Fakulta PEDAS UNIZA rozvíja mladé talenty v spolupráci so strednými školami Žilinského kraja

Spätná väzba od študentov bola veľmi pozitívna.

(Zdroj: UNIZA)

ŽILINA. Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov (PEDAS) Žilinskej univerzity v Žiline úspešne ukončila prvý ročník inovatívneho vzdelávacieho projektu so strednými školami v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja. Projekt, ktorý odštartoval v septembri 2024, spojil 52 študentov z gymnázií, obchodných akadémií, stredných priemyselných škôl i odborných škôl s doktorandmi fakulty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledkom spolupráce bolo 17 tímových projektov, ktorých riešitelia pochádzali vždy z viacerých typov škôl. Táto rôznorodosť umožnila vytvoriť unikátne tímy - napríklad spojenie gymnazistov so študentmi priemyselných škôl, kde si žiaci mohli vymieňať skúsenosti a poznatky z rôznych oblastí štúdia.

SkryťVypnúť reklamu

Témy projektov boli zamerané na aktuálne oblasti ako doprava, logistika, podniková ekonomika či elektronický obchod. Medzi spracované témy patrili napríklad:

  • Aerodynamika konštrukcie využívajúcej koncept Blended body
  • Porovnanie mýtnych systémov v Európe pre vozidlá nad 3,5 t
  • Výskum pozornosti chodcov v cestnej premávke
  • Ekonomická dostupnosť MHD pre žiakov a študentov SR
  • Porovnanie efektívnosti konštrukčných koncepcií bezpilotných lietadiel

Študenti počas projektu pravidelne navštevovali priestory univerzity, pracovali v odborných laboratóriách fakulty a získavali praktické skúsenosti aj na letisku v Dolnom Hričove, kde má fakulta výcvikové stredisko.

Spätná väzba od zapojených študentov bola veľmi pozitívna. Dievčatá z Gymnázia Viliama Paulinyho -Tótha v Martine, Mária Huličiarová a Tamara Nogová, zhodnotili skúsenosť nasledovne: „Naša spolupráca s univerzitou bola v správnej miere profesionálna aj priateľská. Dostávali sme jasné pokyny a vždy nám bola poskytnutá pomoc, keď sme ju potrebovali. Vďaka tejto skúsenosti sme sa naučili tvoriť projekt porovnateľný s bakalárskou prácou, čo nám v budúcnosti určite pomôže. Takáto spolupráca by sa pokojne mohla opakovať aj v budúcnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Slávnostné vyhodnotenie projektov sa uskutočnilo 5. júna 2025 na pôde Žilinskej univerzity za prítomnosti všetkých zapojených tímov. Doc. Ing. Eva Nedeliaková, PhD., manažérka kvality fakulty PEDAS a hlavná koordinátorka celého projektu uviedla: „Veľké poďakovanie patrí našim doktorandom a ich školiteľom, ktorí vyvinuli neskutočné úsilie, aby projekty prebehli úspešne. Ďakujeme aj pedagógom zapojených škôl, pani riaditeľke Odboru školstva ŽSK Mgr. Miroslave Abrmanovej, ako aj Mgr. Bibiane Jančiovej za intenzívnu komunikáciu a podporu. Veríme, že táto aktivita prispieva k rozvoju vzdelania v odboroch kľúčových pre náš kraj i spoločnosť.“

Prepojenie stredných škôl s univerzitným prostredím je mimoriadne dôležité pre budúcnosť vzdelávania i trhu práce. Takáto spolupráca umožňuje stredoškolákom nahliadnuť do akademického a výskumného sveta, získať praktické skúsenosti, pracovať v tímoch a riešiť reálne problémy. „Takéto prepojenie predstavuje pre univerzitu a našu fakultu významný spôsob, ako inšpirovať budúcich študentov, predstaviť im študijné programy a rozvíjať ich záujem o vedu, techniku a inovatívne myslenie. Dôležité je aj budovanie vzťahov medzi žiakmi, pedagógmi a akademickými pracovníkmi, ktoré môžu v budúcnosti pokračovať formou ďalšieho štúdia či výskumných projektov,“ objasňuje dekan fakulty PEDAS prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.

SkryťVypnúť reklamu

Fakulta PEDAS sa dlhodobo snaží posilniť záujem študentov o štúdium dopravných odborov a budovať ich vzťah k budúcim povolaniam v tejto dynamickej oblasti rôznorodými aktivitami. Okrem iniciatívy s regionálnymi strednými školami zorganizovala fakulta už štvrtý rok po sebe pod záštitou ministra dopravy SR aj celoštátnu súťaž „Objav PEDAS – Študuj dopravu – Zelená doprava“, ktorá otvára dvere stredoškolákom s inovatívnymi nápadmi. Cieľom súťaže bolo nielen objaviť nové talenty, ale aj rozvíjať ich tvorivé myslenie a poskytnúť im jedinečný priestor na realizáciu vlastných projektov. Súťaž dáva študentom príležitosť prepojiť nadobudnuté teoretické vedomosti s praktickými zručnosťami a aktívne sa zapojiť do hľadania ekologických riešení pre udržateľnú dopravu. Vyhodnotenie súťaže sa uskutoční už o týždeň - 24. júna 2025 v priestoroch fakulty PEDAS.

Žilinská univerzita v Žiline

Tím výskumníkov, inžinierov a študentov zo Žilinskej univerzity v Žiline úspešne zrealizoval prvý slovenský živý prenos zo stratosféry.


Žilinská univerzita dlhodobo patrí k lídrom v oblasti dopravného výskumu na Slovensku.


Tento ročník priniesol bohatý program a zaujímavé novinky.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  4. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  5. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  6. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 709
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 418
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 201
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 423
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 6 615
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 786
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 410
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 3 565
  1. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  3. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  4. Irena Šimuneková: Tlstá
  5. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  6. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  7. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  8. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 038
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 15 065
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 484
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 973
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 462
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 067
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 444
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 722
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  2. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  3. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  4. Irena Šimuneková: Tlstá
  5. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  6. Ján Chomík: Čo je opakom sladkého?
  7. Peter Gregor: Irak - Odkaz Saddáma Husajna žije i 20 rokov po jeho smrti. Časť Arabov ho chváli.
  8. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 038
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 15 065
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 484
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 973
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 462
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 067
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 444
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 722
  1. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  2. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  3. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  4. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  5. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  6. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  7. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  8. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu