Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Miloš Poliak, dekan FPEDaS: Zelené svetlo je jednoznačná informácia, že vodič brzdí

Prof. Ing. Miloš Poliak, PhD., dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v rozhovore prezrádza detaily testovania predného brzdového svetla v reálnych podmienkach.

Prof. Ing. Miloš Poliak, PhD., dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline v rozhovore prezrádza detaily testovania predného brzdového svetla v reálnych podmienkach aj to, prečo má predné brzdové svetlo práve zelenú farbu. A hoci, ako tvrdí, neexistuje žiadna vec, ktorá má len výhody, prvé dopytovanie medzi vodičmi ukazuje, že šoférom niektoré informácie chýbajú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ste hrdým partnerom projektu predného brzdového svetla. Pred pár dňami ste uzavreli prvý výskum, týkajúci sa tohto projektu. Čo ste sledovali?

SkryťVypnúť reklamu

Chceli sme vedieť názor vodičov ešte predtým, ako budú mať so zeleným predným brzdovým svetlom skúsenosť. Tak sme sa dohodli aj s výskumníkmi z Bonnského inštitútu. Následne budeme robiť prieskum na šesťsto respondentoch mimo vodičov, ako sú deti, chodci, cyklisti a napokon aj všetkých vodičov, ktorí majú skúsenosť s predným brzdovým svetlom po skúšobných deviatich mesiacoch. To bude výskum na vzorke tritisíc vodičov.

To je veľmi reprezentatívna vzorka.

To je silná vzorka, áno. Keď si vezmete, že napríklad pri výskume politických preferencií sa berie vzorka tisíc ľudí, tak my budeme mať trojnásobok a budú to hodnoverné výsledky.

Načítavam video...

V tomto prieskume, ktorý teraz prezentujete, sa zúčastnili vodiči, ktorí nemali predné brzdové svetlo namontované?

Áno. Samozrejme sú tam vodiči, ktorým sa napríklad namontovalo svetlo v pondelok a dotazník vypĺňali v piatok. No tento dotazník je špecifický v tom, že s vodičmi sme urobili súťaž a zo zúčastnených budeme losovať o vecnú cenu, v prípade ak nám tam napísali telefónne číslo. A potom ich môžeme podľa telefónneho čísla párovať, teda ako odpovedal teraz, pred začiatkom používania predného brzdového svetla a tým, ako ho vyplní na konci, teda ako zmenil a či vôbec zmenil názor.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko ľudí sa zúčastnilo tohto prvého výskumu?

Máme tam dvesto ľudí.

Predné brzdové svetlo má zvýšiť informovanosť všetkých účastníkov premávky. No práve chodci sú skupina, ktorej by autá s namontovanými predným brzdovým svetlom mohli výrazne zvýšiť bezpečnosť na cestách.

Predné brzdové svetlo má význam najmä pre ostatných účastníkov premávky, lebo to, že ja brzdím, to predsa viem, no je dôležité, aby to vedeli aj ostatní. Áno, chodec stojí na prechode pre chodcov a má na tom prechode prednosť, no čo keď vodič, ktorý prichádza po vozovke k prechodu ho nevidí, alebo môže by unavený. A už je tu šanca, že vznikne nehoda. A hoci mal chodec prednosť, je práve on zranený. V prípade, ak vidím, že vodič nebrzdí, tak na prechod nevstúpim a predíde tak rizikovej situácii.

SkryťVypnúť reklamu

Áno, máloktorý šofér zabliká svetlami, alebo dá signál chodcom, že môžu v bezpečí prejsť cez cestu.

Zelené svetlo je jednoznačná informácia, že vodič brzdí. Blikanie svetlom môže znamenať aj to, že pozor ponáhľam sa, alebo signál, že chodca púšťam.

Veľkou rizikovou skupinou sú aj deti. Najmä pri školách. Väčšina prechodov nemá svetelnú signalizáciu. Budete pracovať aj s touto skupinou?

Chceme aby rodič mohol deťom ráno povedať, že keď pôjdeš cez prechod pre chodcov a auto bude svietiť na zeleno, tak až vtedy vstúp na prechod. Deti majú problém aj v tom, že nevedia vnímať rýchlosť. Šesťročné dieťa nevie odhadnúť či auto ide rýchlo či pomaly. No ak sa naučí, že ak auto nesvieti na zeleno, tak nesmie na vozovku vstúpiť, tak to výrazne zvýši bezpečnosť najmä malých detí.

Podobnou skupinou, na ktorú sa asi treba zamerať sú aj dôchodcovia, nie?

Áno. Mnohí môžu mať problémy so zrakom. Vonku môže byť tma, šero, s tým majú problém aj bežní dospelí ľudia. No a zelené svetlo ma informuje o tom, že áno, ten vodič ma vidí a brzdí.

A je tá viditeľnosť svetla naozaj tak dobrá? Samozrejme počas noci určite, no všimne si zasvietené predné brzdové svetlo každý aj počas dňa?

Ľudia s tým nemajú problém. Testovali sme to a svetlo je naozaj výrazné. S viditeľnosťou predného brzdového svetla nie je problém ani v noci, ani cez deň a ani v prípade, že sa pozeráte priamo na svetlo, alebo ho vidíte v spätnom zrkadle.

Podľa viacerých štúdií je práve zelená farba z psychologického aj z fyziologického hľadiska najlepšie vnímateľná. Potvrdili vám to aj ľudia?

Aj samotní vodiči sa ma pýtali, že prečo zelená a či by to nemohla byť iná. No keď si vezmete, aké sú možnosti, tak tá zelená vychádzala vždy najlepšie.

Mnohým ľuďom skôr evokuje červená farba, že auto stojí, či brzdí.

Červená to byť nemôže. Je to farba zadného brzdového svetla. A pre vodičov by to mohlo byť mätúce, napríklad v tme. Keby svietila červená farba, nemuseli by ste si byť istý či vozidlo ide preč, alebo prichádza.

Takže červená musela byť vylúčená. Hoci stále to môže evokovať, že zelená znamená, že idem.

Ale to je dobre. Lebo to je signál pre vás. Že vy máte zelenú a môžete ísť. Teda vždy, keď svieti zelená, ja môžem.

A čo iné farby?

Neprichádzajú do úvahy. Oranžová je určená pre smerovky ale najmä majáky. Červenú sme vylúčili a tá jasne vždy signalizuje „nemôžem“. A potom nám ešte zostalo modré svetlo. No to používajú sanitky, policajti aj vozidlá s prednosťou jazdy.

Ako je známe z histórie, každá zmena, alebo novinka je vždy spojená s vlnou nevôle. Platí to aj v tomto prípade?

Ľudia nechcú zmeny. Napríklad tu panuje obava, že sa predražia vozidlá.

Tak prezraďte teda, aké sú náklady?

Odhadovali sme 16 eur. S montážou to bude samozrejme viac. No keď sa bude montovať pri samotnej výrobe vozidla, tak náklad nebude vysoký.

Vyplynuli z vášho výskumu aj nejaké nevýhody predného brzdového svetla?

Identifikovali sme dva rizikové faktory, no obidva sú riešiteľné, čo je dobrá správa.

Ako prebieha taký výskum? Lebo keď sa povie výskum, každý si predstaví vedcov v bielych plášťoch v laboratóriu so skúmavkami.

Doprava spadá pod služby a výskum v službách je taký, že my môžeme navodiť nejaký stav, napríklad ako teraz, v prípade predného brzdového svetla, a potom cez dostatočne rozsiahly dotazník zisťovať, čo ten náš impulz spôsobil v konkrétnej premávke. Následne cez štatistické nástroje vieme to zaznamenané správanie vyhodnotiť.

Čiže do reality cestnej premávky Trenčianskeho a Žilinského samosprávneho kraja ste dosadili zelené predné brzdové svetlo. Ako taký nový prvok.

