ŽILINA. Po omeškaní je kľúčová etapa železničného megaprojektu v Žiline v plnom prúde. Aktuálne už stavba uzla v Žiline napreduje podľa harmonogramu.
Ide komplexnú rekonštrukciu železničnej infraštruktúry v meste a blízkom okolí. Má zvýšiť bezpečnosť, plynulosť aj komfort prepravy v regióne. Celá stavba má dĺžku zhruba 16 kilometrov.
Všetky koľaje by mali byť sprevádzkované v decembri 2025. Do konca roka 2026 má byť hotová dopravná infraštruktúra vrátane výpravnej budovy a významného cestného nadjazdu. Ten má spojiť Ulicu 1. Mája s Ľavobrežnou.
Zohľadňujú júnový šampionát
Práca na nadjazde bude pokračovať po blížiacich sa Majstrovstvách Európy vo futbale do 21 rokov.
„Jeho výstavba si vyžaduje rozsiahle preložky inžinierskych sietí, ktoré sú podmienené povoleniami a zachovaním dopravnej obslužnosti počas futbalového šampionátu,“ spomína hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
V súvislosti s podujatím budú môcť zatiaľ návštevníci využívať nový podchod smerom na Uhoľnú. Pre peších má byť pre lepší prístup na štadión otvorený od júna.

Na železničnom moste, ktorý vedie ponad Kysuckú ulicu, stále pracujú. Podľa slov vedúceho žilinského riaditeľstva železníc Martina Križana by mali autá tamojší podjazd využívať v deviatom mesiaci.
Pokračujú na viacerých frontoch
Hoci sa aktivita najviac sústredí na most ponad Kysuckú, v obnove sa pokračuje aj na ďalších miestach. Napríklad na budovaní nástupíšť číslo 1, 2, 5 a 6 na žilinskej stanici. Venujú sa tiež železničnému zvršku a spodku či zakladaniu protihlukových stien.
„Pracuje sa aj na výstavbe lávky pre cyklistov ponad rieku Váh v Budatíne, ktorá spojí centrum mesta so smerom Kysucké Nové Mesto. Zároveň prebieha rekonštrukcia a výstavba nových podchodov pre peších v Budatíne a pri budove pošty,“ vymenúva časť z aktuálnych prác hovorkyňa.
Medzičasom nastal významný posun v oblasti riadenia dopravy, technológia bude už v novej budove centra riadenia dopravy.
Dočkať sa má aj budova železničnej stanice
A hoci sa už využíva aj vynovená autobusová stanica, o ktorú sa postarali železničiari v rámci podmienky pre poskytnutie pozemku, celá ešte hotová nie je. Treba dokončiť prestavbu prevádzkovej budovy, s čím počítajú v priebehu júna.
Potom spojazdnia rampy a dorobia aj spevnené plochy.
Rekonštrukcia čaká aj nedôstojnú výpravnú budovu železničnej stanice. Na tú zatiaľ pripravujú podklady pre výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
„Vychádzať bude z architektonickej štúdie z roku 2024. Cieľom je citlivo obnoviť historický charakter budovy, a zároveň zabezpečiť moderný štandard služieb pre cestujúcich,“ podotýka Lániková.
