ŽLINA. Časť poslancov žilinského krajského zastupiteľstva na protest odišla zo zasadnutia a znemožnila pokračovanie rokovania regionálneho parlamentu okrem iného aj o budúcoročnom rozpočte.
Urobili tak po tom, čo žilinská županka Erika Jurinová stiahla z rokovania návrh uznesenia o regionálnych dotáciách. V ňom župa navrhovala poslancom väčší balík peňazí, ktorý budú môcť podľa svojho uváženia rozdeliť ako dotácie pre rôzne organizácie a kluby. Napriek vyššej sume niektorí poslanci žiadali ešte viac.
Erika Jurinová poslancom naznačila, že schému považuje za hračku v ich rukách a ďalšie navyšovanie výšky dotácie vníma ako vydieranie.
„Dovolím si informovať, že sťahujem tento bod z rokovania,“ oznámila žilinská županka po pomerne dlhej rozprave. V sále nastal ruch, niektorí poslanci sa postavili zo svojich stoličiek, opustili miestnosť a regionálny parlament tak nebol uznášaniaschopný. Predsedníčka samosprávneho kraja preto zasadnutie ukončila.

Šíria dobrú reklamu
Pre poslancov je možnosť rozdeľovať vlastný balík peňazí atraktívnym nástrojom. Každý z 57 zástupcov v krajskom zastupiteľstve mal doteraz pre svoje projekty 4700 eur. Tie mohol podľa vlastných preferencií rozdeliť pre miestne komunity a na projekty organizácií, klubov, na miestnu kultúru či na sociálne účely.
Skupina poslancov chcela túto sumu navýšiť až na 7436 eur. Zástancovia takejto formy dotácie poukazovali na to, že ide o najlepšie investované peniaze pre propagáciu krajskej samosprávy.
„Keď človek ide na hody alebo do kostola, a rozprávame sa s ľuďmi, tak tí ľudia nám hovoria, akí sme perfektní na tej župe, že im vieme dať konkrétne peniaze do ich organizácií cez rozpočtovú schému regionálne dotácie. Cez túto schému sa šíri dobrá reklama poslaneckého zboru, dobrá reklama Žilinského samosprávneho kraja,“ obhajoval návrh viacerých poslaneckých zborov Denis Cáder.
Navrhol presunúť peniaze na dotácie zo zdrojov, ktoré má župa vyčlenené na marketing, napríklad na tlač novín, ktoré bezplatne distribuuje do domácností.
„Koľkí z vás si prečítajú článok v časopise ZA kraj? Nestačí nám menej výtlačkov? Nestačí znížiť podporu v rámce marketingu župy? A my vieme adresne prispieť pre tých, ktorí to potrebujú. Peniaze sú často existenčné pre občianske združenia,“ obhajoval Cáder nárast dotačných zdrojov.
Kto zatelefonuje, ten dostane
Kritikom sa nepozdáva transparentnosť dotačnej schémy a sú presvedčení, že peniaze končia na účtoch spriaznených organizácií. Michal Uherčík tvrdí, že rozdeľovanie dotácií je o tom, kto zatelefonuje poslancom.
„Až mi slza vypadla, keď pán Cáder dával argumenty, prečo to zvýšiť. Mne prídu zbytočné prostriedky na marketing i regionálne dotácie, pretože ľudí VUC-ka nezaujíma. Náš cieľ by mal byť zvýšiť volebnú účasť a to nezvýšime, keď poslanec rozdá dotácie svojim kamarátom. Nemusíme sa hrať na to, že dávame srdcervúce príbehy o tom, ako v kostole niekto niekomu ďakuje, že dostal peniaze na striekačku,“ ironizoval Uherčík a navrhol dotačné peniaze využiť pre nákup techniky do škôl či zdravotníckych zariadení.