ŽILINA. Sú nízkopodlažné, klimatizované, majú USB zásuvky na nabíjanie mobilných zariadení a bezpečnostné kamery v interiéri. Po žilinských cestách jazdí 27 nových a energeticky úsporných trolejbusov.
Krajské mesto ich získalo vďaka príspevku z fondov Európskej únie. Výsledkom úspešného projektu je aj to, že zo Žiliny vymizli staré trolejbusy z deväťdesiatych rokov.
Patria k najmodernejším v Európe
V Dopravnom podniku mesta Žilina v minulých rokoch uskutočnili dva veľké nákupy trolejbusov za 14,5 milióna eur.
V prvej fáze prišlo do mesta 15 trolejbusov, neskôr si Dopravný podnik mesta Žiliny uplatnil opciu v zmluve s dodávateľom na ďalších 12 kusov trolejbusov.
„Žilinská mestská hromadná doprava prešla v posledných rokoch výraznou obnovou vozidlového parku. Na našich cestách pribudli nové trolejbusy, autobusy, dokonca dva elektrobusy. Aj vďaka týmto novým vozidlám je cestovanie verejnou dopravou v Žiline kvalitnejšie, ekologickejšie, komfortnejšie a bezpečnejšie,“ hovorí primátor Žiliny Peter Fiabáne.
Trolejbusy dodala pre žilinských cestujúcich česká spoločnosť Škoda Electric na karosérii Solaris Urbino štvrtej generácie. „Tieto trolejbusy patria k najmodernejším v Európe. Žilina je prvé mesto, kde sú tieto trolejbusy komerčne využívané, poznamenal Karol Majer zo spoločnosti, ktorá trolejbusy do Žiliny dodala.
„Karoséria i celý interiér je vyrobený z kvalitných materiálov s dlhou životnosťou. Sú celonízkopodlažné, majú najvyšší počet sedadiel dostupných z nízkej podlahy, sú klimatizované, vodič má ergonomicky nastaviteľnú prístrojovú dosku, sedadlá vo všetkých smeroch,“ doplnil Ľubomír Melichar zo spoločnosti Solaris Slovakia.
Chystajú ďalšie projekty
Dopravný podnik mesta Žiliny začal s obnovou vozidlového parku ešte v roku 2012 a 2013, keď postupne spustili prevádzku desiatich nízkopodlažných trolejbusov značky ŠKODA 30Tr SOR a ŠKODA 31Tr SOR. V roku 2014 k nim pribudlo päť nízkopodlažných trolejbusov rovnakej značky.
Mesto v spolupráci s ministerstvom dopravy pripravuje aj ďalšie projekty, ktoré by mohli byť podporené eurofondmi. Ide o modernizáciu údržbovej základne trolejbusov, modernizáciu infraštruktúry trolejbusovej dráhy a meniarní, ako aj výstavbu nových trolejbusových tratí a obratísk v Žiline.