Rušňovodičkou je tri roky, spomína na ťažšie začiatky: Videla som, že si človek ľahol na koľajnice

Martina Veľasová sa v práci našla.

Martina Veľasová sa stala rušňovodičkou aj po vzore svojho otca.Martina Veľasová sa stala rušňovodičkou aj po vzore svojho otca. (Zdroj: archív MV)

ŽILINA. Pred vyše tromi rokmi bola na kurze pre rušňovodičov ako jediná žena. Svoje schopnosti dokazuje počas riadenia vlakov dodnes.

„Chcela som pôsobiť priamo v doprave, v teréne, a nebyť pritom zatvorená na jednom mieste ako napríklad výpravca na železničnej stanici. Navyše, aj môj otec je rušňovodič. Keď som si podávala žiadosť do spoločnosti na pozíciu rušňovodičky, aj vďaka nemu som už vopred dobre vedela, do čoho sa púšťam,“ hovorí MARTINA VEĽASOVÁ, ktorá pôsobí ako rušňovodička v oblastnej správe žilinského depa.

SkryťVypnúť reklamu

Rušňovodičky sú z hľadiska počtu aj dnes vzácnosťou. Prečo ste sa rozhodli začať práve s touto prácou?

V Žiline som študovala na katedre železničnej dopravy a už po bakalárskom stupni som vedela, že práca v kancelárii ma príliš neťahá. Doprava ma ale veľmi bavila a jednoznačne som chcela ísť do prevádzky.

Vo štvrtom a piatom ročníku som sa rozhodla ísť za rušňovodičku. Chcela som pôsobiť priamo v doprave, v teréne, a nebyť pritom zatvorená na jednom mieste ako napríklad výpravca na železničnej stanici.

Navyše, aj môj otec je rušňovodič. A práve s ním som riešila množstvo vecí, prepájali sme zadania v škole s praxou a keď som si podávala žiadosť do spoločnosti na pozíciu rušňovodičky, aj vďaka nemu som už vopred dobre vedela, do čoho sa púšťam.

SkryťVypnúť reklamu

Nezostali ste teda prekvapená ani z tej, často pre ženu náročnej, technickej stránky.

Presne, bola som si vedomá všetkého, čo ma čaká.

Keď ste sa pripravovali sa, boli medzi vami aj ďalšie uchádzačky?

V kurze som bola ako žena jediná, predo mnou však boli ešte dve dievčatá. Hoci sme nenastúpili naraz, v Inštitúte vzdelávania v Strečne sme sa stretávali všetci z viacerých kurzov, pretože vtedy situáciu ovplyvnila aj pandémia koronavírusu. Teraz sú to už moje kolegyne pod Žilinou.

Aké kritériá ste museli pre začiatok spĺňať? Čo všetko ste v kurze absolvovali?

Istú dobu sa pravidlá zjemnili. Ja mám gymnázium a technickú vysokú školu. Pozícia je dnes dostupnejšia, človek však musí jednoznačne spĺňať stopercentne vyhovujúci zdravotný stav a musí prejsť psychotestmi.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si aj V dvoch obciach futbal skončil, došlo k posunom. Takto vyzerá zloženie súťaží od III. ligy po III. triedu Čítajte 

Následne môže nastúpiť do kurzu, kde sa preberá doprava, predpisy infraštruktúry či interné predpisy spoločnosti. Okrem toho sa štúdium zameriava na hnacie vozidla motorovej aj elektrickej trakcie. Ide v podstate o okruhy, z ktorých záujemca robí skúšky a po ich zvládnutí začína s výcvikom v praxi.

Zhruba polroka jazdí spolu s rušňovodičom. Na zácviku má pritom odjazdiť okolo 720 hodín. Po nich zostáva už len zvládnuť praktickú skúšku, kedy jazdí pod dohľadom komisie.

Vám dala viac zabrať teória alebo jazdy?

Určite teória. Keďže nie som vášnivý elektrikár z odboru, schémy elektrických mašín boli pre mňa náročné a musela som im venovať nespočetne veľa času aj samostatne, doma. Nie že by dané prostredie bolo príliš rodovo stereotypné, no prirodzene sa chlapi v podobných veciach vyznali o niečo lepšie. Ja som učeniu musela venovať o to viac snahy.

Prekvapilo vás niečo pri cvičných jazdách? Boli predsa len ťažšie, než ste čakali?

Vôbec nie. Akurát sme sa viacerí smiali, že počas týchto jázd pod dohľadom sa pol roka takmer nikdy nič problémové nestane. Pri prvých samostatných jazdách už ale dochádza k ťažkostiam a mimoriadnostiam.

Aj vám sa tak stalo?

Veru, všetko sa začalo sypať, až keď bol človek pri riadení sám. Zácvik bol ale v poriadku. Rušňovodiči sa pri nás striedali a každý z nich prispel svojimi cennými radami. Jazdili sme na motorových vlakoch v smere Rajec, potom Prievidza a Horná Štubňa. To zbehlo rýchlo.

Keď som začala jazdiť sama, strach a rešpekt boli už väčšie. Moja prvá samostatná šichta prebehla dobre, no keby došlo k poruche či stretu so zverou, už by to skúška ohňom.

Čo v takomto prípade, napríklad pri strete so zverou, máte na starosti? Ako postupujete?

Rušňovodič, pokiaľ mu vypíše poruchu, ide obhliadnuť mašinku. Zhodnotí, či je schopná dôjsť do cieľovej stanice. Poškodenie následne hlási strojmajstrovi, dispečerovi a výpravcom, aby aj na Železniciach Slovenskej republiky vedeli, čo sa deje.

Primárne teda zisťujem rozsah porúch a poškodenia, na základe čoho podávam hlásenie. Zatiaľ som ale vždy došla do cieľa bez toho, aby ma hnacie vozidlo muselo prísť stiahnuť. Každopádne, vie to byť stresujúce.

Ten stres, tlak na psychiku, môže byť o to väčší práve pri tragickejších nehodách. Zažili ste také situácie?

Mala som aj stret s osobou, no vtedy som aspoň v rušni nebola sama. Išlo o moju poslednú jazdu na zácviku. Videla som, že si človek ľahol na koľajnice, no už som v rýchlosti 120 kilometrov za hodinu nedokázala dobrzdiť.

Len som potom na chvíľu po zastavení vlaku zostala sedieť a uvedomovať si okolnosti. Čo je tiež nepríjemné, nehodu musí ísť rušňovodič obhliadnuť.

Ešte horšie sú nešťastia, kedy sa vlak zrazí napríklad s autom, pričom sú ohrození aj cestujúci a vzniká u nich riziko zranení.

Keď čelíte takýmto následkom, máte možnosť využiť aj psychologickú podporu?

Pokiaľ si o ňu rušňovodič požiada, určite ju zamestnávateľ zabezpečí. V mojom prípade išlo jednoznačne o samovraha, a tak som skutočnosť z hlavy vytesnila. Bolo to jeho rozhodnutie, ktorému som už ja zabrániť nemohla.

Pokiaľ by však išlo o nehodu alebo by mi nedajbože na trať skočilo dieťa, neviem, ako by som reagovala. V podobných prípadoch ale dozaista o psychologickú pomoc požiadať môžeme a viem, že ju využili už viacerí moji kolegovia.

Okrem tejto stránky, čo vidíte na práci ako náročné?

Bola to najmä spomínaná teoretická príprava. Mimo toho som si na celý režim zvykla. Nejde síce o osmičky ani 12-hodinové služby. Niekedy mám nástup o polnoci, inokedy o deviatej ráno či o tretej poobede.

Vie to byť náročné, keďže je režim rozhádzaný, no konkrétne mne sedí. Som veľmi spokojná.

Neovplyvňujú príliš tieto služby súkromný, rodinný život?

Ja osobne nemám deti, preto to dokonale posúdiť neviem. Môžem byť dostupná takmer vždy a viem si súkromný život zladiť s pracovným. Aj keď nie som zaradená v žiadnej turnusovej skupine a rozpis služieb viem len niekoľko dní dopredu, nutné voľno si nahlásim s predstihom a podľa toho sa zariadim.

Stále pritom jazdíte rovnaké trasy?

Každé depo má priradené určité ramená, Žilina má osobáky a rýchliky v smere Liptovský Hrádok až Poprad, Zlatovce, Bratislava, smer Čadca, Skalité, Zwardoň. Okrem toho motorové vlaky do Prievidze a na Rajec, plus české výkony.

Možno vás zaujme Ešte nedávno si tu ruský a estónsky Dedo Mráz podávali ruky, dnes v Narve vládnu napäté vzťahy Čítajte 

Keďže ja mám oprávnenie na motorovú aj elektrickú trakciu, dokonca mám papiere už aj na jazdenie v Česku a vediem osobné vlaky i rýchliky, idem všade, kde ma potrebujú. Nemám žiadnu rutinu, každý deň je iný.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBD9M na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Práca

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  2. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  3. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  4. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 837
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 831
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 443
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 3 668
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 203
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 563
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 1 811
  8. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu 1 544
  1. Ján Šeďo: Seniori, s touto vládou sme rovno Boha chytili za nohy !
  2. Miroslav Daniš: Aj lepiaca páska (od Ukrajincov) vie potešiť...
  3. Štefan Šturdzík: Emisný kšeft nadobro skončil v koši.
  4. Matúš Radusovsky: Zázračný vzduch z včelieho úľa: Ako nám pomáhajú záporné ióny?
  5. Viktor Pamula: Donald Trump nie je piliérom západného sveta
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  7. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  8. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 510
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 163
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 459
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 6 758
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 669
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 268
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 044
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 3 877
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Na Vlčincoch došlo k napadnutiu.


1

Sú ovocím či zeleninou? Ktovie. A záleží vôbec na tom? Zrejme nie, rovnako ako ani na veľkosti či farbe. Hlavne aby boli čerstvé, chutné a šťavnaté.


Futbalisti Višňového vo víťazných tričkách a s majstrovským pohárom.

Rozhovor s kapitánom Drahomírom Kočišom.


Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


  1. Ján Šeďo: Seniori, s touto vládou sme rovno Boha chytili za nohy !
  2. Miroslav Daniš: Aj lepiaca páska (od Ukrajincov) vie potešiť...
  3. Štefan Šturdzík: Emisný kšeft nadobro skončil v koši.
  4. Matúš Radusovsky: Zázračný vzduch z včelieho úľa: Ako nám pomáhajú záporné ióny?
  5. Viktor Pamula: Donald Trump nie je piliérom západného sveta
  6. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  7. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  8. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 22 510
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 163
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 459
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 6 758
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 669
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 268
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 044
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 3 877
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu