ŽILINA. Viac ako 120 miliónov eur aktuálne investuje žilinský dopravný podnik do zlepšenia svojich služieb. Žilinčania sa vozia v nových autobusoch a trolejbusoch, finišuje prestavba depa a v krátkom čase by mali spustiť veľkú výmenu trakčného vedenia.
No ani to nestačí, aby dopravca presvedčil Žilinčanov, aby namiesto auta presadli do MHD. Je len jediná okolnosť, ktorá by z verejnej dopravy urobila konkurenta autám. Cestujúci by sa museli do cieľa dostať rýchlejšie. Ideálne skôr, ako autom.
Zatiaľ sa však žilinské autobusy v dopravných špičkách ďaleko nepohnú. Denne čakajú v zápchach v Bytčici, problematické je dostať sa ráno zo Závodia cez Rondel a popoludní prejsť cez Hálkovú, takmer stále sa už čaká v rade vozidiel na ulici Vysokoškolákov v smere na Vlčince, popoludní býva problém na Hlinskej smerom na Solinky a pravidelne sa upcháva aj Veľká okružná.

Nie je to nový nápad
Vo väčších mestách, kde doprava čelí čoraz väčšiemu tlaku, sú vyhradené pruhy pre vozidlá verejnej dopravy bežnou súčasťou dopravného systému.
Zavedú toto riešenie aj v Žiline? Táto myšlienka nie je nová a rátal s ňou už aj generel dopravy spred takmer desiatich rokov. Aj jeho aktualizácia, na ktorej aktuálne pracuje tím Žilinskej univerzity, s takýmto vyčlenením úsekov na cestách výlučne pre autobusy a trolejbusy ráta.
Expert na dopravné stavby a súčasný rektor Žilinskej univerzity Ján Čelko naznačil, že aj aktuálne návrhy počítajú s preferenciou verejnej dopravy. No poukazuje na to, že šírkové usporiadanie súčasnej cestnej siete v centre mesta a jeho okolí nepustí, a len vo veľmi obmedzenej miere umožní čo i len uvažovať nad vytvorením bus pruhov.
Podmienkou je, že samostatné úseky pre autobusy a trolejbusy sa dajú vyhradiť len na štvorpruhových cestách a aj to iba vtedy, keď presmerovanie ostatnej dopravy do jedného pruhu nevyvolá neúmerné dopravné zápchy.
„Na druhej strane sa uvažuje aj so zjednosmernením časti druhého mestského okruhu, ktoré by umožnilo vytvorenie pruhov pre MHD aj s možnou jazdou v protismere pri dodržaní špecifických dopravných podmienok,“ pripustil zmenu dopravných pomerov na Veľkej okružnej, Ulici 1. mája, Hviezdoslavovej a Legionárskej. Vedenie mesta však nateraz takejto zmene nie je naklonené.

Len jedna ulica
Pre Dopravný podnik mesta Žilina (DPMŽ) by systém vyhradených pruhov mohol priniesť viac cestujúcich, zníženie prípadných meškaní a plynulú a pravidelnú jazdu. Aj vedenie podniku si však uvedomuje, že možnosti výstavby bus pruhov sa obmedzujú len na niekoľko málo úsekov. Námestník riaditeľa DPMŽ Ján Šimko upozorňuje, že okrem toho, že potrebujú cesty minimálne so štyrmi pruhmi, musí ísť o dostatočne dlhé úseky, inak sa stratí efekt preferencie.
V Žiline pritom podľa neho pripadajú do úvahy len tri lokality. Predmestská ulica, Hálkova od križovatky s Veľkou okružnou po Rondel a niektoré úseky na ulici Vysokoškolákov.