STREČNO. Prejazd cez motoristom dobre známu cestu pod hradom Strečno môžu zjednodušiť tunely a skrátiť tak problematický úsek cesty 1/18 až o tri kilometre.
Keď si dali diaľničiari vypracovať analýzu tunelových variantov na ceste zo Žiliny do Martina, dostali od spracovateľa tri možné varianty ako preklenúť horský terén v údolí Váhu. Štúdia naznačuje, že pre skrátenie trasy a zvýšenie bezpečnosti treba na ceste vybudovať dva alebo až tri tunely, prípadne galérie.

Pri variante jeden by sa celá trasa skrátila až o 3,3 kilometra, no štát by musel zaplatiť výstavbu troch tunelov v dĺžke 2,46 kilometra. V druhom variante sa navrhuje výstavba dvoch tunelov či galérii v dĺžke 1,6 kilometra a tretí ráta s dvomi tunelmi dlhými spolu 1,2 kilometre. Pri týchto dvoch alternatívach bude súčasťou projektu aj most.
Obchádzková trasa
“Po otvorení diaľničného úseku do prevádzky sa predpokladá prirodzený zostatok zdrojovej a cieľovej dopravy na úrovni zhruba do 7 až 9 tisíc vozidiel denne.
„
Taká hustá doprava ako pod hradom Strečno nie je nikde na Slovensku. Na ceste I/18 pod Strečnom prejde denne asi 30-tisíc vozidiel. Takmer každé piate je nákladné. Každá, aj drobná nehoda, či práca cestárov, spôsobuje v tomto úseku motoristom problémy. Iná situácia bude o tri roky, keď sa veľká časť vozidiel premiestni na diaľnicu.
Nateraz sa hovorí o októbri 2024 ako o termíne, keď diaľničiari spustia dlho očakávaný úsek z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu s tunelom Višňové. Vtedy sa premávka pod Strečnom medzi Žilinou a Martinom výrazne odľahčí. Doprava však celkom nevymizne a v ďalších rokoch bude mať stúpajúci trend.
Národná diaľničná spoločnosť potrebuje, aby cesta bola v dobrom stave. Aj naďalej bude na ňu posielať motoristov v čase uzavretia tunela Višňové.