Obávajú sa ho rodičia aj učitelia. Slovné hodnotenie riešia i v žilinskom centre

Renáta Fogeltonová vysvetľuje jeho význam.

Renáta Fogeltonová (vľavo) vedie Regionálne centrum podpory učiteľov Žilina a Bytča.Renáta Fogeltonová (vľavo) vedie Regionálne centrum podpory učiteľov Žilina a Bytča. (Zdroj: archív Renáta Fogeltonová)

ŽILINA, BYTČA. Základné školy postupne prechádzajú na slovné hodnotenie žiakov. Zmena prináša nové výzvy aj otázky, pričom tie nemajú len rodičia. Pedagogickí zamestnanci sa obracajú aj na Regionálne centrum podpory učiteľov, ktoré im poskytuje rôznorodú podporu aj v rámci Bytčianskeho a Žilinského okresu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pedagógovia i rodičia sa rozdeľujú na dve skupiny. Na tých, ktorí nemajú problém s akoukoľvek zmenou a tých viac konzervatívnych, ktorí sa ťažšie vzdávajú dlhoročných návykov. Hľadáme riešenia na nové výzvy,“ hovorí riaditeľka centra a stredoškolská učiteľka RENÁTA FOGELTONOVÁ s tým, že slovné hodnotenie sa javí ako prínosné.

SkryťVypnúť reklamu

Učitelia sa k vám okrem iného chodia poradiť. Je horúcou otázkou aj aktuálne zavádzanie slovného hodnotenia na základných školách?

V Regionálnom centre podpory učiteľov ponúkame učiteľom základných škôl podporu, či už individuálnu, alebo skupinovú s tým, že sa dotýkame mnohých tém. Vrátane kurikulárnej reformy, ktorá sa začala zhruba pred dvoma rokmi.

Slovné hodnotenie je hodnotiaci opis toho, ako žiak plnil ciele. Má v procese učenia nielen hodnotiacu, ale hlavne formatívnu funkciu. Formatívne hodnotenie je proces priebežného hodnotenia počas školského roka. Má pozitívne aspekty, pretože zvedomuje dieťaťu to, kam ide, kde je a ako príde do cieľa.

Zameriava sa na rozvoj, a preto učiteľ dáva žiakom konštruktívnu spätnú väzbu, žiaci hodnotia vlastný pokrok, aktívne sa učia hodnotiť svoju prácu a stanovujú si ciele. Sumatívne hodnotenie má za cieľ zhodnotiť celkové výsledky žiaka napríklad na konci školského roka.

SkryťVypnúť reklamu

Vítajú rodičia slovné hodnotenie?

Víta ho naozaj len malé množstvo rodičov, skôr sú k nemu odmietaví. Zapojenie rodičov do procesu hodnotenia je kľúčové pre komplexný rozvoj dieťaťa.

Rodičia majú často strach z neznámeho, nemajú skúsenosť s iným typom hodnotenia, pretože sa veľa rokov hodnotilo len známkou. Tu vzniká priestor na otvorenú komunikáciu s rodičmi a samozrejme aj spoluprácu.

Prečítajte si aj Do zdevastovaného zámku vrazili milióny. Manželia naďalej financujú práce z vlastných úspor Čítajte 

Slovné hodnotenie nie je o napísaných či povedaných vetách, ale o prístupe. Jeho zámerom je, aby aj dieťa bolo účastné na samotnom hodnotení a časom zaň prezvalo zodpovednosť.

Dieťa je zaangažované tým, že má určitú štartovaciu čiaru, pozná svoje ciele, na základe reflexie a spätnej väzby postupne sleduje vlastné pokroky. V takomto procese každý žiak pocíti svoj úspech.

SkryťVypnúť reklamu

Význam slovného hodnotenia približujeme aj rodičom. Niekedy rodičia očakávajú okamžité výsledky, nehľadajú spoločný cieľ s učiteľom a teda ani najlepšie riešenie pre žiaka.

V Česku napríklad funguje triáda, kde sa stretne učiteľ, rodič aj dieťa. Dieťa prezentuje svoje schopnosti, výsledky. Komunikácia sa v rámci triády dostane na úplne inú úroveň. Triády som si skúsila aj ja pri starších žiakoch a videla som ten zásadný a potrebný rozdiel. V atmosfére dôvery a podpory sa jednoduchšie rozvíjajú hodnoty, ktoré pomáhajú vytvárať inšpiratívne a podnetné školské prostredie.

Vplýva aj na pocity detí?

Určite, slovné hodnotenie sa odráža hlavne na psychickej pohode a mentálnom zdraví detí. Vnímam ho ako veľmi pozitívne, ak žiaka nedomotivuje, ak aj v niečom zaostáva, naopak malo by žiaka nabádať zlepšiť sa.

Zanikne zároveň porovnávanie sa medzi deťmi? Je aj to výlučne pozitívne?

U detí je dôležité objaviť ich jedinečnosť a talenty. Nikdy nebudeme všetci rovnakí a v slovnom hodnotení je táto rozmanitosť skvele zohľadnená. Každý je lepší v niečom inom, dieťa pochopí, že netreba súperiť, ale spolupracovať.

