Retro čakáreň stanice v Rajci si vysluhuje obdiv. V niečom železnice dodnes pripomínajú časy monarchie

Miestna železnica má takmer 125 rokov.

Stanica mala čakárne pre rôzne triedy cestujúcich.Stanica mala čakárne pre rôzne triedy cestujúcich. (Zdroj: Marek Gažo)

RAJEC. Spomienky a pozitívne reakcie rozpútala na sociálnej sieti fotografia čakárne železničnej stanice v Rajci. Paradoxne si cestujúci jej staré vybavenie cenia, pôvodné lavičky s kachľami sa miesto narážok na potrebu vynovenia dočkali skôr obdivu.

Ľudia na miestnosť pozerajú so záujmom aj nostalgiou. „Presne takto si to pamätám. Veľmi milé a krásne spomienky,“ opakuje sa v komentároch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na minulosť miestnej železnice sme sa pýtali historika dopravy Petra Šimka z Považského múzea. Ako podotkol, železnica medzi Rajcom a Žilinou tento rok oslávi svoje 125. výročie. Trať bola postavená v roku 1899 kvôli napojeniu obcí v bočných dolinách, hlavné trate už v spomínanom čase totiž vybudované boli a dopĺňali sa o vedľajšie.

SkryťVypnúť reklamu

Udalosti začali postupne písať aj históriu troch staníc na trati. Vznikli v Lietavskej Lúčke, Konskej pri Rajci a v meste Rajec. Keďže išlo o konečnú stanicu, na mieste postavili najväčší objekt.

Prečítajte si aj Cestu pod Strečnom opäť zasypali skaly, tvoria sa kolóny Čítajte 

„Železnice mali všetko zadelené do tried, takže budova v Rajci bola druhej triedy, ostatné dve štvrtej triedy. Budovy boli pôvodne svetložltej farby s bielym kvádrovaním na nárožiach a okolo okien. Bol to typický takzvaný železničný architektonický štýl,“ spomína Šimko.

Čakáreň pre bohatých prestavali

Na prízemí rajeckej stanice bola podľa jeho slov dopravná kancelária a dve čakárne. Jedna slúžila pre tých, čo si mohli dovoliť drahšie cestovné lístky a pohodlnejšie cestovanie, ďalšia bola určená pre zvyšnú, tretiu vlakovú triedu. Poschodie sa využívalo ako naturálny byt.

SkryťVypnúť reklamu

„Výpravná budova v Rajci prešla v rokoch 1961 zásadnejšou rekonštrukciou, ktorá zmenila jej vzhľad. Pristavaný bol prízemný trakt na severnej strane s kanceláriami a záchodmi a prestrešenie perónu pred budovou. Čakáreň prvej a druhej triedy bola prestavaná na osobnú pokladňu, odkiaľ sa vydávali lístky do zostávajúcej čakárne,“ hovorí Šimko o stave objektu s tým, že neskôr prebehli už len drobnejšie úpravy.

Niektoré budovy veľké zmeny obišli

Dnes sa rekonštrukcie budov uberajú prevažne smerom znižovania energetickej náročnosti. Ak by sme teda podľa Šimka chceli stavbe prinavrátiť jej pôvodné hodnoty, museli by sa potrebné prvky obnoviť ako repliky. Je to možné, no na druhej strane aj finančne náročné.

V okolí sa napríklad do pôvodnej podoby podarilo upraviť výpravnú budovu v Starej Turej či strážny dom v Staškove. Ako však potvrdzuje historik dopravy, neboli prestavané do takej miery ako v Rajci.

SkryťVypnúť reklamu
Možno vás zaujme Skvelý obrat a najvyššia návšteva za 15 rokov! Žilina vyradila slávny Dortmund Čítajte 

Na trati medzi Rajcom a Žilinou má svoj pôvodný charakter hlavne výpravná budova v Konskej. Vyhla sa zásadnejším rekonštrukciám. Nadšenec a historik dopravy pripomína, že pôvodné sú aj niektoré strážne domčeky, kde kedysi bývali a pracovali výhybkári. Stoja v Konskej a Lietavskej Lúčke.

„Pri významnejších priecestiach boli tiež strážne domy, ale stojí z nich už len jeden, nachádzajúci sa medzi Kľačami a Rajcom. V Porúbke a Bytčici boli takzvané rozšírené strážne domy s čakárňami, keďže tu boli zriadené zastávky. Stoja dodnes.“

„Pri významnejších priecestiach boli tiež strážne domy, ale stojí z nich už len jeden, nachádzajúci sa medzi Kľačami a Rajcom. V Porúbke a Bytčici boli takzvané rozšírené strážne domy s čakárňami, keďže tu boli zriadené zastávky. Stoja dodnes.“

Pred očami má parné rušne

Napriek chodu času však pôvodný vzhľad či fungovanie staníc zostáva uchované aspoň v historických prameňoch a predstavách ľudí.

