V Žiline jazdia už iba moderné a energeticky úsporné trolejbusy

Takmer pätnásť miliónov eur investoval mestský dopravný podnik do obnovy vozového parku.

Nové trolejbusy patria k najmodernejším v Európe.Nové trolejbusy patria k najmodernejším v Európe. (Zdroj: mesto Žilina)

ŽILINA. Sú nízkopodlažné, klimatizované, majú USB zásuvky na nabíjanie mobilných zariadení a bezpečnostné kamery v interiéri. Po žilinských cestách jazdí 27 nových a energeticky úsporných trolejbusov.
Krajské mesto ich získalo vďaka príspevku z fondov Európskej únie. Výsledkom úspešného projektu je aj to, že zo Žiliny vymizli staré trolejbusy z deväťdesiatych rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Patria k najmodernejším v Európe

V Dopravnom podniku mesta Žilina v minulých rokoch uskutočnili dva veľké nákupy trolejbusov za 14,5 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo: Železnice sú od eurofondov závislé

V prvej fáze prišlo do mesta 15 trolejbusov, neskôr si Dopravný podnik mesta Žiliny uplatnil opciu v zmluve s dodávateľom na ďalších 12 kusov trolejbusov.
„Žilinská mestská hromadná doprava prešla v posledných rokoch výraznou obnovou vozidlového parku. Na našich cestách pribudli nové trolejbusy, autobusy, dokonca dva elektrobusy. Aj vďaka týmto novým vozidlám je cestovanie verejnou dopravou v Žiline kvalitnejšie, ekologickejšie, komfortnejšie a bezpečnejšie,“ hovorí primátor Žiliny Peter Fiabáne.

Trolejbusy dodala pre žilinských cestujúcich česká spoločnosť Škoda Electric na karosérii Solaris Urbino štvrtej generácie. „Tieto trolejbusy patria k najmodernejším v Európe. Žilina je prvé mesto, kde sú tieto trolejbusy komerčne využívané, poznamenal Karol Majer zo spoločnosti, ktorá trolejbusy do Žiliny dodala.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Infraštruktúru máme nielen budovať. Musíme sa o ňu vedieť aj postarať

„Karoséria i celý interiér je vyrobený z kvalitných materiálov s dlhou životnosťou. Sú celonízkopodlažné, majú najvyšší počet sedadiel dostupných z nízkej podlahy, sú klimatizované, vodič má ergonomicky nastaviteľnú prístrojovú dosku, sedadlá vo všetkých smeroch,“ doplnil Ľubomír Melichar zo spoločnosti Solaris Slovakia.

Chystajú ďalšie projekty

Dopravný podnik mesta Žiliny začal s obnovou vozidlového parku ešte v roku 2012 a 2013, keď postupne spustili prevádzku desiatich nízkopodlažných trolejbusov značky ŠKODA 30Tr SOR a ŠKODA 31Tr SOR. V roku 2014 k nim pribudlo päť nízkopodlažných trolejbusov rovnakej značky.

Súvisiaci článok Chýbajúca infraštruktúra je veľkým slovenským nedostatkom

Mesto v spolupráci s ministerstvom dopravy pripravuje aj ďalšie projekty, ktoré by mohli byť podporené eurofondmi. Ide o modernizáciu údržbovej základne trolejbusov, modernizáciu infraštruktúry trolejbusovej dráhy a meniarní, ako aj výstavbu nových trolejbusových tratí a obratísk v Žiline.

Euractiv Slovensko

Pre samosprávy sú zelené projekty prioritou, veľká byrokratická záťaž a náročnosť procesov pri uchádzaní sa o eurodotácie sú v prípade obcí a malých miest brzdou rozvoja. Rozprávali sme sa so SLÁVKOU LENČÉŠOVOU, expretkou na oblasť životného prostredia v Združení miest a obcí Slovenska.


Na Slovensku sa vôbec nedá hovoriť o regionálnej kontrole energetiky. Regióny na to doteraz nemali žiadne kapacity, legislatíva s tým nerátala a verejné financie nepodporovali regionálnu energetickú sebestačnosť, hovorí JURAJ ZAMKOVSKÝ, výkonný riaditeľ združenia Priatelia zeme CEPA.


Budovy sú zodpovedné za 36 percent emisií CO2 v Európskej únii, vďaka čomu možno tento sektor považovať za jedného z najvýznamnejších producentov skleníkových plynov. V rozhovore o tom rozpráva RICHARD PAKSI, analytik združenia Budovy pre budúcnosť.


Súvisiace témy: Euractive Slovensko
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 943
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 414
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 6 396
  4. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 117
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 233
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 799
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 621
  8. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 291
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu