ŽILINA. Mala to byť najväčšia mestská investícia minulého volebného obdobia v Žiline, no zrejme z nej nič nebude ani v tomto funkčnom období samosprávy. Mestu sa nedarí posunúť v projekte zásadnej rekonštrukcie nového Bulváru.
Bulvár je pre Žilinčanov mimoriadne atraktívna lokalita s obľúbenými reštauráciami, kaviarňami a obchodíkmi blízko centra mesta. Široká trieda z päťdesiatych rokov je plná života a rozvíja sa aj napriek tomu, že stav verejného priestoru jej potenciálu nezodpovedá.
Mesto už pred rokmi v architektonickej súťaži vybralo návrh riešenia rekonštrukcie polovice mestskej triedy. Dokonca si vzalo úver, z ktorého malo financovať stavebné práce a napokon ho muselo rozpustiť v iných projektoch.
Projekt naťahuje ministerstvo životného prostredia
Jeden z účastníkov konania podal podnet na ministerstvo životného prostredia. Chce odpoveď, či projekt nemali posúdiť z hľadiska vplyvov na životné prostredie.
Už vyše rok čaká vedenie radnice na vyjadrenie envirorezortu. Kým nie je námietka vyhodnotená, samospráva sa nevie posunúť v získavaní územného rozhodnutia, ktoré sa začalo už v máji v roku 2022.
Obyvatelia novej časti Bulváru požadujú, aby mesto v projekte ponechalo viac výjazdov z vnútroblokov pre autá.
Ich požiadavka nekorešponduje s filozofiou projektu. Jeho autori chcú, aby bol Bulvár v maximálnej miere určený pre chodcov a cyklistov a doprava išla do útlmu.
Hlavný architekt mesta Žilina Rudolf Chodelka tvrdí, že na prvom mieste je chodec.
„Cieľom návrhu je zvýšenie pešej a cyklistickej dopravy. Znížiť rýchlosť dopravy, aby sa zvýšila bezpečnosť chodcov. Cieľom je vrátiť verejný priestor ľuďom, nie autám. Parkovacie kapacity sú redukované, cyklistické pruhy sa odstránia z chodníka, kde dochádza ku konfliktným situáciám,“ oznámil obyvateľom Chodelka a vyrátal, že kapacita parkovacích miest klesne zo súčasných 75 na 63.
Odporcovia návrhu oponujú, že týmto zásahom sa výrazne obmedzí, či dokonca úplne vylúči vjazd vozidiel na ulicu Antona Bernoláka.