Vzájomné porovnávanie neprináša taký úspech ako dopĺňanie jedinečností do celku v spolupráci. Deti by sme preto mali viesť k poznaniu ich silných stránok.

Nie je udelenie slovného hodnotenia pre učiteľov väčšia záťaž?

Je pravda, že učitelia majú isté obavy, čo ale zozačiatku nie je nič nezvyčajné.
Učíme sa celý život. Schopnosť neustále učiť sa je jednou z najdôležitejších zručností rýchlo meniaceho sa sveta 21. storočia.

Pri správne nastavenom procese učiteľ a hlavne žiak zažije zmysluplnosť a praktickosť slovného hodnotenia. Ako každý nový postup prinesie aj do životov učiteľov množstvo otázok, pokusov i omylov.

Možno vás zaujme Dva góly za 24 sekúnd, tvrdé zákroky, viacero šarvátok. Opora Žiliny skončila v nemocnici Čítajte 

Pri plnom vnímaní prichádzajúcich generácií detí zisťujeme, že v školách sa ocitáme s takmer novým druhom človeka, ktorý si vyžaduje aj v hodnotení iný prístup. Slovné hodnotenie určite nemožno zúžiť len na správnu formuláciu.

Je v ňom množstvo malých krokov, hodnotiacich celkov, ale i vizualizácií, hlavne pri malých deťoch. Nejde len o teóriu, veľmi dobré výsledky daného hodnotenia sú už známe v mnohých krajinách, majú ich už aj v Čechách, kde sa ako pedagógovia chodíme inšpirovať.

Aký je postoj kolegov?

Pedagógovia i rodičia sa rozdeľujú na dve skupiny. Na tých, ktorí nemajú problém s akoukoľvek zmenou a tých viac konzervatívnych, ktorí sa ťažšie vzdávajú dlhoročných návykov. Hľadáme riešenia na nové výzvy, ktoré prichádzajú so zmenami, aby sme plnohodnotne pripravili deti na spokojný a úspešný život v 21. storočí.

Väčšina pedagógov vedie žiakov k dosahovaniu cieľov vo vzdelávaní, väčší dôraz je teraz kladený na sebareflexiu, spätnú väzbu, aby nastal proces sebapoznania, vlastných silných stránok a pochopenie detí, aký štýl učenia je im vlastný.

Toto vníma väčšina učiteľov ako potrebnú zručnosť pre úspešný život v nastávajúcich rokoch. Ide o dva prístupy v slovnom, formatívnom hodnotení: formovanie inými a formovanie seba samého. Je vhodné, aby sa oba prístupy uplatňovali rovnomerne a rovnocenne.

Viete už teraz odporučiť, čím sa treba pri zostavovaní slovného hodnotenia riadiť?

Komplexný hodnotiaci systém pre kurikulárnu reformu je zverejnený na stránkach ministerstva školstva. Je momentálne už postupne zavádzaný do škôl. Dôraz sa v ňom kladie práve na slovné hodnotenie, a to hlavne v prvých ročníkoch základnej školy.

Prečítajte si aj Viaceré nehnuteľnosti za pár tisíc predávajú i v Žilinskom kraji. Štát sa zbavuje ďalšieho majetku Čítajte 

Učitelia sa už začínajú orientovať v nových materiáloch, zúčastňujú sa školení a mnohých ešte čaká podrobné zoznamovanie sa s krokmi hodnotenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 166
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 963
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 5 971
  4. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 507
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 415
  6. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 873
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 337
  8. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 193
  1. Janka Bittó Cigániková: Realita slovenského zdravotníctva: Zaplať, aby si sa mohol starať o pacientov!
  2. Vladimír Bilohuščin: Pozmeňovacie tornádo v zákone o vysokom školstve
  3. Dalibor Eštočák: Strácame hodnoty? Pečivo, práca a úcta v čase "sociálnej demokracie"
  4. Jana Reková: Rifle ma zradili
  5. Radovan Čipka: Nastal čas strácať nádej?
  6. Monika Albertiová: Politici zo Smeru sa boja prehry vo voľbách. Posunúť ich ale mirnix-dirnix nejde len tak!
  7. Andrea Podešvová: Nevera bude trestným činom?
  8. Juraj Sališ: Prečo to nemôže EÚ v súčasnej podobe ekonomicky ustáť.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 872
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 17 632
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 299
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 392
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 175
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 785
  7. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 5 610
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 797
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Deťom poskytuje aj vysoko špecializovanú starostlivosť.


Pípanie pokladníc, hlasná hudba a neustále hlásenia z reproduktorov. Pre väčšinu z nás bežná kulisa nákupu, pre ľudí s poruchou autistického spektra však extrémne zmyslové preťaženie.


Chodkyňa zomrela v nemocncici.


O projekte Energia seniorom sa budeme v podcaste MY S VAMI rozprávať s hovorkyňou spoločnosti Stredoslovenská energetika M. Krivou.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu