Žilina - Kvalita ciest v regióne nie je práve najlepšia. Pôsobia na ne zimy, rozvodnené potoky a rieky, preťažená doprava, ako aj zbytočná byrokracia. V súčasnosti začína Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) štartovať proces, ktorý by mal túto situáciu zlepšiť. „Budúcnosť regiónu je v cestovnom ruchu. Ako v lete, tak aj v zime. Bez ciest nebude stúpať jeho význam. Mestské zastupiteľstvo schválilo 300 miliónov korún na opravy vozoviek,“ hovorí predseda Vyššieho územného celku (VÚC) Jozef Tarčák. Ďalšou otvorenou otázkou je diaľnica do Žiliny, ktorá je záležitosťou vlády. Nároky na cestnú sieť sa časom zvýšia aj kvôli automobilke KIA a závodu v Kysuckom Novom Meste. Do práce bude cestovať 3000 ľudí, odvážať sa budú vyrobené vozidlá. „Koncepcia rozvoja cestnej siete sa vypracuje na budúci rok. Bude sa hodnotiť, čo treba rekonštruovať ako prvé. Mnohé komplikácie zapríčiňuje aj slabá legislatíva. Pri stavbe inžinierskych sietí sa musí dať cesta do pôvodného stavu. Dnes tomu tak zďaleka nie je,“ hovorí Daniel Škerda, vedúci odboru dopravy a komunikácií Žilinského samosprávneho kraja. Okrem zlepšenia stavu vozoviek plánujú postupom času zaviesť aj integrovanú dopravu. „Ide o synchronizovanie všetkých druhov dopravy (autobusy, vlaky, lietadlá), aby občan cestoval na jeden lístok. Toto bude možné až keď bude pod VÚC patriť aj železnica. Cieľom je skvalitniť a zlacniť prepravu. K tomu je potrebná bližšia spolupráca medzi mestami a obcami,“ dodáva Daniel Škerda. Ako ďalej vyplynulo z diskusie medzi predstaviteľmi ŽSK a zástupcami obcí, spájanie sa jednotlivých oblastí v regiónoch je jednou z ciest, ako zvýšiť svoju konkurencieschopnosť v rámci Európskej únie. V našom prípade ide o prepojenie ŽSK s Poľskými regiónmi Katowice a Krakow a Českého Ostravska.