ŽILINA. Budova pošty pri žilinskej železničnej stanici prejde obnovou. Doterajší stav objektu zo štyridsiatych rokov na Hviezdoslavovej ulici nevyhovuje ani novému vlastníkovi, Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorý ju kúpil koncom minulého roka od Slovenskej pošty.
„Dlhodobo využívala iba časť objektu a jeho vlastníctvo bolo z hľadiska ekonomického hospodárenia neefektívne,“ spomína hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Peterová.
Ich pobočka však naďalej zostáva na adrese. Na Hviezdoslavovej ulici poskytuje služby bez obmedzenia, je dostupná pre verejnosť a plne funkčná.

Spoločnosti by sa však neoplatilo investovať do rekonštrukcie postarších stavieb, ktoré riadne nevyužíva. V Žiline budovu kúpili železničiari za vyše 2 215 000 eur bez DPH.
Pripravujú štúdiu
Chcú z nej spraviť moderné zázemie pre svojich prevádzkových zamestnancov, ako sú napríklad rušňovodiči či vlakvedúci. Chýbať nebude ani školiace stredisko.
Rovnako myslia aj na skladové zázemie, čím podporia efektívnejšie riadenie železničnej prevádzky v regióne. Plány priblížil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.
„ZSSK plánuje komplexnú rekonštrukciu budovy, keďže ide o staršiu stavbu, ktorej architektonické a technické riešenie nebolo prispôsobené našim prevádzkovým požiadavkám,“ pokračuje s tým, že v súčasnosti stále pripravujú architektonickú štúdiu pod vedením skúseného odborníka.
Rešpektujú historický význam
Úzko spolupracuje s Útvarom hlavného architekta (ÚHA) mesta Žilina aj s miestnym pamiatkovým úradom.
Práve štúdia má posúdiť všetky možnosti, aby spojili rešpekt k historickej hodnote s modernými nárokmi na funkčnosť a komfort. „Autor tejto štúdie je zároveň členom pracovného workshopu, ktorý v spolupráci s ÚHA rieši návrh predstaničného priestoru,“ dodáva Drevický.

Vizuál stavby sa pritom po prácach nezmení. Na mieste sa totiž nachádzajú objekty súvisiace s prevádzkou železničnej stanice, centrála riadenia stanice, administratívna budova Železníc Slovenskej republiky a tieto stavby kompozične nadväzujú na objekt budovy ZSSK. Tvoria komplexný urbanistický celok.
Nespĺňa dnešné požiadavky
„Budova Slovenskej pošty nebola predmetom komplexnej renovácie a modernizácie, v minulosti sa vykonali malé čiastkové rekonštrukcie zamerané v prevažnej miere na riešenie havarijných stavov. Objekt bol doplnený dostavbami v priestore átria a novodobou prístavbou, ktorá slúžila ako garáž a manipulačný priestor,“ popisuje hovorca.
Ako tiež spresnil, stavebné konštrukcie a technológie dnes nespĺňajú technické požiadavky súčasnej legislatívy. Prevádzka je energeticky a ekonomicky nehospodárna.
Predĺžia jej životnosť
Vďaka návrhu komplexnej rekonštrukcie má mať budova dlhšiu životnosť a zvýši sa aj energetický štandard. Modernejšie priestory a technológie budú energeticky menej náročné a efektívnejšie. Zlepší sa pritom aj komfort zamestnancov.
Kedy sa však odštartujú stavebné práce, zostáva zatiaľ otázne. Začať sa môže až po splnení kľúčových podmienok.

„V prvom rade je potrebné spracovanie projektovej dokumentácie a inžinierska činnosť so získaním platných povolení na začatie výstavby. Je to dlhý proces, ktorý vyžaduje dôslednú prípravu,“ uzatvára hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
K histórii budovy:
- Súčasnú budovu Poštového úradu na Hviezdoslavovej ulici postavili hneď vedľa železničnej stanice podľa projektov architekta Jána Vranu z roku 1940. Nový objekt spolu s vedľajšími budovami stanice tvorí harmonický celok aj v súčasnosti.
- Stavbu začali realizovať už v roku 1940 a dokončili ju o dva roky neskôr, pretože počas vojny sa často vyskytovali ťažkosti najmä so zaobstarávaním stavebného materiálu. Ani náklady na vlastnú stavbu neboli druhoradé a vyšplhali sa až na tri milióny korún slovenských.
Zdroj: TIK Žilina/Jozef Moravčík