ŽILINA. Národný dopravca chce na svoje trasy nasadiť ďalšie Vectrony. Železničná spoločnosť Slovensko vyhlásila obstarávanie na prenájom pätnástich rušňov, pričom v budúcnosti ráta s tým, že získa ďalších pätnásť.
Očakáva, že nasadenie nových Vectronov od nemeckého výrobcu Siemens Mobility zlepší spoľahlivosť vlakovej dopravy a zníži meškania. Tie spôsobujú aj časté poruchy starých rušňov, z ktorých mnohé dosahujú vek až 50 rokov. Okrem trasy medzi Bratislavou a Košicami by mali byť nasadzované na medzinárodných linkách do Viedne, Prahy či Budapešti.
Elektrické rušne rady 350, takzvané Gorily, už dnes nedokážu konkurovať moderným technológiám. S maximálnou rýchlosťou 160 km/h a zastaraným systémom ETCS na úrovni Level 1 nespĺňajú súčasné štandardy potrebné na efektívnu medzinárodnú dopravu. Navyše, ich údržba je čoraz náročnejšia a nákladnejšia, čo negatívne ovplyvňuje ich spoľahlivosť.
Železničný dopravca už má skúsenosti s elektrickými Vectronmi 383. Od roku 2018 využíva desať rušňov tohto typu pre svoje vnútroštátne aj medzinárodné výkony.
Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický poukazuje na to, že počas používania tohto typu rušňa prevázdkyschopnosť neklesla pod 97 %.
“Nasadenie nových Vectronov zlepší spoľahlivosť vlakovej dopravy a zníži meškania, ktoré sú aktuálne spôsobené poruchami starých rušňov. Prevádzkyschopnosť nových Vectronov je očakávaná na úrovni 95 %, čo je významné zlepšenie oproti starým rušňom typu 350, ktoré dosahujú prevádzkyschopnosť len okolo 70 %,” porovnal Drevický údaje o spoľahlivosti.

Pripomenul, že rozhodnutie obstarať hnacie vozidlá sú súčasťou širšieho plánu modernizácie, ktorý zahŕňa aj postupné vyraďovanie zastaraných rušňov. Dopravca plánuje nasadiť pätnásť nových strojov na trate už v prvom štvrťroku budúceho roka.
Linky, na ktoré nasadia Vectrony
- Bratislava – Žilina – Poprad – Košice,- Košice – Žilina – Ostrava – Praha,- Žilina – Púchov – Olomouc – Praha,- Košice – Budapešť,- Bratislava – Viedeň
Maximálnu rýchlosť na Slovensku nevyužijú
Vectrony sú schválené na prevádzku okrem Slovenska aj v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Maďarsku či Nemecku a môžu byť tak nasadené na medzinárodné trasy bez ďalšieho schvaľovania. Sú vybavené systémom ETCS Level 2, ktorý je nevyhnutný pre prevádzku na modernizovaných tratiach v Európe. Napríklad v Českej republike bude od 1. januára 2025 povinné používanie vlakov vybavených týmto systémom.