Plte spod Strečna chodia na technické prehliadky a pltníci potrebujú vodičák, uisťuje pltník Albrecht

Ikonické plte na Váhu jazdia štvrťstoročie.

Pltník Pavol Albrecht.Pltník Pavol Albrecht. (Zdroj: Archív PA)

STREČNO. Pltníctvo na Váhu je jedinečným, no málo doceneným turistickým magnetom. Narozdiel od mnohých iných atrakcií je pre Slovensko prirodzené a tradičné, zasadené v nádhernej prírode Striečnianskeho prielomu, na dosah dvoch hradov a legendárnych skál Margita a Besná.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pavol Albrecht je jedným zo štvorice mužov, ktorí pred takmer dvadsiatimi piatimi rokmi obnovili tradíciu pltníctva pod hradom Strečno. Aj vďaka nim narástol turistický potenciál obce. Pltník Albrecht poukazuje na to, že organizovanie vyhliadkových plavieb je neistá záležitosť a pohodu im okrem prirodzených poveternostných podmienok komplikuje napríklad aj nedostavaná diaľnica s tunelom Višňové.

SkryťVypnúť reklamu

Mohlo by sa zdať, že plť nie je bezpečný spôsob prepravy. Každá však má označenie. Čo musí splniť plť, aby mohla vyraziť na Váh?

Máme typovú loď Strečno, je to naša myšlienka dotvorená Katedrou vodnej dopravy na Žilinskej univerzite. Typovú loď schválilo ministerstvo dopravy. Podľa tohto typu vyrábame všetky naše plte, aktuálne ich máme desať. Každá plť musí prejsť posúdením dopravného úradu. Zakaždým príde zamestnanec úradu a pridelí plti špecifické číslo. Každá má svoje číslo a svoj technický preukaz.

Plť je v podstate plavidlo na spôsob dopravného prostriedku a podlieha technickým prehliadkam. Tak ako pri autách, aj v prípade plte vieme, kedy má prejsť technickou prehliadkou a po piatich rokoch ju prídu skontrolovať, či zodpovedá technickým parametrom. My ju môžeme opravovať a každý rok ju pripravujeme na sezónu. Plte sú skutočne bezpečné, komfortné. Pre nás je tiež dôležité, že plte sú manipulovateľné a transportovateľné. Máme veľmi dobrý systém prevozu pltí z cieľa na štart.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež Bol som presvedčený, že som spasiteľ a zomriem za druhých, hovorí Peter o prepuknutí schizofrénie Čítajte 

Nestalo sa ešte, že sa plť prevrátila?

Chvalabohu nestalo. Možnosť prevrátenia je eliminovaná na minimum, je to takmer nemožné. Je tak stavaná, že je takmer nepotopiteľná. Drží ju polystyrén obalený vodeodolnou nenasiakavou lepenkou. Plavidlo váži so sedačkami a veslami asi 500 kilogramov. Samozrejme, k bezpečnosti máme veľký rešpekt a snažíme sa technicky zabezpečiť na najlepšej možnej úrovni. Pltníci sú vyškolení. Môže sa stať, že plť „sadne“ na kamene, prípadne nás vietor môže zaviať na skalu. Vtedy dá pltník cestujúcim pokyny a pokiaľ oni správne reagujú, plť sa dostane do toku a prepláva bezpečne do prístavu.

Váh je pod Strečnom regulovaný, čiže hladina vody sa dramaticky nemení. Viete každý deň, akú vysokú hladinu môžete na toku očakávať?

SkryťVypnúť reklamu

V riečišti potrebujeme minimálne 35 kubíkov za sekundu. Pri nižších hladinách naša plť nemusí prejsť, pretože na trase sú kamenné úseky. Prietoky sú regulované vodohospodárskym dispečingom vodných elektrární v Trenčíne. Majú o nás informáciu, sme v dobrom vzťahu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAD9M na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Cesta pod Strečnom

Pozrite si tiež články z hlavnej témy  Cesta pod Strečnom  na domov.sme.sk
Súvisiace témy: Strečno, Cestovný ruch
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 022
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 058
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 164
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 936
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 781
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 622
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 062
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 657
  1. Ernest Klotton: Mocenské ambície a každodenné manévre politika
  2. Vladimír Bojničan: Môj vzor I. Miklóš nám už asi semilnie. A spolu s ním aj naša schopnosť vidieť, čo je vlastne zač ten dnešný populizmus
  3. Martin Kresák: Degrowth po slovensky: súdruh Kamenický opäť úraduje
  4. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIII.
  5. Tomáš Kuvik: Najväčší Slovák v nás
  6. Martin Fronk: František Jozef I. vtedy a dnes
  7. Michal Fiabane: Fukuyama sa mýlil. Dejiny nekončia - začínajú byť opäť desivé.
  8. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné párvo. Časť 1.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 17 923
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 727
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 525
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 302
  5. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 7 054
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 519
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 801
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 736
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu