Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Ako naprojektovať bezpečnejšie cesty a diaľnice? Nové normy sú riešením

Revíziu noriem rieši projektový tím Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline v spolupráci so Stavebnou fakultou Slovenskej technickej univerzity a Dopravoprojektom a. s. Bratislava.

(Zdroj: UNIZA)

ŽILINA. Nezrovnalosti v normách a neaktuálnosť limitných hodnôt je zdrojom nejasností nielen pri projektovaní ciest a diaľnic, ale aj pri schvaľovacom procese. Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky (MDV SR ) preto požiadalo o revíziu štyroch noriem, ktoré vstúpia do platnosti začiatkom budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové normy sa približujú zásadám projektovania v zahraničí, predovšetkým v Českej republike, Nemecku a Rakúsku. Revíziu noriem rieši projektový tím Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline (SvF UNIZA) v spolupráci so Stavebnou fakultou Slovenskej technickej univerzity (SvF STU) a Dopravoprojektom a. s. Bratislava (DPP).

SkryťVypnúť reklamu

MDV SR požiadalo o revíziu STN 73 6101 pre projektovanie ciest a diaľnic, STN 73 6102 pre projektovanie križovatiek, STN 73 6110 pre projektovanie miestnych komunikácií a tiež STN 73 6100 pre názvoslovie v roku 2020. Odborníci z technických univerzít spolu so skúsenou projekčnou firmou spracovali nové normy, ktoré budú jednoduchšie a nastavia len základné rámce pre projektovanie. V súčasnosti sú v štádiu pripomienkovania aj spolu s technickými podmienkami, ktoré budú podrobnejšie definovať niektoré návrhové prvky a ich použitie.

Cieľom revízie je okrem odstránenia nedostatkov aj aplikovanie výsledkov výskumných aktivít a skúseností z projekčnej a stavebnej praxe, bezpečnostných auditov a inšpekcií. Zmeny v normách sa týkajú aj zásadných prvkov, napríklad návrhových období, ktoré projektový tím odborníkov zosúladil aj s etapovitosťou výstavby na 20 rokov a pre konštrukciu vozovky na 30 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

„Normy definujú nové návrhové prvky, ktoré sa v zahraničí s úspechom používajú už niekoľko rokov a mali by priniesť zvýšenie komfortu jazdy a bezpečnosti cestnej premávky, ale zároveň rešpektovať aj optimálnosť investičných nákladov a zosúladenie slovenských noriem s európskym štandardom,“ povedal vedúci projektového tému Ján Čelko, rektor UNIZA.

Aké zmeny sú v revidovaných normách? Novým spôsobom je definovaná návrhová rýchlosť, ktorá je stanovená ako najvyššia dovolená rýchlosť, pre diaľnice 130 km/h, pre cesty 90 km/h, pre miestne cesty 50 km/h. Normy umožňujú na základe zohľadnenia priestorových podmienok zníženie alebo zvýšenie návrhovej rýchlosti až o ± 30 km/h. Do noriem pribudla nová kapitola Dopravná obsluha územia a modelovanie, ktorá obsahuje základné princípy návrhu vo vzťahu k územiu a tiež nový systém hodnotenia kvality dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

V zmysle zmeny cestného zákona sú z noriem vyradené rýchlostné cesty ako samostatný druh pozemnej komunikácie, zostávajú ako kategória diaľnic len pre prípady, kedy na miestach určených pre cesty európskeho významu postačuje zúžený typ cesty, prípadne nebude ani výhľadovo potrebný plnohodnotný 4-pruhový profil a kapacitne bude postačovať dvojpruhová cesta.

Jednou zo zásadných úprav je aj zmena sklonu povrchu cesty, ktorý je v súčasnosti zdrojom horšieho odtoku vody a následne zvýšeného rizika dopravnej nehody. Zmeny sú aj v šírkach jednotlivých typov ciest, zavádzajú sa trojpruhové cesty so striedaním pruhov systémom 2+1.

Vzhľadom na zrušenie samostatnej križovatkovej normy je v nových normách projektovanie križovatiek rozdelené podľa základného druhu a typu križovatky. Do normy pre projektovania diaľnic sú navrhnuté spravidla križovatky mimoúrovňové, pre projektovanie ciest sú navrhnuté všetky druhy úrovňových križovatiek. Do normy pre projektovanie miestnych ciest sú zahrnuté všetky typy križovatiek, avšak so špecifickými parametrami miestnych ciest.

Rovnako ako pri cestách, tak aj pri križovatkách, je navrhnutý celý rad zmien a noviniek, týkajúci sa ich návrhových prvkov (vetvy, prieplety, kolektorové pásy, prídavné pruhy, sklony), ako aj vzájomnej vzdialenosti križovatiek. Novinkou pri projektovaní ciest je návrh pripájacieho pruhu na hlavnej ceste vľavo od priebežného jazdného pruhu.

Projektový tím zo Stavebnej fakulty navrhol všetky nové prvky na základe dlhoročných skúseností, vedeckých analýz, ale aj diskusií s partnermi, hlavne skúsenými projektantami z DPP. „Tvorba nových noriem je veľmi náročný a zložitý proces. Vytvorili sme podklady pre návrh bezpečnejšej a komfortnejšej budúcej dopravnej infraštruktúry, aj keď sme museli často čeliť snahe o znižovanie nárokov na kritériá bezpečnosti za účelom znižovania nákladov na budúcu výstavbu,“ dodal vedúci projektového tému Ján Čelko, rektor UNIZA.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  1. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  2. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  3. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu
  5. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  6. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  7. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  8. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 942
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 10 894
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 427
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 337
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 645
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 209
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 021

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  2. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  3. Martin Sukupčák: Neskutočný pokrytec Fico
  4. Barbora Suráková: Čo vidieť a zažiť v perle Maroka – Marrákeši
  5. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  6. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  7. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  8. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 618
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 740
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 876
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 763
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 687
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 566
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 900
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 423
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Po investičnej akcií teplárni sa chce mesto pustiť do rekonštrukcie verejného priestoru.


6 h
Róbert Varga síce proti Skalici neskóroval, no v zápase opäť patril k najaktívnejším hráčom.

Róbert Varga je s 20 gólmi najlepším strelcom Žiliny.


7 h
Nehoda pri Predmieri.

Muž na následky zranení zomrel.


1. feb
Najlepším záložníkom jesene v II. triede ObFZ Žilina podľa hlasujúcich sa stal Roman Mikoláš z Hrabového.

Rozhovor s najlepším záložníkom jesene II. triedy ObFZ Žilina.


31. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  2. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  3. Martin Sukupčák: Neskutočný pokrytec Fico
  4. Barbora Suráková: Čo vidieť a zažiť v perle Maroka – Marrákeši
  5. Miriam Studeničová: Koniec duchovného tuláctva a duchovného bezdomovectva
  6. Irena Šimuneková: Keď sme na SME II.
  7. Štefan Vidlár: Šampáňo - kampáňo
  8. Anna Miľanová: Škriatok rodinný... 2022
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 618
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 740
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 876
  4. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 763
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 687
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 3 566
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 900
  8. Simona Kyselicová: Ako sa najhorší rok v mojom živote stal najlepším učiteľom. 2022, dámy a páni! 2 423
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu