Z chátrajúcej železničnej stanice v Konskej môže byť pamiatka, zachrániť sa ju chystá partia nadšencov

Proces obnovy môže byť zdĺhavý.

Budova pred vyše desiatimi rokmi.Budova pred vyše desiatimi rokmi. (Zdroj: Karel Horníček/FB Rajecká Anča - minulosť - prítomnosť - budúcnosť)

KONSKÁ. Usilujú sa o lepší osud nevyužívanej železničnej stanice Konská pri Rajci. Iniciátori jej záchrany by privítali vyhlásenie budovy za národnú kultúrnu pamiatku, pričom na jej zaradenie do pamiatkového fondu už pripravili aj návrh.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako potvrdil i riaditeľ Krajského pamiatkového úradu Žilina Miloš Dudáš, objekt má potenciál, kvôli ktorému by si podobné postavenie zaslúžil.

Pôvodné dvere, ozdobné prvky na fasáde či celková dispozícia budovy by tak zostali zachované aj pri prípadnej rekonštrukcii.

SkryťVypnúť reklamu

„Na Slovensku i v zahraničí je známych niekoľko prípadov, keď sa pamiatkovo nechránené budovy zbúrali, ustúpili modernizácii a potom sa kompetentní i verejnosť chytali za hlavu, aké škody vznikli,“ hovorí žilinská poslankyňa a iniciátorka obnovy stanice Iveta Martinková o význame pamiatkového fondu.

Po rokoch odomkli jej dvere

V návrhu na vyhlásenie budovy za pamiatku zhrnuli jej hodnoty aj vďaka návšteve budovy. Do interiéru sa nedávno podarilo dostať Martinkovej aj s historikom dopravy Petrom Šimkom, o zlepšenie pomerov na lokálnej železnici Žilina – Rajec sa usilujú i spolu s Petrom Čerňanom.

„Spočiatku som mala rozporuplné pocity, ale v konečnom dôsledku sa to vykryštalizovalo v pozitívny postoj. V celkom výbornom stave je pivnica, byt a podkrovie. Služobné miestnosti treba vyčistiť,“ spomína na prehliadku miesta s tým, že táto staničná budova je na trati spomedzi pôvodných zachovaná jediná.

SkryťVypnúť reklamu

Podotýka, že vedúcim stavby týchto železničných budov sa stal významný žilinský staviteľ a architekt talianskeho pôvodu Mikuláš Rauter. Bol tiež staviteľom Rosenfeldovho paláca v Žiline.

„Výpravná budova na zastávke s nákladiskom Konská, pôvodne železničná stanica, neskôr výhybňa, je typizovaná stavba, vybudovaná v železničnom štýle pre miestne železnice IV. veľkostnej triedy,“ uvádza historik dopravy Peter Šimko.

Postavili ju v roku 1899 na účely prevádzky jednej z troch železničných staníc na trati Žilina – Rajec.

Prečítajte si aj Víťazstvo Pellegriniho v okrese Žilina je prekvapením, myslí si politológ. Ako volili obce? Čítajte 

Chátrajúcemu objektu chce skupinka nadšencov vrátiť jeho dôstojnosť, a to aj v spolupráci so správcom objektu Železnicami Slovenskej republiky, ale tiež Krajským pamiatkovým úradom v Žiline.

„Spolupracujeme aj s OO CR Rajecká dolina v zmysle využitia budovy a celkovo celej trate aj na rozvoj cestovného ruchu. Budova stanice má všetky atribúty na to, aby bola v plnom rozsahu využitá. To, že dnes stojí opustená a poškodená, treba napraviť,“ podotýka iniciátorka záchrany.

SkryťVypnúť reklamu

Prioritou má byť podľa nej zachovanie možnosti využívať budovu na železničnú prevádzku.

Proces môže byť zdĺhavý

V rámci návrhu na vyhlásenie zaslal nedávno Šimko materiál s opisom budovy a fotografiami aj krajským pamiatkarom.

„Z informácií a fotografií si osobne myslím, že stanička v Konskej má architektonické aj etnické hodnoty, na základe ktorých by mohla byť vyhlásená za kultúrnu pamiatku. Má autentické pôvodné prvky aj v interiéri. Môj názor ale teraz nie je kľúčový,“ hovorí riaditeľ úradu Miloš Dudáš.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CARU9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železnice Slovenskej republiky

Ilustračné foto

Sieť by mala spojiť najdôležitejšie európske mestá.


TASR 5
ZSSK Zelené pleso

Výlet k Zelenému plesu je tutovka. Dobrý tip, ktorý môžete absolvovať v zime či v lete a bude patriť k nezabudnuteľným.


Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Tipy z Rakúska aj od hostí. Ako vybudovať úspešné hotely?
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 068
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 6 693
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 948
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 646
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 3 845
  6. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 793
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 422
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 157
  1. Ľuboš Vodička: Kamenné pamiatky z Rímskej ríše v Komárne
  2. Jan Pražák: Ustaraná dáma v nesnesitelném horku
  3. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  4. Ernest Klotton: Tipy na predsvadobné fotografovanie
  5. Elena Antalová: Úloha č.1 vládcov Si a Putin: Nesmrteľnosť
  6. Vladimír Krátky: PHM za Bratislavou vs. - za Prahou .
  7. Vladimír Bojničan: Náboženské spôsobilosti, zvyklosti, tradície ako súčasť osvieteneckého sveta??? Pán Havran, to je ale urážka racionálneho rozumu!
  8. Martin Fronk: Jazierko, kde sa čas zastavil – Bacúrovské zrkadlo neba
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 15 730
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 387
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 202
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 825
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 432
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 174
  7. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 964
  8. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 027
  1. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  2. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  3. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  4. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  5. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  6. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  8. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto

Nehoda sa stala v Hrabovom.


Moderné cesty aj cyklotrasy. EUROVIA SK a SMS zlepšujú každodenný život.


Víno je viac než len nápoj.


Za prvých 6 mesiacov 2025 sa celkovo všetkými vlakmi ZSSK odviezlo o 1,5 % viac cestujúcich ako vlani v rovnakom období.

Viac cestujúcich, vyššia spokojnosť a rastúci záujem o špeciálne služby.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu