Tunel Višňové sa nepodarí sprejazdniť v pôvodne avizovanom termíne

V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb.

(Zdroj: visnovebude.sk)

VIŠŇOVÉ. Diaľničný tunel Višňové pri Žiline sa nepodarí sprejazdniť v pôvodne avizovanom termíne, teda do konca roka 2023.

Dôvodom sú zistenia z detailnej diagnostiky stavby tunela, ktorá preukázala, že je nutné urobiť opravné práce vo veľkom rozsahu.

Podľa predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Tlapu by bolo nekorektné sa po zistení závažných defektov zaviazať, že bude stavba sprejazdnená v termíne.

"Nevidím to reálne. Netrúfam si povedať, kedy bude stavba sprejazdnená, bude tam určite posun," uviedol na pondelňajšej on-line tlačovej konferencii Tlapa.

SkryťVypnúť reklamu

Zhotoviteľ úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, spoločnosť Skanska SK, aktuálne ešte nevie vyhodnotiť, koľko opravy budú stáť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zástupcovia zhotoviteľa informovali, že pracujú na aktualizácii harmonogramu s diaľničnou spoločnosťou a posudzujú možnosti akcelerácie prác.

Prečítajte si tiež Do žilinskej kafilérie smeruje 25-tisíc ošípaných. Pre africký mor likvidujú dánsku farmu Čítajte 

Detailná diagnostika sa podľa zhotoviteľa týkala troch oblastí - primárneho ostenia, sekundárneho ostenia tunela a drenážneho potrubia na odvod horninovej vody.

"Čo sa týka primárneho ostenia tunela, je potrebné vykonať dokončovacie práce vo veľkom rozsahu. Pri sekundárnom ostení je absolútne nutné nové statické posúdenie klenieb. Je tam veľký nárast ostatných chýb, nachádzame tam trhliny, hniezda a povrchové chyby, presvitajúcu výstuž. Drenážne potrubie na odvod horninovej vody má enormný počet jednotlivých chýb, vo veľkej časti má obmedzenú alebo žiadnu funkčnosť," konkretizovala Magdaléna Dobišová zo spoločnosti Skanska SK s tým, že je nutné vybudovať doplnkový systém na odvedenie horninovej vody.

SkryťVypnúť reklamu

Ako doplnila, sedem mesiacov od prebratia staveniska pracuje denne nepretržite na stavbe 300 až 400 pracovníkov a od 60 do 80 veľkých mechanizmov. Rozostavaných je 27 nových mostných pilierov.

"Budujú sa zemné telesá, kanalizácie, intenzívne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Projektové a stavebné práce napredujú v súlade s harmonogramom," skonštatovala.

V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb v požadovanej kvalite.

"Zhotovujeme celkovo 478 klenieb, spolu je v tuneli 1257 klenieb. Práce v tuneli sú rozvinuté po celej dĺžke oboch tunelových rúr," uviedla Dobišová. Spresnila, že sa pracuje v priečnych prepojeniach a v odvodňovacej štôlni.

Niekoľkomesačný posun v sprejazdnení úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala vrátane tunela Višňové potvrdil aj predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluvná cena za dostavbu diaľnice s tunelom Višňové sa bude pravdepodobne zvyšovať. „Keďže na stavbe pôsobí skúsený zhotoviteľ, sme pripravení prijímať akceleračné opatrenia. Zatiaľ je predčasné hovoriť o konkrétnom termíne sprejazdnenia, ako aj o sume navýšenia. Dôvodom je vyhodnotenie spôsobu odstránenia identifikovaných vád,“ povedal Tlapa. Vzhľadom na prebiehajúce medzinárodné arbitrážne konanie sa podľa predsedu predstavenstva NDS v tejto chvíli nemôže vyjadrovať k stratégii uplatňovania nárokov voči bývalému zhotoviteľovi.

Aktuálny zmluvný termín dokončenia úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra, z toho tunel Višňové 7,5 kilometra, je koniec roka 2023. Ten je dôležitý z hľadiska financovania projektu z európskych prostriedkov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 až 2020.

Združenie stavebných spoločností na čele so Skanska SK, a. s., sa zaviazalo diaľnicu dokončiť za pôvodne takmer 255 mil. eur bez DPH. Zmluvu na dokončenie rozostavaného diaľničného úseku spolu s tunelom Višňové podpísali NDS a zhotoviteľ v závere apríla tohto roka.

Slovenské tunely

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 812
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 323
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 145
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 262
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 781
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 012
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 853
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 496
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu