KONSKÁ. Na trati miestnej železnice na zastávke Konská sa usilujú o oživenie budovy železničnej stanice a obnovu miestnej výhybne. Hoci ide o zdĺhavý proces, dianie nabralo rýchly spád.
„Už v tomto roku sa plánuje v Konskej pri Rajci vybudovanie výhybne, čo bude znamenať vytvorenie podmienok pre dôležitú zmenu v grafikone vlakovej prevádzky na trati. Osobné vlaky budú môcť chodiť častejšie,“ spomína žilinská poslankyňa a jedna z iniciátorov obnovy Iveta Martinková.
Ako hovorí, pre Rajeckú dolinu prinesie táto výhybňa viacstranné benefity. Zvýši komfort hromadnej dopravy a prispeje k zlepšeniu životného prostredia.
„Vzniknú oveľa lepšie podmienky na to, aby ľudia zanechali automobily doma a nasadli do vlaku, čím tiež príde šanca na zníženie záťaže doliny automobilovou dopravou,“ pokračuje Martinková. Verejnú dopravu v Rajeckej doline treba podľa jej slov dostať na úroveň 21. storočia a zároveň odľahčiť cesty.

Okrem toho chcú zvýšiť počet zastávok vlaku v meste Žilina. Trať by tak mohla byť integrovaná do systému mestskej hromadnej dopravy. V tomto zmysle vypracovali aj návrh do mestského zastupiteľstva, ktorý poslanci prijali. „Sú v ňom zakotvené požiadavky, aby vedenia mesta Žilina vynaložilo snahu pre túto integráciu,“ pokračuje poslankyňa.
O zlepšenie pomerov na lokálnej železnici Žilina – Rajec sa vyše roka usiluje aj spolu s mestským poslancom Petrom Čerňanom a historikom dopravy Petrom Šimkom.
Po množstve spoločných rokovaní a rozsiahlej príprave podkladov majú dnes podporu od štátneho tajomníka ministerstva dopravy Igora Chomu a predsedu predstavenstva OOCR Rajecká dolina a poslanca Národnej rady Petra Slyška.
Zmysel chcú dať aj budove
Napredovať sa im darí aj v prípade zanedbanej budove stanice Konská pri Rajci, ktorej správcom sú Železnice Slovenskej republiky.
Upravené bolo jej okolie, odstránili pováľané oplotenie aj náletové dreviny. Pri budove stálo i nevzhľadné a nefunkčné bývalého sociálne zariadenie. To zbúrali.

„Požiadali sme o prehliadku budovy, aby sme zistili stav interiéru. Naša komunikácia s Oblastným riaditeľstvom ŽSR v Žiline bola posunutá na Oblastnú správu majetku v Bratislave,“ podotýka Martinková s tým, že ďalšie využitie budovy ešte jasné nie je.
Zvažujú sa viaceré varianty. Ak by budovu nevyužili železnice, mohla by byť napríklad so súhlasom VÚC a ŽSR využitá na rozšírenie expozície Múzea dopravy v Rajeckých Tepliciach.
Ukrýva hodnotné prvky
V každom prípade je však podstatné zachovanie hodnôt objektu. Ukrýva totiž množstvo pôvodných prvkov.