Peter Šimko ich má pri pohľade na rajeckú stanicu jasné: „Pred očami sa mi vybavujú historické fotografie s parnými rušňami, ktoré tu zachádzali až do roku 1972. Najskôr to bola malá lokomotíva radu 310.5, ktorá tu denne slúžila do roku 1938. Od roku 1934 ju dopĺňali aj motorové vozne, ale postupne sa tu striedali rôzne čoraz väčšie rušne.“

Nákladné vlaky ťahali tu v 60. a 70. rokoch aj takzvané štokre, najväčšie nákladné parné rušne v Československu. V stanici bola i výhrevňa pre jeden rušeň a drevený sklad. Spojená bola i s vodárňou, pred ňou sa nachádzala zásoba uhlia a vodný žeriav. Prostredníctvom neho sa do parných rušňov dopĺňala voda.

Zamestnanci sľúbili vernosť

V stanici pracoval okrem prednostu aj správca, pričom prakticky plnili obaja aj funkciu výpravcov, kedysi ale špecializovaná nebola. S nimi sa o chod stanice starali aj výhybkár a staničný batožinár.

„Rajec bol aj domovskou stanicou vlakového personálu, ktorý tvoril vlakvedúci František Boronkai a dvaja vlakoví sprievodcovia a rušňového personálu tvoreného strojvodcom, kuričom a predkurovačom, ktorý mal na starosti výhrevňu. V roku 1915 pribudla funkcia tretieho úradníka,“ popisuje ďalej Šimko.

Počas prevratu v roku 1918 k výmene personálu nedošlo, všetci sľúbili vernosť novej Československej republike.

Kým v 20. a 30. rokoch mala stanica maximálne siedmich zamestnancov, po druhej svetovej vojne ich bolo až 15. Pracovná doba sa totiž skracovala, zavádzali sa pracovné zmeny a profesie sa špecifikovali. Teraz sa tu v zmenách striedajú jeden výpravca a jeden výhybkár.

Časy monarchie pretrvávajú

Už od začiatku boli budovy vybavené telefónom, výpravcovia ním prijímali a odhlasovali vlaky medzi jednotlivými stanicami.

Hoci v súčasnosti už výpravcovia používajú počítače, niektoré činnosti dodnes pripomínajú časy monarchie: „Napríklad výhybky sa stavajú miestne a výhybkári sa k nim po príchode vlaku do stanice musia presúvať z výpravnej budovy peši alebo na bicykli. Jeden z vlakov tak musí čakať na vykrižovanie i viac ako desať minút.“

Prečítajte si aj Bývanie už lacnejšie nebude. Teraz sú ceny bytov nižšie takmer o tretinu, karta sa ale obráti Čítajte 

Až do 30. rokov bol na trati zväčša vždy len jeden vlak, nemal sa s čím zraziť. Druhý vlak bol nanajvýš miestny nákladný.

V danej dobe bola v Rajci dokonca kvôli šetreniu zavedená aj zjednodušená doprava, čo znamená, že namiesto výpravcov ju riadil dispečer v Žiline, aj to len v mimoriadnom prípade. Križovania vlakov boli vopred dané predpisom.

Po druhej svetovej vojne sa vrátil systém telefonického riadenia výpravcami a stanice boli doplnené o vchodové návestidlá, ktorými výpravca povoľoval vlakom vojsť do stanice. Ovládali sa pákami zo skrinky pred budovou. V 80. rokoch ich nahradili svetelné zariadenia.

Koľajnice smrti

Napriek snahe o zabezpečenie bezproblémovej dopravy sa všetky okolnosti ovplyvniť nepodarilo a miestne koľaje neobišli ani tragické udalosti.

Dokonca o nich možno hovoriť ako o koľajniciach smrti: „Železnica Žilina – Rajec v minulosti akoby priťahovala nehody. Najčastejšie išlo o strety vlakov s vozidlami na priecestiach,“ rozpráva Šimko.

Starší Žilinčania si podľa jeho slov pamätajú na 14. október 1988, keď sa na priecestí pri Elektrovode zrazil vlak s autobusom. Našťastie si žiadalo životy troch osôb. „V určitom období dokonca štatisticky vychádzal počet nehôd na kilometer trate ako jeden z najvyšších práve pre trať Žilina – Rajec.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 422
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 940
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 351
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 071
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 3 978
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 130
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 038
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 942
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 997
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 548
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 272
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 920
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 005
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 130
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 038
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 942
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 997
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 548
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 272
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 920
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 005
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu