Z chátrajúcej železničnej stanice v Konskej môže byť pamiatka, zachrániť sa ju chystá partia nadšencov

Proces obnovy môže byť zdĺhavý.

Budova pred vyše desiatimi rokmi.Budova pred vyše desiatimi rokmi. (Zdroj: Karel Horníček/FB Rajecká Anča - minulosť - prítomnosť - budúcnosť)

KONSKÁ. Usilujú sa o lepší osud nevyužívanej železničnej stanice Konská pri Rajci. Iniciátori jej záchrany by privítali vyhlásenie budovy za národnú kultúrnu pamiatku, pričom na jej zaradenie do pamiatkového fondu už pripravili aj návrh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako potvrdil i riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Žilina Miloš Dudáš, objekt má potenciál, kvôli ktorému by si podobné postavenie zaslúžil.

Pôvodné dvere, ozdobné prvky na fasáde či celková dispozícia budovy by tak zostali zachované aj pri prípadnej rekonštrukcii.

SkryťVypnúť reklamu

„Na Slovensku i v zahraničí je známych niekoľko prípadov, keď sa pamiatkovo nechránené budovy zbúrali, ustúpili modernizácii a potom sa kompetentní i verejnosť chytali za hlavu, aké škody vznikli,“ hovorí žilinská poslankyňa a iniciátorka obnovy stanice Iveta Martinková o význame pamiatkového fondu.

Po rokoch odomkli jej dvere

V návrhu na vyhlásenie budovy za pamiatku zhrnuli jej hodnoty aj vďaka návšteve budovy. Do interiéru sa nedávno podarilo dostať Martinkovej aj s historikom dopravy Petrom Šimkom, o zlepšenie pomerov na lokálnej železnici Žilina – Rajec sa usilujú i spolu s Petrom Čerňanom.

„Spočiatku som mala rozporuplné pocity, ale v konečnom dôsledku sa to vykryštalizovalo v pozitívny postoj. V celkom výbornom stave je pivnica, byt a podkrovie. Služobné miestnosti treba vyčistiť,“ spomína na prehliadku miesta s tým, že táto staničná budova je na trati spomedzi pôvodných zachovaná jediná.

SkryťVypnúť reklamu

Podotýka, že vedúcim stavby týchto železničných budov sa stal významný žilinský staviteľ a architekt talianskeho pôvodu Mikuláš Rauter. Bol tiež staviteľom Rosenfeldovho paláca v Žiline.

„Výpravná budova na zastávke s nákladiskom Konská, pôvodne železničná stanica, neskôr výhybňa, je typizovaná stavba, vybudovaná v železničnom štýle pre miestne železnice IV. veľkostnej triedy,“ uvádza historik dopravy Peter Šimko.

Postavili ju v roku 1899 na účely prevádzky jednej z troch železničných staníc na trati Žilina – Rajec.

Prečítajte si aj Víťazstvo Pellegriniho v okrese Žilina je prekvapením, myslí si politológ. Ako volili obce? Čítajte 

Chátrajúcemu objektu chce skupinka nadšencov vrátiť jeho dôstojnosť, a to aj v spolupráci so správcom objektu Železnicami Slovenskej republiky, ale tiež Krajským pamiatkovým úradom v Žiline.

„Spolupracujeme aj s OO CR Rajecká dolina v zmysle využitia budovy a celkovo celej trate aj na rozvoj cestovného ruchu. Budova stanice má všetky atribúty na to, aby bola v plnom rozsahu využitá. To, že dnes stojí opustená a poškodená, treba napraviť,“ podotýka iniciátorka záchrany.

SkryťVypnúť reklamu

Prioritou má byť podľa nej zachovanie možnosti využívať budovu na železničnú prevádzku.

Proces môže byť zdĺhavý

V rámci návrhu na vyhlásenie zaslal nedávno Šimko materiál s opisom budovy a fotografiami aj krajským pamiatkarom.

„Z informácií a fotografií si osobne myslím, že stanička v Konskej má architektonické aj etnické hodnoty, na základe ktorých by mohla byť vyhlásená za kultúrnu pamiatku. Má autentické pôvodné prvky aj v interiéri. Môj názor ale teraz nie je kľúčový,“ hovorí riaditeľ úradu Miloš Dudáš.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CARU9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 607
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 108
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 267
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 881
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 710
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu