ŽILINA. Skalné bralá na ceste okolo Strečna opäť ukázali, aké nebezpečenstvo predstavujú pre dopravu na mimoriadne vyťaženej komunikácii.
Úsek cesty pri Starhrade zasypali kamene. Polícia eviduje po incidente dve poškodené autá. Zničená je aj krajnica cesty.
"Nakoľko došlo k poškodeniu komunikácie bude v danom úseku dopravným značením dočasne znížená rýchlosť v oboch smeroch s využitím obidvoch jazdných pruhov," informovala žilinská policajná hovorkyňa Gabriela Kremeňová.
Len pred dvoma týždňami prerazil padajúci kameň pri Domašínskom meandri predné sklo auta a skončil v interiéri.

Skaly sa zvyknú uvoľniť na viacerých úsekoch. Už pred časom upozornili geológovia z Geologického ústavu Dionýza Štúra na pohyb skalného masívu priamo nad frekventovanou komunikáciou pod Strečnom.
Hoci sa skala hýbe rádovo v milimetroch, vápencový masív pri hrade je podľa odborníkov silne tektonicky narušený s viacerými zlomami a horniny sú zvetrané.
Poslednú sanáciu hradného brala dokončili v októbri 2017. Vodiči si vtedy užili pravidelné uzávierky cesty.
Pracovníci ukotvili nestabilné bloky, aplikovali striekaný betón, vybudovali dva železobetónové piliere na podchytenie previsu a upevnili siete a deväť lanových kotiev.

Zásah za vyše milión eur pomohol len čiastočne. Ministerstvo životného prostredia krátko na to žiadalo financovanie aj druhej etapy sanácie skalného brala. Jej súčasťou malo byť aj vybudovanie dynamických bariér v kritických miestach tak, aby padajúce kamene nepredstavovali hrozbu pre dopravu či ľudské životy.
Pôvodné plány rátali s vybudovaním asi 180 metrov dlhej železobetónovej galérie priamo nad cestou.
Stálo by to takmer sedem miliónov eur, no doprava by tak výrazne netrpela. Tento variant neprešiel.
Aj teraz budú musieť bralo skontrolovať geológovia. Po spracovaní geologického posudku môžu úrady vyhlásiť mimoriadnu situáciu. Po zasadnutí krízového štábu o tom v stredu informoval prednosta Okresného úradu v Žiline Kamil Ruman.
Riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest Slovenskej správy ciest v Žiline Ivan Brečka po zasadnutí krízového štábu konkretizoval, že k zosuvu svahu došlo v úseku medzi skalami Margita a Besná.
"Zhruba dva až päť metrov pod dynamickou zábranou. Bol tak silný, že poškodil vozovku a potrhal krajnicu. Hlavným bodom pre nás ako správcu komunikácie je okamžité zabezpečenie aktualizácie geologického skutkového stavu v úseku zhruba 500 až 700 metrov. Maximálne jedného kilometra," priblížil.
"Geológovia majú určité stupnice a informujú nás o potenciálnom ďalšom zosuve a riziku následných škôd. Alebo dopravných obmedzení na komunikácii I/18," doplnil.
Podotkol, že uvoľnenie skál je dôsledkom eróznych pohybov. "Jeden týždeň je mínus päť stupňov Celzia, ďalší týždeň je plus desať stupňov Celzia. Do toho sneh, dážď. Čiže, je to dôsledok erózie a oteplenia. Bohužiaľ, sme v úseku, ktorý je týmto povestný, " skonštatoval Brečka.
Starosta Strečna Dušan Štadáni upozornil, že situácia na ceste I/18 je vážna. "Práve toto je asi signál, aby sa začali kompetentní intenzívnejšie zaoberať dobudovaním tunela Višňové - Dubná skala. Zatiaľ nie je vyhlásená mimoriadna situácia. Uvidíme, aké budú výsledky geologického prieskumu," uzavrel.