ŽILINA. Viac ako sto miliónov eur by mohlo v najbližších rokoch smerovať do žilinskej mestskej hromadnej dopravy. Vedenie dopravného podniku a samospráva pracuje na troch projektoch, ktoré majú posilniť smerovanie k udržateľnej a ekologickej doprave.
Kým rozsiahla prestavba depa za 29 miliónov sa už začala, v príprave je jeden ešte väčší projekt. Po tridsiatich rokoch fungovania trolejbusovej dopravy chcú v Žiline kompletne obnoviť trolejbusové vedenie v meste, stĺpy i trakčné meniarne. Stáť to bude 70 až 90 miliónov.
Okrem toho môže mesto rátať s ďalšími 12 miliónmi na nákup parciálnych trolejbusov, elektrobusov a výstavbu nabíjacej infraštruktúry.
Budovanie funkčnej mestskej hromadnej dopravy sa stáva pre žilinskú samosprávu absolútnou prioritou.
Čulý stavebný ruch v depe
Rozsiahly areál Dopravného podniku mesta Žilina na Kvačalovej ulici sa zmenil na stavenisko. Na jedno miesto chcú sústrediť svoje dve depá. K trolejbusom, ktoré tu boli sústredené od začiatku deväťdesiatych rokov, sa presťahujú aj autobusy z Košickej ulice. Vzniká tak prakticky od základu nová údržbová základňa vozidiel DPMŽ.
V januári tu spustili veľkú výstavbu a pokrok na stavbe je výrazný. Za čiastočne zmodernizovanou administratívnou budovou vyrástli dva rozsiahle nové objekty pre údržbu vozidiel. Pred dokončením je prístrešok pre trolejbusy a v areáli pribudne nová budova pre údržbu vozidiel, lakovňa a diagnostické centrum pre trolejbusy.
Konateľ Dopravného podniku mesta Žilina Mikuláš Kolesár tvrdí, že v dopravnom podniku už cítili investičný dlh.
„Za tridsať rokov, čo stojí dopravný podnik, sme neinvestovali do modernizácie, Investičný dlh spočíval aj v tom, že technológie vo vozidlách sú na inej úrovni a údržba prebieha úplne inak, pribudlo veľa elektroniky. Tieto priestory sú už na nové technológie pripravené,“ ukazuje na rozostavaný objekt servisného strediska pre trolejbusy v zadnej časti areálu.
Súčasťou vynovenej základne sú vsakovacie nádrže, v ktorých zachytia vodu zo všetkých striech. Voda z celého areálu sa potom koncentruje v bazéne a po očistení sa používa sa na umývanie vozidiel. Budovy budú mať zelené strechy, ktoré majú zo sedemdesiatich percent kompenzovať zastavanú zeleň.

Okrem výstavby nových budov zrekonštruujú všetky pôvodné objekty, pribudne čerpacia stanica pre autobusy a obnovia komunikácie v areáli. Všetko by to mali stihnúť do konca budúceho roka.
„Ideme podľa harmonogramu. Ktorý máme dohodnutý so zhotoviteľom. Nepredpokladáme väčšie zdržania. Takže sa optimisticky pozeráme na termín ukončenia,“ odhaduje šéf dopravného podniku.