes.

„Chcela som pôsobiť priamo v doprave, v teréne, a nebyť pritom zatvorená na jednom mieste ako napríklad výpravca na železničnej stanici. Navyše, aj môj otec je rušňovodič. Keď som si podávala žiadosť do spoločnosti na pozíciu rušňovodičky, aj vďaka nemu som už vopred dobre vedela, do čoho sa púšťam,“ hovorí MARTINA VEĽASOVÁ, ktorá pôsobí ako rušňovodička Železnej spoločnosti Slovensko v oblastnej správe žilinského depa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Rušňovodičky sú z hľadiska počtu aj dnes vzácnosťou. Prečo ste sa rozhodli začať práve s touto prácou?

V Žiline som študovala na katedre železničnej dopravy a už po bakalárskom stupni som vedela, že práca v kancelárii ma príliš neťahá. Doprava ma ale veľmi bavila a jednoznačne som chcela ísť do prevádzky.

Vo štvrtom a piatom ročníku som sa rozhodla ísť za rušňovodičku. Chcela som pôsobiť priamo v doprave, v teréne, a nebyť pritom zatvorená na jednom mieste ako napríklad výpravca na železničnej stanici.

Navyše, aj môj otec je rušňovodič. A práve s ním som riešila množstvo vecí, prepájali sme zadania v škole s praxou a keď som si podávala žiadosť do spoločnosti na pozíciu rušňovodičky, aj vďaka nemu som už vopred dobre vedela, do čoho sa púšťam.

SkryťVypnúť reklamu

Nezostali ste teda prekvapená ani z tej, často pre ženu náročnej, technickej stránky.

Presne, bola som si vedomá všetkého, čo ma čaká.

Keď ste sa pripravovali sa, boli medzi vami aj ďalšie uchádzačky?

V kurze som bola ako žena jediná, predo mnou však boli ešte dve dievčatá. Hoci sme nenastúpili naraz, v Inštitúte vzdelávania v Strečne sme sa stretávali všetci z viacerých kurzov, pretože vtedy situáciu ovplyvnila aj pandémia koronavírusu. Teraz sú to už moje kolegyne pod Žilinou.

Aké kritériá ste museli pre začiatok spĺňať? Čo všetko ste v kurze absolvovali?

Istú dobu sa pravidlá zjemnili. Ja mám gymnázium a technickú vysokú školu. Pozícia je dnes dostupnejšia, človek však musí jednoznačne spĺňať stopercentne vyhovujúci zdravotný stav a musí prejsť psychotestmi.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj V dvoch obciach futbal skončil, došlo k posunom. Takto vyzerá zloženie súťaží od III. ligy po III. triedu Čítajte 

Následne môže nastúpiť do kurzu, kde sa preberá doprava, predpisy infraštruktúry či interné predpisy spoločnosti. Okrem toho sa štúdium zameriava na hnacie vozidla motorovej aj elektrickej trakcie. Ide v podstate o okruhy, z ktorých záujemca robí skúšky a po ich zvládnutí začína s výcvikom v praxi.

Zhruba polroka jazdí spolu s rušňovodičom. Na zácviku má pritom odjazdiť okolo 720 hodín. Po nich zostáva už len zvládnuť praktickú skúšku, kedy jazdí pod dohľadom komisie.

Vám dala viac zabrať teória alebo jazdy?

Určite teória. Keďže nie som vášnivý elektrikár z odboru, schémy elektrických mašín boli pre mňa náročné a musela som im venovať nespočetne veľa času aj samostatne, doma. Nie že by dané prostredie bolo príliš rodovo stereotypné, no prirodzene sa chlapi v podobných veciach vyznali o niečo lepšie. Ja som učeniu musela venovať o to viac snahy.

Prekvapilo vás niečo pri cvičných jazdách? Boli predsa len ťažšie, než ste čakali?

