TERCHOVÁ. Nádherné pohľady na malofatranské kopce, ostré skalné masívy a upravené dediny. Cesta II/583, ktorá spája Žilinu s oravskou Párnicou a ďalej smeruje až do Kraľovian, by bola pre motoristu sama o sebe turistickou lahôdkou, keby intenzita dopravy na nej nebola taká výrazná.
Úzka a kľukatá cesta s nebezpečnými križovatkami prechádza cez centrá viacerých turistických obcí. Situáciu zhoršujú aj časté nehody s lesnou zverou.
V úseku od Gbelian do Terchovej v smere od Žiliny prejde denne asi 10-tisíc vozidiel. Ich počet sa v nasledujúcich dvoch mesiacoch minimálne zdvojnásobí. Cez Terchovskú dolinu totiž povedie obchádzková trasa osobných áut v čase, keď práce na skalnom brale zablokujú mimoriadne vyťaženú cestu pod Strečnom.
Obmedzenia pod Strečnom
Premávka riadená semaforom
- 5. 8. 2024 – 9. 8. 2024
- 12. 8. 2024 – 16. 8. 2024
- 19. 8. 2024 – 23. 8. 2024
- 9. 9. 2024 – 13. 9. 2024
- 16. 9. 2024 – 20. 9. 2024
Úplná uzávierka cesty
- 10. 8. 2024 – 11. 8. 2024
- 17. 8. 2024 – 18. 8. 2024
- 24. 8. 2024 – 25. 8. 2024
- 7. 9. 2024 – 8. 9. 2024
- 14. 9. 2024 – 15. 9. 2024
- 21. 9. 2024 – 22. 9. 2024
- 28. 9. 2024 – 29. 9. 2024
Spojnicu západu a východu čiastočne uzavrú už v pondelok 5. augusta.
Na cestu postavia semafory a prejazd umožnia len jedným smerom. Už počas pracovných dní si niektorí vodiči vyberú terchovskú trasu, ak na nej stratia menej času.
Podľa plánov by obmedzenia mali trvať 24 pracovných dní.
Kritická situácia nastane počas víkendov, keď pod hrad Strečno nepustia nikoho. Vtedy nebudú mať vodiči na výber a Terchová bude jediná cesta na severe, ktorá prepojí západ s východom. Pustia tu len osobné autá.
Na úseku cesty v katastri obcí Zázrivá a Terchová platí zákaz vjazdu pre vozidlá s hmotnosťou nad 7,5 tony.
Dopravný analytik Ľubomír Palčák si netrúfa povedať, či nápor dopravy cesta zvládne.

„Je to cesta, kde sú zúžené parametre, veľa častí je bez krajnice, celý úsek nie je prispôsobený na takú intenzitu. Hovorím o oblúkových pomeroch, šírkových pomeroch. Intenzita bude vysoko prekročená,“ upozorňuje Palčák a tvrdí, že dôležité bude, aby vodiči mali presné a pravidelne informácie o stave dopravy, aby si vedeli naplánovať cesty.
Cesta sa zmenila na diaľnicu
Terchovská dolina už podobné manévre zažila. Cestu pod Strečnom z rovnakých dôvodov odstavovali aj v rokoch 2016 a 2017.
Bývalý poslanec Národnej rady a exstarosta Terchovej Milan Laurenčík býva v turisticky atraktívnej obci hneď vedľa komunikácie. Už vtedy poukázal na to, že cesta sa zo dňa na deň zmenila na vyťaženú diaľnicu.