Prečo sa hovorí o spájaní škôl?
Chceme vytvoriť lepšie podmienky pre vzdelávanie a zároveň hospodárne nakladať s verejnými prostriedkami. Počet žiakov dlhodobo klesá – napríklad v roku 2023 sa v Žilinskom kraji narodilo o 2209 detí menej ako v roku 1996. Naše školy boli budované pre väčšie ročníky zo 70. a 80. rokov, takže dnes máme nedostatočne využité priestory, o ktoré sa treba starať. To znamená nielen vykurovať a udržiavať, ale aj rekonštruovať a modernizovať vybavenie – stroje, učebné pomôcky či laboratóriá.
Ak udržiavame nevyužité alebo poloprázdne priestory, chýbajú nám peniaze na skvalitňovanie výučby. Preto hľadáme spôsob, ako sústrediť výučbu efektívnejšie a ušetrené prostriedky investovať do kvality vzdelávania.
Ide teda len o administratívne spájanie škôl, nie o ich sťahovanie?
Áno, spájanie je v prvom rade administratívne. Školy zostanú tam, kde sú, a budú naďalej fungovať ako samostatné vyučovacie jednotky. Zmena sa dotkne hlavne riadenia – spoločné vedenie škôl prinesie efektívnejšie spravovanie miezd, údržby, nákupov či administratívy. V Česku podobný model priniesol úsporu nákladov minimálne 20 %.

Znamená to, že sa školy nebudú sťahovať ani premenovávať?
Presne tak. Spojené školy budú mať spoločné vedenie, ale jednotlivé organizačné zložky si ponechajú svoj doterajší názov, budú fungovať v pôvodných priestoroch a žiaci budú mať na vysvedčení názov zložky školy, ktorú budú navštevovať
Ktorých škôl sa spájanie týka?
Predovšetkým tých, ktoré majú menej ako 300 žiakov. Analýzy Útvaru hodnoty za peniaze a Inštitútu vzdelávacej politiky ukazujú, že takéto školy sú dlhodobo ekonomicky neudržateľné a nedokážu sa rozvíjať, sú stagnujúce. Ich spojenie s inou školou im poskytne stabilitu, lepšie finančné zázemie a možnosť rozvoja.
Kritici tvrdia, že sa budú rušiť odbory.
Práve naopak. Spojenie škôl nám umožní udržať aj odbory, o ktoré je síce menší záujem, ale sú dôležité pre trh práce.
Niektoré odbory sa dnes nedajú otvoriť, pretože zákon predpisuje minimálny priemerný počet žiakov na triedu. Ak má škola o odbor malý záujem, musí ho buď zavrieť, alebo ho otvoriť na výnimku, čo je však finančne neudržateľné.
V spojenej škole vieme však žiakov takýchto odborov – napríklad murárov, agromechanizátorov a biochemikov zlúčiť do jednej triedy. Všeobecné predmety budú mať spoločne, odborné predmety bude mať každý odbor zvlášť. Takto vieme udržať aj odbory, ktoré sú pre región dôležité, ale momentálne je ich pre nízky počet študentov ťažké otvoriť.

Bude sa v školách prepúšťať?
Nie, neočakávame hromadné prepúšťanie. V školstve, rovnako ako v iných odvetviach, postupne dochádza k prirodzenému odchodu zamestnancov do dôchodku a zároveň je čím ďalej ťažšie získať učiteľov. Spájanie škôl nám pomôže efektívnejšie plánovať personálne obsadenie, ale neznamená automatické rušenie pracovných miest.
Je pravda, že kraj chce budovy škôl predať?
Keďže nejde pri týchto projektoch o sťahovanie škôl, nepôjde ani o predaje budov. Ak dôjde v budúcnosti k uvoľneniu budov, ich predaj je až posledná možnosť. Ak sa nájde iné využitie – napríklad pre vzdelávacie, sociálne alebo kultúrne služby – uprednostníme prenájom. Školské areály si navyše vyžadujú vysoké investície, takže o ich kúpu nie je veľký záujem. Napríklad budovu školy v Turanoch sa snažíme predať už niekoľko rokov, no zatiaľ bez úspechu.

Kedy by malo dôjsť k spájaniu stredných škôl v kraji?
Aktuálne vo všetkých regiónoch kraja prebiehajú diskusie o jednotlivých projektoch. Veľmi pozorne počúvam všetky pripomienky, ktoré nám pomáhajú nastaviť riešenie tak, aby sme čo najhladšie dosiahli cieľ – ekonomicky stabilné školy s dostatočnými prostriedkami na kvalitné vzdelávanie vo všetkých potrebných odboroch. O tom, ktoré projekty budú realizované, rozhodnú poslanci na zasadnutí zastupiteľstva Žilinského samosprávneho kraja.