Niekedy stačí sadzbu upraviť a pri rovnakom množstve spotrebovanej energie vás potešia nižšie faktúry. Zistite všetko, čo o nej potrebujete vedieť, v akých situáciách je vhodné ju skontrolovať a podľa potreby aj zmeniť.
Sadzba má byť šitá na vaše podmienky
Každá sadzba má iný mesačný poplatok za odberné miesto, ako aj samotný poplatok za spotrebované kWh, pričom niektoré sadzby majú rozdielne ceny aj v rámci dňa. Stanovenie vhodnej sadzby pre nehnuteľnosť sa odvíja od dvoch základných faktorov:
- Účel, na ktorý sa elektrina využíva. Je rozdiel, či využívate len bežné spotrebiče alebo máte napríklad elektrický kotol na ohrev vody, prípadne elektrické vykurovanie.
- Predpokladaná ročná spotreba elektriny. Orientovať sa môžete podľa minuloročných vyúčtovaní alebo na základe zmeny spotreby, ktorú očakávate.
Inú sadzbu teda budú mať dôchodcovia, ktorí majú relatívne nízku spotrebu rozloženú do celého dňa a využívajú len bežné spotrebiče, a inú pracujúci ľudia, ktorí majú elektrické vykurovanie a v noci napríklad nabíjajú elektromobil.
Odborníci zo Stredoslovenskej energetiky sa pomerne často stretávajú s tým, že zákazníci výber vhodnej sadzby vôbec neriešia. „Zákazníci často nevedia, kedy treba uvažovať nad zmenou sadzby, a to najmä v prípade jednotarifných sadzieb DD1 a DD2,“ vysvetľuje Richard Uríček, riaditeľ sekcie Starostlivosť o zákazníkov SSE.
Dodáva, že jedným z problémových prípadov je neskoré riešenie zmeny sadzby pre novostavbu. „Pred stavbou nehnuteľnosti si zákazníci uzatvoria zmluvu s najnižšou sadzbou DD1, čo je v tom čase správne, keďže odber elektriny nie je vysoký. Následne však nepožiadajú o zmenu sadzby po tom, ako začnú nehnuteľnosť využívať a nasťahujú sa do nej.“
Výsledkom môžu byť nedoplatky na faktúre, ktoré zákazníci neraz musia riešiť splátkovým kalendárom. Kolaudácia a nasťahovanie sa do novostavby sú vždy dôvodom na preverenie vhodnej sadzby, aby ste sa vyhli takýmto nepríjemným situáciám.

Zmena počtu osôb v domácnosti je zásadná
Úpravu sadzby treba zvážiť aj pri zmene počtu osôb v domácnosti. Či už sa vám napríklad narodilo bábätko, alebo, naopak, sa váš potomok odsťahoval, overte si, či je vaša sadzba stále vhodná.
Takmer určite by ste mali zmeniť sadzbu, ak odberné miesto dlhšie nebudete využívať – či už cestujete do zahraničia, alebo napríklad uvažujete o jeho predaji.
Veľkú úlohu hrá ohrev vody, spôsob vykurovania aj nové spotrebiče
„Preveriť vhodnosť sadzby jednoznačne treba pri zmene spôsobu ohrevu vody, napríklad z plynu na elektrinu alebo naopak. To isté platí aj o zmene spôsobu vykurovania, či už z elektrického na iné, alebo naopak,“ približuje Richard Uríček zo SSE.
Situáciou, v ktorej môže byť výhodné sadzbu zmeniť, je napríklad kúpa sauny náročnej na elektrickú energiu. Podobne je to aj s bazénom, pri ktorom bude zvyšovať spotrebu filtrovanie vody. Ďalšou takouto zmenou je aj kúpa viacerých nových spotrebičov či napríklad zapojenie nabíjacej stanice pre elektromobil.
Máte sadzbu nastavenú správne?
Sadzbu, ktorú aktuálne využívate, nájdete v zákazníckej eZóne SSE alebo v ročnom vyúčtovaní v rámci údajov o odbernom mieste. Ak si nie ste istí, či je vaša sadzba stanovená správne, overte si ju pomocou špeciálnej kalkulačky. Stredoslovenská energetika svojim zákazníkom raz ročne zasiela na e-mail bezplatné personalizované videoporadenstvo. Odborníci z SSE sa bezprostredne po fakturácii pozrú na vašu spotrebu energií, sadzbu, ktorú využívate, a v prípade potreby vám navrhnú úpravu, ktorá vám pomôže ušetriť aj desiatky eur ročne.
O zmenu môžete požiadať online
Zmena sadzby už patrí medzi úkony, o ktoré môžete požiadať aj online prostredníctvom zákazníckej eZóny SSE z pohodlia domova. Využiť môžete aj online formulár priamo na internetovej stránke SSE, e-mail alebo zákaznícku linku. Na zmenu vždy potrebujete EIC kód svojho odberného miesta, ktorý nájdete na faktúre. Podľa toho, na akú sadzbu chcete prejsť, nezabudnite doplniť aj ďalšie potrebné informácie či skontrolovať všetky technické predpoklady. Vďaka zákazníckej eZóne SSE máte prehľad o ročnej spotrebe energií vo svojej domácnosti či na viacerých odberných miestach. Jednoducho si overíte, či a aký nedoplatok alebo preplatok aktuálne máte, a rovnako viete z pohodlia domova zaplatiť svoje faktúry a zálohy za energie online. Prehľady o ročnej spotrebe, zálohových platbách, faktúrach, aktuálnej sadzbe máte so zákazníckou zónou vždy na jednom mieste. Navyše si cez eZónu SSE rýchlo a jednoducho objednáte nové služby od Stredoslovenskej energetiky, zadáte samoodpočet, vyriešite prepis energií a svoje požiadavky súvisiace s odberom plynu či elektriny zadáte 24/7 rýchlo a pohodlne, nech ste kdekoľvek. Ak patríte medzi zákazníkov Stredoslovenskej energetiky, v eZóne SSE nájdete aj svoj osobný zľavový kód, ktorý môžete využiť na vybraný sortiment kvalitných produktov od overených značiek. Viac o výhodách eZóny SSE nájdete na sse.sk/ezonainfo.