Áno. Preto aj chcela Európska Únia testovanie v reálnych podmienkach. V Nemecku sa síce robil výskum na letisku, no to nie sú reálne podmienky. Takže teraz my, vo veľkom území, budeme identifikovať, čo to spraví. Samozrejme, celý výskum aj vozidlá je poistený.

Čo to znamená?

Keby sa nám stala vec, že niekto spôsobí nehodu s predným brzdovým svetlom, alebo v súvislosti s ním vznikne nehoda, tak je to poistené. No inak sa to nedá vyskúmať, pokiaľ sa to nepustí do prevádzky.

No stále je to bezpečnostný prvok. Predné brzdové svetlo by nemalo byť spájané s rizikom.

Áno, no neexistuje žiadna vec, ktorá má len výhody. Napríklad aj airbag. Zachráni množstvo životov, no sú aj prípady, kedy airbag cestujúceho zadusil. No už teraz vidím, že názor vodičov, ktorí jazdia veľa vedia, že tie informácie im chýbajú. Zároveň, s každou informáciou sa musí človek naučiť pracovať. Keď teraz prieskum ukáže, že je to dobrá vec, začnú sa precizovať veci ako to, aké veľké to svetlo má byť, aká bude svietivosť, kde bude umiestnené a podobne.

S kým všetkým na projekte predného brzdového svetla spolupracujete?

Okrem dopravcov, teda mestskí, prímestskí dopravcovia aj s nákladnou dopravou. Je zapojených veľa taxislužieb v Prievidzi. Máme spoluprácu so Slovenskou správou ciest, to sú nákladné vozidlá a údržba. Je tam zapojená aj polícia. Práve v spolupráci s políciou budeme skúmať aj to, ako sa vyvíjala nehodovosť. Toto je výskum, ktorý sme si zatiaľ predsavzali.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  2. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  3. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  4. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  5. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  6. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  7. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 733
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 956
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 9 454
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 181
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 789
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 476
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 922
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 1 469

Blogy SME

  1. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku
  2. Anton Kaiser: Rozlúčka so zimou
  3. Ján Šeďo: Princíp revitalizácie OĽaNO som aplikoval vo svojej záhrade.
  4. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  5. Ján Valchár: Avdijivka II. (karty sú nanovo rozdané)
  6. Linda Rampašeková: ZAČALA SEZÓNA
  7. Anna Miľanová: Sila a krása prírody... 2021
  8. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce - Čierna skala, Malá skala
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 306
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 237
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 219
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 628
  5. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 603
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 302
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 537
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 521
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Rekonštrukcia lávky v Strečne bude stáť 584-tisíc eur.


7 h

Prinášame vám fotogalériu a výsledky z pretekov.


8 h
Obhliadajúcim lekárom je približne päť rokov.

Pri obhliadke trpí spolu s pozostalými.


11 h

Zasiahli včas, plamene sa na okolité ruiny nerozšírili.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Niektorých hľadajú viac ako dvadsať rokov.


21. mar

Nemocnica sa bráni, že hoci operovali nesprávne koleno, nebolo zdravé.


21. mar

Predseda TSK prosí ľudí, aby počas uzávery cestovali vlakmi.


7 h

Obvinených je päť osôb, sú medzi nimi aj funkcionári Slovenského pozemkového fondu.


20. mar

Blogy SME

  1. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku
  2. Anton Kaiser: Rozlúčka so zimou
  3. Ján Šeďo: Princíp revitalizácie OĽaNO som aplikoval vo svojej záhrade.
  4. Alena Miklošová: Road Trip: Z Miami na Key West
  5. Ján Valchár: Avdijivka II. (karty sú nanovo rozdané)
  6. Linda Rampašeková: ZAČALA SEZÓNA
  7. Anna Miľanová: Sila a krása prírody... 2021
  8. Irena Šimuneková: Horné Lefantovce - Čierna skala, Malá skala
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 7 306
  2. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 6 237
  3. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 219
  4. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 3 628
  5. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 3 603
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 302
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 2 537
  8. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 521
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu