ŽILINA. 22. a 23. septembra organizoval Aupark Žilina eko podujatie, ktorého cieľom je priblížiť širokej verejnosti zrozumiteľným a atraktívnym spôsobom tému ekológie a udržateľnosti.
Fashion koučka aj kompostovanie
Podujatie priblížilo návštevníkom obchodného centra, ako má vyzerať udržateľný šatník. O jeho vyskladaní rozprávala fashion koučka, ktorá tipmi a nápadmi rozhodne nešetrila. Zároveň si návštevníci mohli pomocou naskenovaného QR kódu pozrieť, aké kúsky by nemali chýbať v pánskom a dámskom eko šatníku. Praktické video im ukázalo, ako aj malá zmena môže ovplyvniť výsledný outfit a ten sa tak dá použiť na rôzne príležitosti.
Kompostovanie sa stáva čoraz obľúbenejšou témou, o ktorej sa mohli návštevníci podujatia dozvedieť viac v stánku Kompostujeme. Oba dni podujatia sa konal praktický workshop o kompostovaní s dážďovkami, ktorý sa tešil veľkému záujmu.
„Event mal úspech, ľudia sa zastavovali najmä pri predajcoch s upcyklovanými módnymi doplnkami, výrobky sa veľmi páčili,“ hovorí Júlia Molnárová Kráľová, marketingová manažérka Aupark Žilina.
Módne doplnky z upcyklovaných materiálov sa vo svete tešia veľkej obľube. V Auparku Žilina sa nám predstavili napríklad kabelky z plechovkových uzáverov, doplnky do vlasov zo starých kravát a iných textilných zvyškov aj šperky z počítačových súčiastok. O nádherné výrobky a šikovných ľudí nebola núdza.
Návštevníci mohli získať aj nádherné a originálne kozmetické taštičky Dorka Bags ušité z reklamných bannerov a plachiet Aupark Žilina, ktoré už doslúžili svojmu prvotnému účelu.
Taštičky zo starých bannerov
„Téma ekológie je v súčasnosti stále viac aktuálna. Počúvame o nej z rôznych strán, v rôznych kontextoch. Okrem krokov, ktoré dlhodobo realizujeme v rámci budovy Aupark Žilina v snahe o čo najnižšiu ekologickú stopu, sme chceli prísť aj s novým, menej tradičným riešením, ktoré ľudí zaujme a prinúti zamyslieť sa nad témou udržateľnosti trochu inak. Oslovila nás práca neziskovej organizácie Dorka Bags a potešili sme sa, keď súhlasili so spoluprácou. Páčil sa mi nápad, že naše staré reklamné bannery dostali druhú šancu a nemuseli sme ich vyhodiť. Ľuďom sa to páčilo tiež a taštičky náležite ocenili,“ vysvetľuje Júlia Molnárová Kráľová.
Nezisková organizácia Dorka Bags prišla na trh s kreatívnym nápadom, ktorý spája dve veľmi aktuálne témy – ekológiu a sociálnu oblasť. Organizácia dala príležitosť matkám zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktoré z použitých reklamných bannerov začali šiť originálne a praktické tašky všetkých rozmerov a tvarov.
Udržateľný prístup v každodennej prevádzke obchodného centra
Nákupné centrum Aupark Žilina sa už pred rokmi rozhodlo postaviť k téme udržateľnosti zodpovedne, keďže jedným z jeho dlhodobých cieľov je eliminácia ekologickej záťaže.
„Efektívne nastavenie šetrenia energií vo verejných prevádzkach s veľkou koncentráciou ľudí nie je jednoduchá záležitosť. Dá sa to však zvládnuť pri vhodnom koncepte, jeho dôkladnej implementácii a dôslednej kontrole,“ uvádza Helena Samsonová, riaditeľka OC Aupark Žilina.
„Budova Aupark Žilina opätovne získala celosvetový certifikát BREEAM (dobrovoľný certifikát udržateľnej výstavby) s výsledkom Excellent, na čo sme patrične hrdí. Počas svojho každodenného chodu Aupark Žilina realizuje viaceré kroky v oblasti udržateľnosti. Spomeniem napríklad šetrné zaobchádzanie s energiou a vodou, pričom využívame 99 % energie z obnoviteľných zdrojov, inteligentné osvetlenie a svetlíky, ktoré znižujú potrebu svietenia, duálne splachovanie na toaletách a perlátory na batériách v umývadlách, či rekuperáciu udržiavajúcu optimálny teplotný komfort. Dôsledné separovanie, či eliminácia odpadu vo food courte je samozrejmosťou, na ktorú nadväzujú aj exteriérové aktivity ako výsadba zelene a podpora cyklo a elektro dopravy prostredníctvom požičiavania bicyklov a nabíjacích staníc elektromobilov,“ dodáva riaditeľka.