Vôbec nie. Akurát sme sa viacerí smiali, že počas týchto jázd pod dohľadom sa pol roka takmer nikdy nič problémové nestane. Pri prvých samostatných jazdách už ale dochádza k ťažkostiam a mimoriadnostiam.

Aj vám sa tak stalo?

Veru, všetko sa začalo sypať, až keď bol človek pri riadení sám. Zácvik bol ale v poriadku. Rušňovodiči sa pri nás striedali a každý z nich prispel svojimi cennými radami. Jazdili sme na motorových vlakoch v smere Rajec, potom Prievidza a Horná Štubňa. To zbehlo rýchlo.

Keď som začala jazdiť sama, strach a rešpekt boli už väčšie. Moja prvá samostatná šichta prebehla dobre, no keby došlo k poruche či stretu so zverou, už by to skúška ohňom.

Čo v takomto prípade, napríklad pri strete so zverou, máte na starosti? Ako postupujete?

Rušňovodič, pokiaľ mu vypíše poruchu, ide obhliadnuť mašinku. Zhodnotí, či je schopná dôjsť do cieľovej stanice. Poškodenie následne hlási strojmajstrovi, dispečerovi a výpravcom, aby aj na Železniciach Slovenskej republiky vedeli, čo sa deje.

Primárne teda zisťujem rozsah porúch a poškodenia, na základe čoho podávam hlásenie. Zatiaľ som ale vždy došla do cieľa bez toho, aby ma hnacie vozidlo muselo prísť stiahnuť. Každopádne, vie to byť stresujúce.

Ten stres, tlak na psychiku, môže byť o to väčší práve pri tragickejších nehodách. Zažili ste také situácie?

Mala som aj stret s osobou, no vtedy som aspoň v rušni nebola sama. Išlo o moju poslednú jazdu na zácviku. Videla som, že si človek ľahol na koľajnice, no už som v rýchlosti 120 kilometrov za hodinu nedokázala dobrzdiť.

Len som potom na chvíľu po zastavení vlaku zostala sedieť a uvedomovať si okolnosti. Čo je tiež nepríjemné, nehodu musí ísť rušňovodič obhliadnuť.

Ešte horšie sú nešťastia, kedy sa vlak zrazí napríklad s autom, pričom sú ohrození aj cestujúci a vzniká u nich riziko zranení.

Keď čelíte takýmto následkom, máte možnosť využiť aj psychologickú podporu?

Pokiaľ si o ňu rušňovodič požiada, určite ju zamestnávateľ zabezpečí. V mojom prípade išlo jednoznačne o samovraha, a tak som skutočnosť z hlavy vytesnila. Bolo to jeho rozhodnutie, ktorému som už ja zabrániť nemohla.

Pokiaľ by však išlo o nehodu alebo by mi nedajbože na trať skočilo dieťa, neviem, ako by som reagovala. V podobných prípadoch ale dozaista o psychologickú pomoc požiadať môžeme a viem, že ju využili už viacerí moji kolegovia.

Okrem tejto stránky, čo vidíte na práci ako náročné?

Bola to najmä spomínaná teoretická príprava. Mimo toho som si na celý režim zvykla. Nejde síce o osmičky ani 12-hodinové služby. Niekedy mám nástup o polnoci, inokedy o deviatej ráno či o tretej poobede.

Vie to byť náročné, keďže je režim rozhádzaný, no konkrétne mne sedí. Som veľmi spokojná.

Neovplyvňujú príliš tieto služby súkromný, rodinný život?

Ja osobne nemám deti, preto to dokonale posúdiť neviem. Môžem byť dostupná takmer vždy a viem si súkromný život zladiť s pracovným. Aj keď nie som zaradená v žiadnej turnusovej skupine a rozpis služieb viem len niekoľko dní dopredu, nutné voľno si nahlásim s predstihom a podľa toho sa zariadim.

Stále pritom jazdíte rovnaké trasy?

Každé depo má priradené určité ramená, Žilina má osobáky a rýchliky v smere Liptovský Hrádok až Poprad, Zlatovce, Bratislava, smer Čadca, Skalité, Zwardoň. Okrem toho motorové vlaky do Prievidze a na Rajec, plus české výkony.

Možno vás zaujme Ešte nedávno si tu ruský a estónsky Dedo Mráz podávali ruky, dnes v Narve vládnu napäté vzťahy Čítajte 

Keďže ja mám oprávnenie na motorovú aj elektrickú trakciu, dokonca mám papiere už aj na jazdenie v Česku a vediem osobné vlaky i rýchliky, idem všade, kde ma potrebujú. Nemám žiadnu rutinu, každý deň je iný.

Máte aj svoj obľúbený úsek?

Najradšej mám asi trasu do Popradu, a to kvôli horám a výhľadom. Najmenej mi lichotí smer Bratislava. Síce túto prácu nerobím preto, aby som pozerala z okna, ale aj okolie na človeka zapôsobí.

Je pravda, že by mal rušňovodič poznať celú trať naspamäť?

V začiatkoch prvé dve alebo tri jazdy na poznanie určite nestačia, potom už ale pravidelnosťou trasu pozná čoraz lepšie a dozaista ju ovláda aj naspamäť.

Vy teda jazdíte osobným vlakom aj rýchlikom. Z vášho praktického pohľadu, aký je v tom rozdiel? S čím sa jazdí lepšie?

Radšej mám rýchliky, pretože človek nemusí brzdiť každé tri minúty do zastávok, ktorých je pri jazde osobákom oveľa viac.

Tiež mi ale vyhovujú nové elektrické ucelené jednotky Panter, ktoré máme aj v Žiline. Vďaka nim si prídem na svoje aj pri osobákoch. Vlastne mi dokonale vyhovuje striedanie oboch. Aj z tohto hľadiska som viac než spokojná.

Práca pre vás ako vyšitá.

Jednoznačne.

Veľakrát je rušňovodič vnímaný ako samostatná jednotka, ktorá sa nedostáva sa do kontaktu s cestujúcimi. Je to tak? Alebo sa dotýkajú problémy vo vlaku aj vás?

Presne, ja som vpredu vo svojom pokoji. Keď je ale treba, komunikujem. Vždy som v kontakte s vlakvedúcim, pričom napríklad v Rajci jazdíme bez nich. Všetko stojí na rušňovodičovi. Práve vtedy som v tesnej blízkosti ľudí.

Zažili ste aj kritickú situáciu, kedy ste museli riešiť ťažkosti s cestujúcimi? Kedy napríklad hrozilo, že vlak nevyrazí podľa plánov?

Určite, v rámci tratí samoobslužných výpravných systémov, kde je rušňovodič sám, spĺňa aj určitú funkciu vlakvedúceho. To vie byť napríklad v piatkové večery pri alkoholom podgurážených ľuďoch celkom kritické.

Možno vás zaujme Ďalšie nákupné centrum v Žiline. Na Kragujevskej budujú nové obchody i cestu s kruhovou križovatkou Čítajte 

Neraz som s nimi musela situáciu riešiť, poprosiť ich, aby vystúpili, prípadne volať policajnú hliadku. Práve v takých momentoch zvykneme volať políciu vždy, sám si totiž rušňovodič veľmi nepomôže.

Ako na vás inak reagujú ako na ženu rušňovodičku? Či už ide o pohľad verejnosti alebo kolegov. Máte rovnakú autoritu?

Sama jazdím už približne tri roky a musím povedať, že oproti začiatkom sa to vnímanie v dobrom slova zmysle zmenilo. Nie každý človek si vedel predstaviť ženu na mašine. Už si ale zvykajú aj kolegovia. Teraz sú dokonca v kurze ďalšie tri ženy.

Prečo je táto pracovná pozícia skvelá aj pre nežnejšie pohlavie?

Všetci stále argumentujú tým, že výmena dielov vie byť fyzicky náročná, technika ale pokročila a mnohé úkony vďaka nej dokážu i ženy. Pokiaľ ich technické veci bavia, túto prácu zvládnu. Len sa netreba preceniť a skutočne byť na všetko pripravený.

Čo iné si o tejto pozícii ľudia nesprávne myslia? Stretávate sa s nejakými skreslenými predstavami?

Veľmi nie. V mojom okolí vedia o mojej práci všetko. Mnohí ľudia si ale myslia, že dokopy nič nerobíme, len sedíme a hýbeme pákou. Neuvedomujú si námahu, ktorá sa za tým skrýva.

Skracovali sa nám tiež viaceré obratové časy a len čo doveziem jeden vlak do cieľa, o osem minút sa už musím vracať naspäť s ďalším. Často si nestihnem ani odbehnúť na toaletu.

Ako riešite podobné veci, od základných potrieb až po jedlo? Treba vždy počkať do zastávky?

Počas jazdy by sme nemali okrem riadenia robiť nič. Zväčša si všetko snažím rozvrhnúť vopred, prípadne cestou rozmýšľam, kde budeme mať dlhšie státie, aby som si stihla odskočiť aspoň na toaletu do vozňa. Neraz sa však stane, že je všetko obsadené cestujúcimi. Dejú sa rôzne veci, no vlak som kvôli tomu ešte zastaviť nemusela.

Musíte v rámci roboty aj prespávať mimo domova, alebo sa vždy vraciate naspäť?

Sú aj dvojdňové šichty, kedy prespávame napríklad v Bratislave, Trenčíne alebo Poprade, no takáto služba je možno jedna z tridsiatich. Človek pritom môže robiť trinásť hodín a dodržať treba predpísaný minimálne šesťhodinový spánok, čo zabezpečuje zamestnávateľ. Zväčša to ale nie je takto na hrane, ide skôr o výnimky.

Že vás robota baví, je cítiť aj z vašich odpovedí a nadšenia v hlase. Chcete sa v nej ešte posúvať ďalej? Dá sa to vôbec?

Začína to motormi, pokračuje elektrikami, vo februári som si dorobila oprávnenie jazdiť aj v Česku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzitým som sa posunula aj od osobných vlakov k rýchlikom. Keby bol niekto taký húževnatý, vedel by sa posunúť ešte ďalej, napríklad na rušňovodiča inštruktora, možno aj na prednostu. Myslím si, že je kam rásť.

Vy ste ale šťastná v súčasnej pozícii.

Som. Vo firme pôsobím tri roky a už by som chcela zažiť aj rutinu. Aspoň na chvíľu.

Stále som si len niečo dorábala s snažila sa napredovať, teraz sa už teším aspoň na určitý stereotyp. Chcem pracovať ako rušňovodička s tým, čo už ovládam. Pokojne aj roky.

Možno vás zaujme Kňazi si na ihrisku zahrali s trénermi Žiliny. Duchovný tím posilnili aj bývalí futbalisti Čítajte 
Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBD9M na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Práca

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 830
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 870
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 763
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 344
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 157
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 153
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 270
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 2 109
  1. Miroslav Ferkl: Ficove Sako
  2. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 10/2025
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou Sochy Čulena.
  4. Martin Bača: Ubytovacie útrapy
  5. Dávid Polák: Ezolát
  6. Pavol Burda: Exkomunikácia Smeru z rodiny európskych socialistov – ďalší zdvihnutý varovný prst pred (seba) dehumanizáciou
  7. Marian Faktor: Malé a bezvýznamné nemocnice?
  8. Milan Buno: Ako zvládať vystúpenia na verejnosti? Naučte sa rýchlo myslieť a jasne hovoriť | 7 knižných tipov
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 066
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 11 646
  3. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 578
  4. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 094
  5. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 8 083
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 957
  7. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 7 652
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 438
  1. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou Sochy Čulena.
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  3. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  4. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  6. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  7. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  8. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu