ŽILINA. Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov (PEDAS) Žilinskej univerzity v Žiline úspešne ukončila prvý ročník inovatívneho vzdelávacieho projektu so strednými školami v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja. Projekt, ktorý odštartoval v septembri 2024, spojil 52 študentov z gymnázií, obchodných akadémií, stredných priemyselných škôl i odborných škôl s doktorandmi fakulty.
Výsledkom spolupráce bolo 17 tímových projektov, ktorých riešitelia pochádzali vždy z viacerých typov škôl. Táto rôznorodosť umožnila vytvoriť unikátne tímy - napríklad spojenie gymnazistov so študentmi priemyselných škôl, kde si žiaci mohli vymieňať skúsenosti a poznatky z rôznych oblastí štúdia.
Témy projektov boli zamerané na aktuálne oblasti ako doprava, logistika, podniková ekonomika či elektronický obchod. Medzi spracované témy patrili napríklad:
- Aerodynamika konštrukcie využívajúcej koncept Blended body
- Porovnanie mýtnych systémov v Európe pre vozidlá nad 3,5 t
- Výskum pozornosti chodcov v cestnej premávke
- Ekonomická dostupnosť MHD pre žiakov a študentov SR
- Porovnanie efektívnosti konštrukčných koncepcií bezpilotných lietadiel
Študenti počas projektu pravidelne navštevovali priestory univerzity, pracovali v odborných laboratóriách fakulty a získavali praktické skúsenosti aj na letisku v Dolnom Hričove, kde má fakulta výcvikové stredisko.
Spätná väzba od zapojených študentov bola veľmi pozitívna. Dievčatá z Gymnázia Viliama Paulinyho -Tótha v Martine, Mária Huličiarová a Tamara Nogová, zhodnotili skúsenosť nasledovne: „Naša spolupráca s univerzitou bola v správnej miere profesionálna aj priateľská. Dostávali sme jasné pokyny a vždy nám bola poskytnutá pomoc, keď sme ju potrebovali. Vďaka tejto skúsenosti sme sa naučili tvoriť projekt porovnateľný s bakalárskou prácou, čo nám v budúcnosti určite pomôže. Takáto spolupráca by sa pokojne mohla opakovať aj v budúcnosti.“
Slávnostné vyhodnotenie projektov sa uskutočnilo 5. júna 2025 na pôde Žilinskej univerzity za prítomnosti všetkých zapojených tímov. Doc. Ing. Eva Nedeliaková, PhD., manažérka kvality fakulty PEDAS a hlavná koordinátorka celého projektu uviedla: „Veľké poďakovanie patrí našim doktorandom a ich školiteľom, ktorí vyvinuli neskutočné úsilie, aby projekty prebehli úspešne. Ďakujeme aj pedagógom zapojených škôl, pani riaditeľke Odboru školstva ŽSK Mgr. Miroslave Abrmanovej, ako aj Mgr. Bibiane Jančiovej za intenzívnu komunikáciu a podporu. Veríme, že táto aktivita prispieva k rozvoju vzdelania v odboroch kľúčových pre náš kraj i spoločnosť.“
Prepojenie stredných škôl s univerzitným prostredím je mimoriadne dôležité pre budúcnosť vzdelávania i trhu práce. Takáto spolupráca umožňuje stredoškolákom nahliadnuť do akademického a výskumného sveta, získať praktické skúsenosti, pracovať v tímoch a riešiť reálne problémy. „Takéto prepojenie predstavuje pre univerzitu a našu fakultu významný spôsob, ako inšpirovať budúcich študentov, predstaviť im študijné programy a rozvíjať ich záujem o vedu, techniku a inovatívne myslenie. Dôležité je aj budovanie vzťahov medzi žiakmi, pedagógmi a akademickými pracovníkmi, ktoré môžu v budúcnosti pokračovať formou ďalšieho štúdia či výskumných projektov,“ objasňuje dekan fakulty PEDAS prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.
Fakulta PEDAS sa dlhodobo snaží posilniť záujem študentov o štúdium dopravných odborov a budovať ich vzťah k budúcim povolaniam v tejto dynamickej oblasti rôznorodými aktivitami. Okrem iniciatívy s regionálnymi strednými školami zorganizovala fakulta už štvrtý rok po sebe pod záštitou ministra dopravy SR aj celoštátnu súťaž „Objav PEDAS – Študuj dopravu – Zelená doprava“, ktorá otvára dvere stredoškolákom s inovatívnymi nápadmi. Cieľom súťaže bolo nielen objaviť nové talenty, ale aj rozvíjať ich tvorivé myslenie a poskytnúť im jedinečný priestor na realizáciu vlastných projektov. Súťaž dáva študentom príležitosť prepojiť nadobudnuté teoretické vedomosti s praktickými zručnosťami a aktívne sa zapojiť do hľadania ekologických riešení pre udržateľnú dopravu. Vyhodnotenie súťaže sa uskutoční už o týždeň - 24. júna 2025 v priestoroch fakulty PEDAS.