Pristál aj na osemprúdovej diaľnici. Najťažšie sa lieta na Slovensku, hovorí pilot balóna

Teplovzdušný balón pilotuje sedem rokov.

Stal sa pilotom teplovzdušného balóna.Stal sa pilotom teplovzdušného balóna. (Zdroj: Vladim Beszédes)

ŽILINA. Vypracoval sa na profesionála, akých je málo nielen na Slovensku. Rodák zo Žiliny sa po štúdiu leteckej fakulty rozhodol pre prácu plnú vzrušenia.

Stal sa pilotom teplovzdušného balóna a stará sa o zážitky ľudí naprieč viacerými krajinami. Len nedávno sa vrátil z Maroka a čoskoro bude smerovať do populárnej Tanzánie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Túžil som okúsiť iný život aj kultúru, rozvíjať sa viac ako osobnosť aj pilot. Na Slovensku som si svoje odlietal, no pôsobenie v zahraničí ma naozaj posunulo aj profesijne,“ hovorí 28-ročný VLADIM BESZÉDES, ktorý za sedem rokov pilotovania balóna zažil aj celý rad unikátnych momentov. Pristáť sa mu podarilo napríklad aj priamo na osemprúdovej diaľnici.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätáte si po rokoch ešte na svoj prvý let?

Stále si naň spomínam. V roku 2015 som zažil jedinečný let, ku ktorému som sa dostal v podstate náhodne. Pracoval som ako súčasť pozemného personálu a starali sme sa aj o vysádzanie parašutistov z balóna pri Slávnici. Keďže bolo voľné miesto v koši balóna, naskočil som do neho aj ja. Po výskoku parašutistov som s pilotom zostal sám. Bol to nezabudnuteľný zážitok.

Boli ste už vtedy rozhodnutý, že sa takémuto lietaniu začnete venovať aktívnejšie alebo to prišlo neskôr?

Najskôr išlo len o skvelé hobby a pútavú nezvyčajnú aktivitu. Až časom, počas štúdia leteckej fakulty, som začal v tomto smere uvažovať nad živobytím a prácou na plný úväzok.

Prečítajte si aj Pohotovosť pre dospelých, deti i zubná pohotovosť v Žiline. Kde hľadať pomoc pri zdravotných problémoch? Čítajte 

Čím vám tak balón učaroval? Prečo ste sa v leteckej doprave nerozhodli pre inú pozíciu?

SkryťVypnúť reklamu

Balón sa pohybuje vzduchom len na základe fyzikálnych princípov, nikdy neviete na akom konkrétnom mieste pristanete. A práve táto náročnosť, vzrušenie aj výzva ma na lete balónom akosi prirodzene lákali.

Už predtým som ale v letectve pracoval, mal som dobrú pozíciu v Letových prevádzkových službách Slovenskej republiky, kde som sa podieľal na výcviku riadiacich letovej prevádzky. Hoci išlo o skvelú prácu, postupne som prestával vidieť priestor na ďalšie napredovanie a rast.

Taktiež som po vyštudovaní vysokej školy pôsobil aj v súkromnej leteckej spoločnosti v Prahe. Vtedy však prišla možnosť lietať s balónom v Kanade, čomu som sa rozhodol dať prednosť a podal som výpoveď.

Do Kanady som sa vybral s tým, že pokiaľ by sa mi nedarilo, ešte vždy sa môžem vrátiť a nájsť si v letectve inú prácu. Od tej doby som si už ale žiadnu inú nehľadal.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké očakávania ste od Kanady nemali, boli ste napokon v dobrom prekvapený?

Presne tak, bol som nadšený. Už počas prvej sezóny v Kanade som zistil, aké rôzne príležitosti sa mi otvárajú v balónovom svete. Firma, pre ktorú som lietal, bola so mnou už v začiatkoch veľmi spokojná a hneď mi ponúkla ďalšiu, dokonca aj atraktívnejšiu pozíciu. Ani som neváhal. Keby mi predsa nevyšla druhá sezóna, stále som sa mohol pokojne vrátiť domov a nič by som tým nestratil.

