ŽILINSKÝ KRAJ. Žilinský samosprávny kraj pokračuje vo výstavbe nových cyklotrás. Za viac ako 6,5 milióna eur vzniknú nové úseky Vážskej cyklotrasy pri Bytči a cyklodopravná trasa spájajúca Varín a Nezbudskú Lúčku. Prví cyklisti by sa po nových cyklotrasách mohli previesť začiatkom budúceho roka.
V januári sa začala výstavba 12-kilometrového úseku Vážskej cyklotrasy medzi hranicou Trenčianskeho a Žilinského kraja smerom na Bytču a Kotešovú. Projekt financovaný z eurofondov si vyžiada takmer 4,2 milióna eur.
"Cyklotrasa povedie popri Hričovskom kanáli a prepojí Bytču s Považskou Bystricou. Prechádza cez viaceré katastrálne územia – Mikšová, Hvozdnica, Predmier, Malá Bytča, Veľká Bytča, Hliník nad Váhom a Kotešová. Z Bytče bude pokračovať približne tri kilometre po existujúcich komunikáciách a napojí sa na cyklotrasu Kotešová – Hričovská priehrada, ktorú sme dokončili v roku 2022," uviedol Peter Mráz, vedúci oddelenia cyklodopravy a dopravných stavieb ŽSK.

Súčasťou projektu bude aj výstavba dvoch mimoúrovňových podjazdov na frekventovaných cestách I/10 v Bytči a II/507 v Kotešovej a nová lávka ponad Vážsky kanál v katastri obce Hvozdnica.
Vytvoria 120 kilometrov dlhý cyklookruh
Českým partnerom projektu je obec Prostřední Bečva, ktorá vybuduje 2,2 kilometra nového cykloúseku a 7 kilometrov dopravného značenia smerom na Pustevny. Okrem toho pribudne aj 5,4 kilometra dlhý turisticko-náučný chodník pre peších v oblasti Pustevní, kde sa nachádzajú ikonické stavby architekta Dušana Jurkoviča – Libušín a Maměnka.
Ich prepojením s Vážskou cyklotrasou vznikne aj doplnkový 120 kilometrov dlhý cykloturistický horský Valašsko-Považsko-Kysucký cyklookruh. Ten bude vedený po existujúcej sieti značených cykloturistických trás na oboch stranách hranice po menej frekventovaných cestách III. triedy, miestnych komunikáciách a lesných cestách.
„Na ňom bude cyklista navigovaný prostredníctvom QR kódov na smerovníkoch aj k 20 TOP atraktivitám regiónu, po 10 na každej strane. Na Slovenskej strane sú to napríklad Považský hrad, Súľovské skaly, Sobášny palác v Bytči, Popperovo mauzóleum a židovský cintorín v Hliníku nad Váhom, Hrad a park Budatín, či Hrebeňovka Javorníkov,“ vysvetlila županka Erika Jurinová.

Rozšírenie cyklotrasy v okolí Žiliny
Žilinský samosprávny kraj začal v januári s výstavbou ďalšieho úseku Vážskej cyklotrasy. Nový 2,1-kilometrový úsek medzi Varínom a Nezbudskou Lúčkou vzniká s podporou Plánu obnovy a odolnosti a jeho hodnota presahuje 2,3 milióna eur.
Táto cyklotrasa je súčasťou širšieho projektu, ktorý rieši dochádzku na bicykli do práce a škôl v koridore Teplička nad Váhom – KIA – Gbeľany – Varín – Nezbudská Lúčka – Strečno priemyselná zóna.
Celkovo obsahuje 11 trás a dopravných opatrení s celkovou dĺžkou približne 10 kilometrov. „Na stavbe sa odstránili dreviny, momentálne prebiehajú práce na zakladaní novej lávky ponad rieku Varínka v katastrálnom území Varína,“ uviedol Peter Mráz.
Prvá fáza zahŕňa vyznačenie cyklotrás v dĺžke približne 7,9 kilometra v koridore medzi obcami Strečno, Nezbudská Lúčka, Varín, Gbeľany, Nededza a Teplička nad Váhom.
Týka sa to územia obcí, v ktorých žije približne 13-tisíc obyvateľov. Projekt prepojí najmä miestne priemyselné zóny, kde pôsobí osem významných zamestnávateľov s viac ako 7400 zamestnancami. V oblasti sa nachádza aj päť základných škôl s viac ako 1700 žiakmi a učiteľmi.
„Vďaka tomuto projektu zlepšíme dostupnosť do práce a škôl nielen pre miestnych obyvateľov. V blízkosti novoznačenej cyklotrasy sa nachádza aj klenot Považia – Hrad Strečno, ktorý ročne priláka tisíce návštevníkov,“ uviedla predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.
Druhá fáza projektu zahŕňa výstavbu nového úseku Vážskej cyklotrasy medzi Varínom a Nezbudskou Lúčkou.
Tento 2,1-kilometrový úsek sa napája na jestvujúcu cyklotrasu na Vodnom diele Žilina v katastrálnom území Varína, neďaleko sútoku riek Varínka a Váh. V tomto bode sa zároveň začína aj Terchovská cyklotrasa.
Nový úsek povedie po pravom brehu Váhu a skončí v Nezbudskej Lúčke pri lávke cez rieku Váh do Strečna. Táto lávka bola koncom roka 2023 zrekonštruovaná v rámci cezhraničného projektu.

Trasa prispeje k zvýšeniu bezpečnosti cyklistov. Zároveň dôjde k prepojeniu dvoch historických dominánt – hradu Budatín a hradu Strečno – po oboch brehoch Váhu.