ŽILINA. Chcel ukončiť svoj život, no termín u psychiatra dostal až o šesť mesiacov. Aj pri takomto prípade bolo nápomocné žilinské Káčko, centrum, ktoré je pod zastrešením IPčka bezplatnou psychologickou oporou najmä pre mladých ľudí. Bez dlhých čakacích dôb s možnosťou anonymity.
Napriek nutnosti podobnej pomoci a nárastu ľudí s duševnými problémami sa však podmienky pre fungovanie organizácie zhoršujú.
„Neustále počúvame o tom, ako dôležitú a jedinečnú prácu robíme. Ale aktuálne nám hrozí, že od septembra sa táto pomoc výrazne obmedzí,“ hovorí riaditeľ OZ IPčko Marek Madro. Tento rok sa totiž množstvo štátnych zdrojov, ktoré IPčko potrebuje na svoje fungovanie, citeľne znížilo.

Výzvy, s ktorými rátali, sa buď nevyhlásili, alebo meškajú a boli skresané. Obmedzili preto náklady, šetrili na prevádzke, odborníci pracovali dva mesiace bez nároku na mzdu, no v súčasnosti hrozí viacerým zatváranie. Hoci k nim žilinské centrum zrejme patriť nebude, ťažkosti pociťuje.
Nájsť pomoc sa v Žiline stáva výzvou
V Žiline je pritom u detí a tínedžerov, ktorí patria aktuálne do najviac rizikovej skupiny, náročné získať už aj psychiatrickú pomoc.
I podľa žilinskej nemocnice je situácia u pacientov v detskom a adolescentnom veku najalarmujúcejšia. Ako priblížila jej hovorkyňa Zuzana Fialová, jediná pedo-psychiatrická ambulancia v okrese Žilina momentálne už zdravotnú starostlivosť neposkytuje. Otázne je navyše aj jej budúce fungovanie. Na kritický stav psychiatrie v celom kraji pritom nedávno upozornila aj žilinská župa.
„Naozaj aj my v Káčku vnímame, že v rámci Žilinského kraja je náročné získať psychiatrickú aj psychologickú pomoc. Naša služba je preto vítaná a v mnohých situáciách až suplujeme to, čo chýba zo strany štátu. Samosprávy si to uvedomujú. Potrebovali by sme však celkovo do budúcna viac podpory,“ hovorí psychologička z Káčka Žilina Marianna Heřmánková.
Snažia sa okresať výdavky, pomôcť ostatným centrám a čo najvyššiemu počtu ľudí, hoci v Žiline pracujú len dve. Za predošlý rok ich iba v tomto meste vyhľadalo osobne zhruba 600 ľudí, počet je ale oveľa vyšší, keďže pomoc im poskytujú aj telefonicky či emailovo.
Stigma pretrváva
„Najviac klientov máme prirodzene zo Žiliny, ale sme veľký kraj a mnohí za nami dochádzajú aj tri hodiny. Z Tvrdošína, Trstenej či Liptovského Mikuláša. Každý rok pritom klientov pribúda aj vďaka osvete. Odpovedáme na e-mail do 24 hodín a termín sa snažíme dať čo najskôr, pretože sme krátkodobá služba,“ rozpráva Heřmánková s tým, že ku klientom sa stavajú menej formálne v porovnaní s odborníkmi v zdravotníckych zariadeniach.