Aké príležitosti sa vám otvárali? Išlo najmä o lepší zárobok, viac práce alebo skôr o výhodu cestovania?

Vždy som si chcel vyskúšať život v inej krajine, aspoň na krátku dobu. Zhrnul by som to teda ako dokonalú konšteláciu, kedy som sa mohol živiť obľúbenou činnosťou a zároveň si užívať novú krajinu.

Dokonca aj peňažné ohodnotenie bolo férové a spoznal som ďalších skúsených ľudí s kontaktmi, čo mi otvorilo zas nové dvere. Začal som lietať s väčšími balónmi, všetci boli so mnou spokojní a nazbierali sa odporúčania aj do iných firiem a krajín. Zrazu som si mohol vyberať.

Odvtedy máte za sebou dlhú cestu. Kam sa vám podarilo dostať z Kanady?

V Kanade som bol dohromady dvanásť mesiacov. Keďže ide o sezónnu aktivitu a v zime by sme pre počasie veľa nenalietali, strávil som tam dve letá. Následne som išiel lietať do Kene, do národného parku Masai Mara, kde som strávil jednu zimu. Odtiaľ som smeroval do Marakešu v Maroku, kde som sa zdržal jeden rok.

V daných oblastiach som lietal dlhodobejšie, komerčne na základe oficiálneho kontraktu. Celkovo som mal možnosť lietať v dvanástich rôznych krajinách.

Na akých najzaujímavejších miestach ste pristáli?

Najpútavejšie boli práve lety v Kanade, kde sme sa pohybovali v dvojmiliónovom meste, čiže podmienky na pristáte najideálnejšie neboli. Neraz sme museli pristávať priamo v meste, v parkoch, na školských či futbalových ihriskách.

Keď nám navyše do karát nehralo ani počasie, podarilo sa mi pristáť aj na parkovisku pred obchodným reťazcom či osemprúdovej diaľnici. Pristátie bolo vtedy už nevyhnutné, inak by mohol dôjsť plyn. Radšej teda skončiť vedome na diaľnici, ako sa spoliehať na to, že o pätnásť minút nájdete lepšiu plochu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBAE5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  3. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  4. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  7. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  8. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  1. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  2. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  3. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  4. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  8. Vzducholoď aj koncert Kaliho? Takto Kaufland oslavuje narodeniny
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 13 026
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 8 650
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 8 228
  4. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 3 662
  5. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 3 345
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 3 017
  7. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 794
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 2 446
  1. Janka Bittó Cigániková: Najväčšie klamstvo od existencie Ježiška? Že zdravotná starostlivosť je zadarmo
  2. Dávid Polák: Hovoriť hlúposti nie je zločin proti ľudskosti
  3. Jan Pražák: Usmíření na poslední chvíli
  4. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme.
  5. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  6. Soňa Kallová: Je to žralok?
  7. Ján Raclavský: Uhorková sezóna prebitá “zásadnou” otázkou: Má sa predĺžiť funkčné obdobie v samospráve?
  8. Monika Albertiová: Kto za koho kope? Briti, influenceri a tichý vplyv na slovenské voľby
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 43 224
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 33 720
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 215
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 7 599
  5. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 6 904
  6. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 758
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 640
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 6 350
  1. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  2. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  3. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  4. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  5. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  6. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  7. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  8. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

TOMÁŠ JAKAB pracuje ako vlakvedúci Železničnej spoločnosti Slovensko v oblastnej správe novozámockého depa. Sprevádza medzinárodné vlaky.

Dali mu šancu, keď mal len devätnásť.


1

Goralská kultúra, koncert Richarda Müllera, The Duchons, skupiny Gladiator a Katky Knechtovej.


Mužstvo OŠK Baník Stráňavy v sezóne 2024/2025.

Kompas futbalového fanúšika pred novou sezónou.


Výroba vlastnej elektrickej energie je kľúčom k širokým možnostiam úspory.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu