VIŠŇOVÉ. Koncom februára 2026 by motoristi mohli po prvýkrát prejsť tunelom Višňové. S takýmto dátumom otvorenia ostro sledovaného diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala aktuálne operuje Národná diaľničná spoločnosť.
Diaľničiari potvrdili, že uzavreli dodatky s dodávateľmi stavebnej i technologickej časti tak, aby z hľadiska organizácie práce nič nebránilo odovzdať úsek do užívania približne o štrnásť mesiacov.
Podpísané dodatky potvrdzujú koordináciu medzi stavebnou a technologickou časťou. Práce na technológii budú prebiehať súbežne s dokončovaním stavebnej časti.
"Zároveň sa rozdelili stavebné práce tak, aby prioritne boli dokončené objekty nevyhnutné pre bezpečné a komfortné užívanie úseku. Stavebné objekty, ktoré nie sú potrebné pre sprejazdnenie, budú dokončené až následne. Ostatným dodatkom sa priblížil termín odovzdania do užívania motoristom a zároveň sa nenavýšila cena," informovala Národná diaľničná spoločnosť.
Rozdelenie zákazky spôsobilo problémy
Podľa generálneho riaditeľa NDS Filipa Macháčka za posledný rok so zhotoviteľmi rokovali desiatky náročných hodín. „Konečne je na stole konkrétny, záväzný a reálny harmonogram prác. Tým sa vyriešili nejasnosti a komplikácie spôsobené rozdelením zákazky na stavebnú a technologickú časť,“ podotkol Filip Macháček.
Bývalý minister dopravy Andrej Doležal rozhodol, že stavbu a technologické vybavenie tunela treba oddeliť, aby sa stavebné práce začali čím skôr. V tom čase to prezentovali ako rozumný krok. Tvrdili, že ak by naraz súťažili zhotoviteľa stavby aj technológie, tak sa termín predĺži o ďalšie dva roky.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček dnes rozdelenie obstarávania hodnotí negatívne.
„Zdedili sme veľmi nepríjemný stav, rozdelenie stavebnej a technologickej časti, a takisto, že bolo vypustené z verejného obstarávania stredisko správy a údržby diaľnic Žilina. Je to zlá situácia,“ povedal.
Niekto vedome zavádzal
Minister dopravy Jozef Ráž sa na poslednom kontrolnom dni na stavbe pochválil, že sa im termín podarilo skrátiť o viac ako rok.
„Tým, že dodávateľ technológií začal veľmi úzko spolupracovať s dodávateľom stavby, tak prvé výsledky sú na svete a tešíme sa z prvých stoviek metrov vozovky,“ poukázal na to, že v tuneli paralelne pracujú stavbári zo spoločnosti Skanska i dodávatelia technológie z PPA Control.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma len pred niekoľkými dňami prekvapil statusom na sociálnej sieti, že v hre bol termín otvorenia tunela dokonca až v polovici roka 2027. Takýto dátum však nikto oficiálne nekomunikoval.
Minister Ráž vysvetlil, že keď jeho predchodcovia spomínali rok 2025, mali na mysli iba dokončenie stavby, nie otvorenie diaľničného úseku.
„Niekto vedome zavádzal, že koniec stavby je v roku 2025, ale nikto nepovedal, že až potom nastúpi inštalovanie technológii. Niekto zámerne nehovoril pravdu,“ snažil sa obhájiť nový termín sprejazdnenia Višňového minister dopravy.
„Mali sme problém spojiť stavebnú a technologickú časť. To sa nám podarilo a tak môžeme diskutovať o viac ako ročnom skrátení termínu,“ doplnil ho Igor Choma.
