ŽILINA. Ľudia budú častejšie využívať hromadnú dopravu, vyhnú sa kolónam a cestovanie bude lacnejšie a jednoduchšie. Taká je predstava organizátorov integrovaného dopravného systému v žilinskom regióne, ktorý pilotne spustia už o niekoľko dní v Rajeckej doline, ale aj na Kysuciach. Prinášame odpovede na všetky otázky o novinkách v používaní verejnej dopravy.
V článku sa dočítate
Kedy sa spustí integrovaný systém a čo cestujúcim prinesie?
Kto má nárok na zľavy a v akej výške?
Ako sa zmenia cestovné poriadky?
Čo sa zmení v deň zavedenia integrovanej dopravy pre cestujúceho, ktorý má dopravnú kartu?
Do kedy pôvodná karta platí?
Budú premávať medzi Žilinou a Rajcom vlaky častejšie a v pravidelných intervaloch?
Čo sa zmení pre cestujúcich, ktorí nevyužívajú verejnú dopravu pravidelne?
Kde sa budú dať dopravné karty kúpiť?
Budú k dispozícii automaty na predaj cestovných lístkov?
Koľko zaplatí cestujúci za základný mesačný (ročný) predplatný lístok?
Bude môcť Žilinčan, ktorý má dopravnú kartu DPMŽ, sa s ňou odviesť vlakom napríklad zo železničnej stanice na stanicu Žilina – Záriečie, alebo na Solinky?
Obce Jasenové a Kľače sú v dvoch zónach? Čo to pri kúpe lístka znamená?
Je možné pridávať na rajeckej trati vozne v súprave?
Majú sa cestujúci pripraviť a častejšie prestupovanie?
Je stanovený presný dátum spustenia integrovaného systému?
Predpokladaný termín spustenia prvej etapy je od apríla 2022. Aktuálne prebiehajú integračné testy, kde sa testuje vzájomná kompatibilita čipových kariet a predajných systémov medzi zapojenými dopravcami, od čoho závisí konkrétny termín spustenia. Všetky predajné a odbavovacie zariadenia dopravcov musia byť schopné predať a skontrolovať spoločný IDS lístok. Navyše všetky predajné zariadenia musia zvládnuť odoslať tieto informácie do klíringového centra organizátora (IDŽK, s.r.o.), aby bolo možné rozdeliť tržby medzi jednotlivé módy dopravy.
Taktiež je potrebné nastaviť eshopy dopravcov takým spôsobom, aby boli schopné zvládnuť všetky potrebné operácie už na existujúcich a vydaných nových dopravných kartách pre cestujúcich či už v mestskej, prímestskej, alebo železničnej doprave. Integračné testy zatiaľ neboli úspešne dokončené a stále prebieha odstraňovanie nedostatkov. Ide o veľmi náročnú a programátorsky zložitú operáciu, keďže hneď v prvom kole sa spája päť rôznych objednávateľov a traja dopravcovia. Pokiaľ nebudú zistené technické nedostatky, integrovaný dopravný systém bude môcť byť spustený do reálnej prevádzky.
Čo sa zmení v deň zavedenia integrovanej dopravy pre cestujúceho, ktorý má dopravnú kartu?
Prakticky nič, cestujúci budú môcť cestovať ako doteraz a navyše budú môcť využívať aj výhody integrovaného systému. Karty dopravcov ostávajú v platnosti a budú uznávané navzájom medzi jednotlivými zapojenými dopravcami v rámci systému IDS ŽSK. Na tieto karty si bude môcť cestujúci zakúpiť zónovo-časový integrovaný cestovný lístok.

Do kedy pôvodná karta platí?
Dopravné karty vydané zapojenými dopravcami ostávajú v platnosti a dopravcovia si ich navzájom budú akceptovať. Ak má cestujúci viac kariet (DPMŽ, SAD Žilina, ZSSK), postačí mu na používanie v IDS ŽSK už len jedna. Každá dopravná karta má nastavenú platnosť v závislosti od toho, ktorým dopravcom bola vydaná.
Budú premávať medzi Žilinou a Rajcom vlaky častejšie a v pravidelných intervaloch?