ŽILINA. Prestížne ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska 2024 pozná svojich víťazov. Počas slávnostného galavečera si cenu verejnosti odniesol Dávid Vrtaňa, mladý pedagóg z Obchodnej akadémie sv. Tomáša Akvinského v Žiline. Presvedčil dôrazom na praktické vzdelávanie, rozvoj mäkkých zručností a individuálny prístup k študentom.
„Keď sa postavím pred žiakov, vidím predovšetkým ľudí, z ktorých má každý nejaký problém, životnú situáciu. Mojou úlohou ako učiteľa je nie ich učiť teoreticky, ale pripraviť ich na to, čo ich čaká tam vonku,“ hovorí Vrtaňa, ktorý učí ekonomické predmety. Do hlasovania sa zapojilo takmer 50-tisíc ľudí, pričom práve jeho podporilo 15 369 hlasujúcich.

Učí otázkami a podporuje aktívnych
Vrtaňa je známy tým, že namiesto klasického frontálneho vyučovania dáva priestor diskusii, pracuje s myšlienkovými mapami a využíva projektové vyučovanie. Svojich študentov vedie k aktivite a samostatnosti. „Snažím sa každému dať priestor na to, aby sa mohol vyjadriť. Som komunikatívny typ pedagóga. Kladiem veľa otázok a keď vidím, že sú aktívni, následne s nimi pracujem ďalej,“ vysvetľuje.
Aj vďaka jeho vedeniu získali študenti grant na výstavbu komunitného altánku, ktorý má slúžiť ako podporné miesto pre psychické zdravie mládeže.
Ocenenie, ktoré spája pedagógov z celého sveta
Učiteľská osobnosť Slovenska je súčasťou medzinárodnej platformy Global Teacher Prize. Na Slovensku ju zastrešuje nezisková organizácia CEEV Živica a Komenského inštitút, pod záštitou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Tento rok prišlo rekordných 1128 nominácií, z ktorých bolo 179 platných prihlášok. Najviac prihlášok prišlo z Prešovského a Košického kraja, pričom vo finálovej desiatke bolo deväť žien a jediný muž – práve Dávid Vrtaňa. V semifinále súťažilo 30 pedagógov.
Učiteľ má byť lídrom a vzorom
Na podujatí sa zúčastnil aj minister školstva Tomáš Drucker, ktorý vo svojom príhovore zdôraznil, že laureát ceny má byť nielen odborníkom, ale aj osobnosťou s hlbokým rešpektom k žiakom a schopnosťou vytvárať bezpečné a inšpiratívne prostredie.
„Očakávame, že takýto pedagóg je nielen odborníkom vo svojej oblasti, ale aj lídrom, ktorý vie motivovať, neustále sa vzdeláva, je otvorený inováciám a má odvahu byť pozitívnou zmenou v školstve. Laureát tejto ceny je vzorom – pre kolegov, žiakov aj celú verejnosť,“ uviedol Drucker.
