Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky
PR ČLÁNOK

Slováci objavili jahňacinu

Tradičná veľkonočná pochúťka, ktorá roky smerovala najmä na taliansky trh, konečne oslovila už aj Slovákov. Naši spotrebitelia si začali uvedomovať obrovský benefit tohto mäsa. V obchodoch pred Veľkou nocou nájdeme takmer o 100% viac jahňaciny ako vlani.

Chovateľov mimoriadne teší záujem spotrebiteľov o kvalitnú slovenskú jahňacinu. Bude dôležité, aby Slováci nestratili záujem o túto pochúťku, ktorú znovu objavujú najmä v období veľkonočných sviatkov. Prioritou je umiestňovať produkciu na domácom trhu, čo sa začína postupne napĺňať.

Zväz chovateľov oviec a kôz na Slovensku (zväz je členom Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory) hodnotí tohtoročný záujem o produkty ako diametrálne odlišný v porovnaní s minulosťou. Ak porovnáme rok 2021 s obdobím spred 10-30 rokmi, kedy odchádzala celá naša produkcia jahniat na zahraničné trhy, tento rok je úplne iný. Z celoslovenskej produkcie sa teraz vyviezlo na veľkonočný taliansky trh len 40% zvierat, zvyšok ostal doma. Záujem spotrebiteľov rapídne stúpol.

„V rámci obchodných reťazcov, do ktorých dodávame zlaté slovenské jahňa, sa výrazne zvýšil objem nášho tovaru. Kým vlani sme do obchodov umiestnili 8000 jahniat, tento rok už 15tisíc. Máme plány, pri ktorých počítame s budúcoročným odbytom do obchodov v množstve až 40tisíc jahniat“, uviedol riaditeľ Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku Slavomír Reľovský.

Súčasťou podpory predaja je aj cielený marketing. Zväz pre podporu predaja mäsa a mliečnych výrobkov z oviec a kôz aktuálne zriadil novú webovú stránku www.mojbaca.sk a v marci minulého roku vytvoril ochrannú známku „Zlaté jahňa 100% slovenské“, ktorá je aj patentovo chránená. Táto známka by mala pomôcť spotrebiteľovi nakúpiť skutočne slovenskú jahňacinu. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora zase pred Veľkou nocou spustila projekt na sociálnych sieťach s názvom Slovenská Veľká noc, prostredníctvom ktorej hovorí o benefitoch veľkonočných potravín, jahňacinu nevynímajúc.

Pozitívnou správou pre odvetvie je aj to, že chovatelia našli seriózneho slovenského výkupcu, ktorý má bitúnok, rozrábkareň a dokáže predávať jahniatka. Uzavrel sa tak dôležitý kruh – slovenský chovateľ, slovenský spracovateľ, slovenský obchodník a slovenský spotrebiteľ.

„Vďaka tomu, že sme prvýkrát podpísali zmluvy s pevnou odbytovou cenou, dostaneme takýmto spôsobom naviac za predané jahňatá 1,2 mil. eur, ktoré by si ináč rozdelili neseriózni výkupcovia, tak ako tomu bolo v minulosti. Sú to peniaze mimoriadne dôležité pre ďalší chov zvierat. Máme zmluvy na serióznu cenu, pri ktorej konečne chovateľ nechová zvieratá so stratou. Považujeme to za historický úspech, ktorý sa nám v tomto roku podaril dosiahnuť“, hovorí o mimoriadne pozitívnom impulze pre slovenské ovčiarstvo Slavomír Reľovský.

Kľúčové pre budúcnosť slovenského ovčiarstva teraz bude, aby sa ruka v ruke so zvýšeným záujmom Slovákov o zdravú jahňacinu podarilo naplniť aj všetky prísľuby, ktoré dostali chovatelia oviec a kôz počas rokovaní s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Ide o štyri oblasti, v ktorých by sa mali udiať zmeny a ktoré by mali prispieť k stabilizácii odvetvia a následne postupnému nárastu počtu chovaných oviec: zvýšenú platbu na veľkú dobytčiu jednotku pre ovce a kozy a zlepšenie odbytu jahňaciny sa už podarilo realizovať. Treťou oblasťou pripravovaných zmien je otázka farmárskych bitúnkov. Snahou producentov je, aby mohli ponúknuť kvalitné mäso aj v rámci predaja z dvora pri realizovaných nárokoch zo strany Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR. Štvrtou oblasťou je pomoc štátu pri predaji a spracovaní vlny, s ktorou majú chovatelia dlhodobo pre chýbajúci odbyt obrovské problémy.

Pokiaľ by sa podarilo naplniť všetky prísľuby, ktoré chovatelia dostali od ministerstva pôdohospodárstva, chov oviec na Slovensku by sa po dlhých rokoch stabilizoval. Ovčiari majú v prípade pozitívneho trendu v pláne navýšiť počet oviec zo súčasných cca. 320 tisíc kusov na 600 tisíc kusov.

KW

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  5. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  1. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  2. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  3. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  4. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  5. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  7. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  8. Poznáme finalistov Office roka 2020
  9. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  10. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 50 241
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 238
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 18 592
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 875
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 12 775
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 871
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 736
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 384
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 748
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 852
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Žilinčania majú vekový priemer iba 21,1 roka.

2 h

Kia predstavila nové logo, slogan a ohlásila transformáciu značky. Jej nový slogan znie: Movement that inspires.

3 h

Pre mnohé firmy, organizácie, neziskové projekty, ale aj jednotlivcov je nadviazanie spolupráce s novinármi veľkým otáznikom. Vďaka zmienkam v médiách sa môžu zviditeľniť a stať sa mienkotvorcami vo svojej oblasti.

4 h
Ilustračné foto.

Spišiaci vyhrali futbalovo 1:0.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiča s ťažkými zraneniami previezli do nemocnice.

7 h

Otvárajú sa kostoly aj obchody.

13. apr

Brezno zostane v červenej naďalej.

23 h

V Levickom okrese sa zmeny na poštách dotkli 40 zamestnancov. Niektorí už dostali výpoveď.

12. apr

Už ste čítali?