Retro čakáreň stanice v Rajci si vysluhuje obdiv. V niečom železnice dodnes pripomínajú časy monarchie

Miestna železnica má takmer 125 rokov.

Stanica mala čakárne pre rôzne triedy cestujúcich.Stanica mala čakárne pre rôzne triedy cestujúcich. (Zdroj: Marek Gažo)

RAJEC. Spomienky a pozitívne reakcie rozpútala na sociálnej sieti fotografia čakárne železničnej stanice v Rajci. Paradoxne si cestujúci jej staré vybavenie cenia, pôvodné lavičky s kachľami sa miesto narážok na potrebu vynovenia dočkali skôr obdivu.

Ľudia na miestnosť pozerajú so záujmom aj nostalgiou. „Presne takto si to pamätám. Veľmi milé a krásne spomienky,“ opakuje sa v komentároch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na minulosť miestnej železnice sme sa pýtali historika dopravy Petra Šimka z Považského múzea. Ako podotkol, železnica medzi Rajcom a Žilinou tento rok oslávi svoje 125. výročie. Trať bola postavená v roku 1899 kvôli napojeniu obcí v bočných dolinách, hlavné trate už v spomínanom čase totiž vybudované boli a dopĺňali sa o vedľajšie.

SkryťVypnúť reklamu

Udalosti začali postupne písať aj históriu troch staníc na trati. Vznikli v Lietavskej Lúčke, Konskej pri Rajci a v meste Rajec. Keďže išlo o konečnú stanicu, na mieste postavili najväčší objekt.

Prečítajte si aj Cestu pod Strečnom opäť zasypali skaly, tvoria sa kolóny Čítajte 

„Železnice mali všetko zadelené do tried, takže budova v Rajci bola druhej triedy, ostatné dve štvrtej triedy. Budovy boli pôvodne svetložltej farby s bielym kvádrovaním na nárožiach a okolo okien. Bol to typický takzvaný železničný architektonický štýl,“ spomína Šimko.

Čakáreň pre bohatých prestavali

Na prízemí rajeckej stanice bola podľa jeho slov dopravná kancelária a dve čakárne. Jedna slúžila pre tých, čo si mohli dovoliť drahšie cestovné lístky a pohodlnejšie cestovanie, ďalšia bola určená pre zvyšnú, tretiu vlakovú triedu. Poschodie sa využívalo ako naturálny byt.

SkryťVypnúť reklamu

„Výpravná budova v Rajci prešla v rokoch 1961 zásadnejšou rekonštrukciou, ktorá zmenila jej vzhľad. Pristavaný bol prízemný trakt na severnej strane s kanceláriami a záchodmi a prestrešenie perónu pred budovou. Čakáreň prvej a druhej triedy bola prestavaná na osobnú pokladňu, odkiaľ sa vydávali lístky do zostávajúcej čakárne,“ hovorí Šimko o stave objektu s tým, že neskôr prebehli už len drobnejšie úpravy.

Niektoré budovy veľké zmeny obišli

Dnes sa rekonštrukcie budov uberajú prevažne smerom znižovania energetickej náročnosti. Ak by sme teda podľa Šimka chceli stavbe prinavrátiť jej pôvodné hodnoty, museli by sa potrebné prvky obnoviť ako repliky. Je to možné, no na druhej strane aj finančne náročné.

V okolí sa napríklad do pôvodnej podoby podarilo upraviť výpravnú budovu v Starej Turej či strážny dom v Staškove. Ako však potvrdzuje historik dopravy, neboli prestavané do takej miery ako v Rajci.

SkryťVypnúť reklamu
Možno vás zaujme Skvelý obrat a najvyššia návšteva za 15 rokov! Žilina vyradila slávny Dortmund Čítajte 

Na trati medzi Rajcom a Žilinou má svoj pôvodný charakter hlavne výpravná budova v Konskej. Vyhla sa zásadnejším rekonštrukciám. Nadšenec a historik dopravy pripomína, že pôvodné sú aj niektoré strážne domčeky, kde kedysi bývali a pracovali výhybkári. Stoja v Konskej a Lietavskej Lúčke.

„Pri významnejších priecestiach boli tiež strážne domy, ale stojí z nich už len jeden, nachádzajúci sa medzi Kľačami a Rajcom. V Porúbke a Bytčici boli takzvané rozšírené strážne domy s čakárňami, keďže tu boli zriadené zastávky. Stoja dodnes.“

„Pri významnejších priecestiach boli tiež strážne domy, ale stojí z nich už len jeden, nachádzajúci sa medzi Kľačami a Rajcom. V Porúbke a Bytčici boli takzvané rozšírené strážne domy s čakárňami, keďže tu boli zriadené zastávky. Stoja dodnes.“

Pred očami má parné rušne

Napriek chodu času však pôvodný vzhľad či fungovanie staníc zostáva uchované aspoň v historických prameňoch a predstavách ľudí.

Peter Šimko ich má pri pohľade na rajeckú stanicu jasné: „Pred očami sa mi vybavujú historické fotografie s parnými rušňami, ktoré tu zachádzali až do roku 1972. Najskôr to bola malá lokomotíva radu 310.5, ktorá tu denne slúžila do roku 1938. Od roku 1934 ju dopĺňali aj motorové vozne, ale postupne sa tu striedali rôzne čoraz väčšie rušne.“

Nákladné vlaky ťahali tu v 60. a 70. rokoch aj takzvané štokre, najväčšie nákladné parné rušne v Československu. V stanici bola i výhrevňa pre jeden rušeň a drevený sklad. Spojená bola i s vodárňou, pred ňou sa nachádzala zásoba uhlia a vodný žeriav. Prostredníctvom neho sa do parných rušňov dopĺňala voda.

Zamestnanci sľúbili vernosť

V stanici pracoval okrem prednostu aj správca, pričom prakticky plnili obaja aj funkciu výpravcov, kedysi ale špecializovaná nebola. S nimi sa o chod stanice starali aj výhybkár a staničný batožinár.

„Rajec bol aj domovskou stanicou vlakového personálu, ktorý tvoril vlakvedúci František Boronkai a dvaja vlakoví sprievodcovia a rušňového personálu tvoreného strojvodcom, kuričom a predkurovačom, ktorý mal na starosti výhrevňu. V roku 1915 pribudla funkcia tretieho úradníka,“ popisuje ďalej Šimko.

Počas prevratu v roku 1918 k výmene personálu nedošlo, všetci sľúbili vernosť novej Československej republike.

Kým v 20. a 30. rokoch mala stanica maximálne siedmich zamestnancov, po druhej svetovej vojne ich bolo až 15. Pracovná doba sa totiž skracovala, zavádzali sa pracovné zmeny a profesie sa špecifikovali. Teraz sa tu v zmenách striedajú jeden výpravca a jeden výhybkár.

Časy monarchie pretrvávajú

Už od začiatku boli budovy vybavené telefónom, výpravcovia ním prijímali a odhlasovali vlaky medzi jednotlivými stanicami.

Hoci v súčasnosti už výpravcovia používajú počítače, niektoré činnosti dodnes pripomínajú časy monarchie: „Napríklad výhybky sa stavajú miestne a výhybkári sa k nim po príchode vlaku do stanice musia presúvať z výpravnej budovy peši alebo na bicykli. Jeden z vlakov tak musí čakať na vykrižovanie i viac ako desať minút.“

Prečítajte si aj Bývanie už lacnejšie nebude. Teraz sú ceny bytov nižšie takmer o tretinu, karta sa ale obráti Čítajte 

Až do 30. rokov bol na trati zväčša vždy len jeden vlak, nemal sa s čím zraziť. Druhý vlak bol nanajvýš miestny nákladný.

V danej dobe bola v Rajci dokonca kvôli šetreniu zavedená aj zjednodušená doprava, čo znamená, že namiesto výpravcov ju riadil dispečer v Žiline, aj to len v mimoriadnom prípade. Križovania vlakov boli vopred dané predpisom.

Po druhej svetovej vojne sa vrátil systém telefonického riadenia výpravcami a stanice boli doplnené o vchodové návestidlá, ktorými výpravca povoľoval vlakom vojsť do stanice. Ovládali sa pákami zo skrinky pred budovou. V 80. rokoch ich nahradili svetelné zariadenia.

Koľajnice smrti

Napriek snahe o zabezpečenie bezproblémovej dopravy sa všetky okolnosti ovplyvniť nepodarilo a miestne koľaje neobišli ani tragické udalosti.

Dokonca o nich možno hovoriť ako o koľajniciach smrti: „Železnica Žilina – Rajec v minulosti akoby priťahovala nehody. Najčastejšie išlo o strety vlakov s vozidlami na priecestiach,“ rozpráva Šimko.

Starší Žilinčania si podľa jeho slov pamätajú na 14. október 1988, keď sa na priecestí pri Elektrovode zrazil vlak s autobusom. Našťastie si žiadalo životy troch osôb. „V určitom období dokonca štatisticky vychádzal počet nehôd na kilometer trate ako jeden z najvyšších práve pre trať Žilina – Rajec.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 632
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 906
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 432
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 681
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 336
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 731
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 436
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 197
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Raz ten Rus odíde
  2. Štefan Šturdzík: Zadar.
  3. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  4. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  5. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  6. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  7. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  8. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 896
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 755
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 067
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 751
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 861
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 268
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 151
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 372
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Raz ten Rus odíde
  2. Štefan Šturdzík: Zadar.
  3. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  4. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  5. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  6. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  7. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  8. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 896
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 755
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 067
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 751
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 861
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 268
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 151
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 372
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu