VIŠŇOVÉ. Ešte do konca tohto roka by motoristi mohli po prvýkrát prejsť tunelom Višňové.
Zopakoval to minister dopravy Jozef Ráž a oznámil, že betonársky finišer dnes dokončil práce v severnej tunelovej rúre a čoskoro sa pustí do južnej.
"Dnes finišer vyšiel z tunelovej rúry. Konečne budeme mať v jednej rúre dokončenú vozovku. Je to predzvesť toho, že stavba sa vyvíja ako má, a v rámci miernej zimy sa podarilo viaceré procesy zdynamizovať," oznámil minister.
"Zatiaľ platí, že do konca roka sa nám podarí mať tento tunel hotový," vyhlásil.
Znamenalo by to, že ostro sledovaný diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala otvoria o niekoľko týždňov skôr, ako je zmluvný termín ukončenia prác v tuneli Višňové. Národná diaľničná spoločnosť zverejnila záväzný termín spustenia tunela, ktorý stanovila na koniec februára 2026.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma doplnil, že v najbližších dňoch sa bude pokračovať betonážou vozoviek pred tunelmi a následne sa bude pracovať na vozovke v druhom tuneli.
"Technológovia sa rozbehli naplno tiež, takže musím konštatovať opäť seriózny posun," tvrdí Choma.
Diaľničiari pred niekoľkými mesiacmi uzavreli dodatky s dodávateľmi stavebnej i technologickej časti tak, aby z hľadiska organizácie práce nič nebránilo odovzdať úsek do užívania približne o dvanásť mesiacov.

Podpísané dodatky potvrdzujú koordináciu medzi stavebnou a technologickou časťou. Práce na technológii budú prebiehať súbežne s dokončovaním stavebnej časti.
"Zároveň sa rozdelili stavebné práce tak, aby prioritne boli dokončené objekty nevyhnutné pre bezpečné a komfortné užívanie úseku. Stavebné objekty, ktoré nie sú potrebné pre sprejazdnenie, budú dokončené až následne. Ostatným dodatkom sa priblížil termín odovzdania do užívania motoristom a zároveň sa nenavýšila cena," informovala Národná diaľničná spoločnosť.
Podľa generálneho riaditeľa NDS Filipa Macháčka za posledný rok so zhotoviteľmi rokovali desiatky náročných hodín. „Konečne je na stole konkrétny, záväzný a reálny harmonogram prác. Tým sa vyriešili nejasnosti a komplikácie spôsobené rozdelením zákazky na stavebnú a technologickú časť,“ podotkol Filip Macháček.
Bývalý minister dopravy Andrej Doležal rozhodol, že stavbu a technologické vybavenie tunela treba oddeliť, aby sa stavebné práce začali čím skôr. V tom čase to prezentovali ako rozumný krok. Tvrdili, že ak by naraz súťažili zhotoviteľa stavby aj technológie, tak sa termín predĺži o ďalšie dva roky.
